19,535
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 9: | שורה 9: | ||
ב[[מאמרי אדמו"ר הזקן]] נתבאר שזו גם הסיבה לכך שלבהמות יש טבע של הכנעה יותר מהאדם, ולכן רוב בעלי החיים מקבלים מרות מהאדם, בפרט הבהמות. וכן השור שנאמר עליו "כשור לעול" שיש בו ענין הביטול. אך מכיון שיש בו גם ענין של היפך הביטול הוא בחינת הכעס שבו המתעורר בבחינת "שור מועד", לכן יש מעט [[קרבנות]] שמקריבים משור (כמו למשל פר של כהן משיח שחטא), לעומת כבשים ועיזים. | ב[[מאמרי אדמו"ר הזקן]] נתבאר שזו גם הסיבה לכך שלבהמות יש טבע של הכנעה יותר מהאדם, ולכן רוב בעלי החיים מקבלים מרות מהאדם, בפרט הבהמות. וכן השור שנאמר עליו "כשור לעול" שיש בו ענין הביטול. אך מכיון שיש בו גם ענין של היפך הביטול הוא בחינת הכעס שבו המתעורר בבחינת "שור מועד", לכן יש מעט [[קרבנות]] שמקריבים משור (כמו למשל פר של כהן משיח שחטא), לעומת כבשים ועיזים. | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
בחסידות השור משמש כדוגמא | [[קובץ:כחה_של_נפש_בהמית.jpg|ממוזער|המחשה של [[נפש בהמית]]. ניתן להשתמש בכוחה הרב למימוש תאוות בהמיות כמו אכילה, אך ניתן גם לרתום את כחה הרב כדי להתרומם ולהתעלות בעבודת הבורא. איור: שלום פייגין]] | ||
בחסידות השור משמש כדוגמא ל[[נפש בהמית|נפש הבהמית]] שנמשכה מ[[פני שור]] שב[[מרכבה]]. וכמאמר הבעל שם טוב: איזהו גבור הכובש את יצרו, כובש את יצרו אמרו ולא שוברו, כי שבירת היצר אין זה גבורה כלל, כי בשביל לשבור את היצר די ומספיק שכל הישר, דהשכל הישר מחייב שצריכים לשבור את היצה"ר, אבל ענין הכבוש הוא להשתמש בכחותיו ובמעלותיו, ד"רב תבואות בכח שור" דהיינו כאדם הלוקח שור ורותם אותו לצרכיו לחרישה וזריעה, ומתנהג בתוקף, וזהו איזהו גבור הכובש את הכחות של יצרו ומשתמש בו בקדושה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/116&search=%D7%91%D7%9B%D7%97+%D7%A9%D7%95%D7%A8 כתר שם טוב הוספות ע' קטז]}}. | |||
==סעודת שור הבר לעתיד לבא== | ==סעודת שור הבר לעתיד לבא== |
עריכות