4,601
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''חוזר''' הינו הכינוי שניתן ל[[חסיד]] שלקח על עצמו את התפקיד "להקליט" את [[שיחה|שיחותיו]] ו[[מאמר|מאמריו]] של ה[[אדמו"ר]] בראש, לשבת במוצאי שבת ולהעלות את השיחה או המאמר על הכתב מהזיכרון. | '''חוזר''' הינו הכינוי שניתן ל[[חסיד]] שלקח על עצמו את התפקיד "להקליט" את [[שיחה|שיחותיו]] ו[[מאמר|מאמריו]] של ה[[אדמו"ר]] בראש, לשבת במוצאי שבת ולהעלות את השיחה או המאמר על הכתב מהזיכרון. | ||
== החזרה בדורות עברו == | |||
בדורות עברו, לאחר ששיננו היטב את ה[[מאמר]], היו נכנסים המניחים לאדמו"ר וחוזרים את המאמר לפניו, שהיה מתקן את שגיאותיהם ומסביר להם במקומות שלא הבינו. אך סדר זה לא המשיך אצל [[הרבי]], כך שהיה הכרח לשחזר לבד את כל הקטעים וה”אותיות” שנאמרו, ולנסות להבין את תוכנם והקשר ביניהם. | |||
== החזרה בדורנו == | |||
תחילת דרכה של החזרה בדורנו, החלה ע"י הרב [[יואל כהן]] שמיד אחר אמירת ה[[מאמר]] הראשון, [[באתי לגני]] [[תשי"א]], עסק בהנחה, הביאה לכ"ק אדמו"ר שליט"א להגהה, ועסק בהפצתה, אליו נוספו עוד מספר [[תמים|תמימים]], שיחד יסדו את [[ועד להפצת חסידות]], שלימים שינה את שמו ל[[ועד להפצת שיחות]]. | תחילת דרכה של החזרה בדורנו, החלה ע"י הרב [[יואל כהן]] שמיד אחר אמירת ה[[מאמר]] הראשון, [[באתי לגני]] [[תשי"א]], עסק בהנחה, הביאה לכ"ק אדמו"ר שליט"א להגהה, ועסק בהפצתה, אליו נוספו עוד מספר [[תמים|תמימים]], שיחד יסדו את [[ועד להפצת חסידות]], שלימים שינה את שמו ל[[ועד להפצת שיחות]]. | ||
בימות החול הוקלטו רוב שיחותיו ומאמריו של הרבי, אך ב[[שבת]], מכיון שאי אפשר להקליט, היו קבוצת חסידים שנקראו "חוזרים" או "מניחים" ש'הקליטו' את השיחות והמאמרים בראשם. קבוצה זו הייתה נקראת [[ועד הנחות התמימים]]. במשך השנים, כשהרבי החל להגיע את השיחות ל[[גיליון כפר חב"ד]] קם עוד גוף שכתב הנחות מהשיחות שנקרא [[ועד הנחות בלה"ק]]. | |||
לפעמים היה [[מוגה|מגיה]] האדמו"ר את ה[[הנחה]] ואז הייתה יוצאת ה[[שיחה]] או ה[[מאמר]] כ"מוגה" וכאשר לא היה מגיה האדמו"ר את השיחה או המאמר, אלו יצאו כ[[בלתי מוגה]]. | לפעמים היה [[מוגה|מגיה]] האדמו"ר את ה[[הנחה]] ואז הייתה יוצאת ה[[שיחה]] או ה[[מאמר]] כ"מוגה" וכאשר לא היה מגיה האדמו"ר את השיחה או המאמר, אלו יצאו כ[[בלתי מוגה]]. | ||
עיקר החידוש של “[[דור השביעי]]” התבטא בתוכן וסגנון חדשים, ובהיקף שונה לחלוטין: תורתם של הרביים הקודמים התמקדה באמירת מאמרים מידי שבת ויו”ט. כך ישנו מכל שנות חסידות חב”ד “ספר המאמרים”, המכיל את מאמרי ה[[דא"ח]] מאותה שנה. הרבי, החל [[התוועדות|בהתוועדויות]] ארוכות, שרוב זמנן תפסו שיחות-קודש הבלולות מנגלה וחסידות, בשיטתו המיוחדת והמופלאה. | |||
הקושי התבטא בתוכן ובסגנון המחודש, וגם בהיקף שלא היה לו אח וריע: התועדויות שנמשכו כסדר חמש-שש שעות, ופעמים רבות אף יותר, וכללו שיחות רבות ו”מאמר”. מה גם שבשנים הראשונות היו מספר פעמים שהרבי אמר מאמר חסידות [[גן עדן העליון|בחדרו]] בשבת-קודש בבוקר; ואם הייתה זו שבת הסמוכה ליום-טוב -צאו וחשבו מה קשה הייתה מלאכת ה”חוזרים” במוצאי-החג. | הקושי התבטא בתוכן ובסגנון המחודש, וגם בהיקף שלא היה לו אח וריע: התועדויות שנמשכו כסדר חמש-שש שעות, ופעמים רבות אף יותר, וכללו שיחות רבות ו”מאמר”. מה גם שבשנים הראשונות היו מספר פעמים שהרבי אמר מאמר חסידות [[גן עדן העליון|בחדרו]] בשבת-קודש בבוקר; ואם הייתה זו שבת הסמוכה ליום-טוב -צאו וחשבו מה קשה הייתה מלאכת ה”חוזרים” במוצאי-החג. | ||
שורה 24: | שורה 28: | ||
* הרב [[יואל כהן]] | * הרב [[יואל כהן]] | ||
== לקריאה נוספת == | |||
*[[קונטרס דברי ימי החוזרים]], ממכתב כ"ק [[אדמו"ר הריי"צ]] מקיץ שנת [[תרצ"ט]] ל"אחד מחתניו הרבנים". | |||
[[קטגוריה:ערכים חב"דים]] | [[קטגוריה:ערכים חב"דים]] |