תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 68: שורה 68:
הרדב"ז{{הערה|טעמי המצוות לרדב"ז ע' קצט.}} וש"ך על התורה{{הערה|פרשת בהר עה"פ והארץ לא תמכר לצמיתות.}} כותבים שהנשמה תתחלק לכמה ניצוצות וכמדליק מנר לנר.
הרדב"ז{{הערה|טעמי המצוות לרדב"ז ע' קצט.}} וש"ך על התורה{{הערה|פרשת בהר עה"פ והארץ לא תמכר לצמיתות.}} כותבים שהנשמה תתחלק לכמה ניצוצות וכמדליק מנר לנר.


ומיוסד על ה[[זהר]]{{הערה|זוהר ח"א קלא, א. [[תיקוני זוהר]] תיקון מ'.}} ובכתבי ה[[אריז"ל]]{{הערה|[[האריז"ל]] בשער הגלגולים הקדמה ד.}} מפורש שנשמות שבאו ב[[גלגול]] בעולם הזה כמה פעמים, יקבל כל [[גוף]] את חלק ה[[נשמה]] שתוקן על ידו. אמנם אין הכוונה שלכל אחד יהיה רק "חלק" פרטי, כיוון שכל חלק כלול מכל החלקים. (לדוגמא: אדם שתקן את מידת אהבת ה' בנפשו. יהי' גם ירא מה' אבל בגלל שירא להיפרד מהאהוב וזו הסיבה שיהיה לו גם ידיעת ה' - כי רוצה לדעת על האהוב וכו').
בא' המקורות הזהר{{הערה|ח"א קלא, א."אינון גופין דאתנטיעו בנשמתא חדא (שהיתה תחילה בגוף אחד ואח"כ באה בגוף שני) מה תהא מנייהו .. אינון גופין דלא זכו וכו', וגופא בתראה דאתנטע ואצלח ונטל שרשי' כדקא יאות יקום"}} מקשה דלכאורה כיון שמדובר בנשמה מלובש בגוף הרי צריך להיות מהות הנשמה ומהות הנשמה אי אפשר להתחלק (כמו שמצינו{{הערה|בזוהר ח"ג קמד, ב. ועד"ז בב"מ פה, ב: "אליהו הוה שכיח במתיבתא דרבי, יומא חד ריש ירחא הוה נגה לי' ולא אתא, א"ל מ"ט נגה לי' למר, א"ל אדאוקימנא לאברהם ומשינא ידי' ומצלי ומגנינא לי' וכן ליצחק וכן ליעקב"}} שאליהו לא הי' יכול לבקר את רשב"י (בהאדרא) מפני שהי' עסוק להציל את ר' המנונא, אבל ניצוץ ממנו יכול להיות בב' מקומות באותו זמן כמו שמצינו בברית{{הערה|פרדר"א פכ"ט. וראה זח"א צג, א}} ובליל פסח), ומתרץ שיתלבש בגוף (האחרון) שזיכך ביותר. ויש{{הערה|עי' קדושת לוי ואתחנן עה"פ ושמרת}} שפרשו כפשוטו אבל רוב{{הערה|מסקנת הקדושת לוי הנ"ל, מגיד מישרים פרשת מקץ, נועם אלימלך משפטים עה"פ כי תקנה, וכן מוכרח לפרש במפרשים דלעיל (מצו"ד ושך עה"ת) תורת שלום (סה"ש ע'211) וזלה"ק (בתרגום מאידיש) "בהגוף שהנשמה פעל בו איזה זיכוך אותו הגוף יעמוד" ועוד}} המפרשים שכל גוף יקום עם חלק הנשמה שהוא בירר כי כל חלק מהנשמה יש לו מהות שלם (ע"ד שמצינו שבתחילת בריאת האדם ה"ה חי רק מחלק ה[[נפש]] של הנשמה בלי הארבע חלקים, שעד"ז בכל מצוה יש חלק שלם ומהות שלם של נשמה שיכול להחיות גוף שלם.
 
וכן מפורש  ב[[זהר]] במק"א{{הערה|ח"ב ק, א. ח"ג שח, סע"א. תקו"ז תיקון מ' בסופו (פא, א).}} ובכתבי ה[[אריז"ל]]{{הערה|[[האריז"ל]] בשער הגלגולים הקדמה ד.}} שנשמות שבאו ב[[גלגול]] בעולם הזה כמה פעמים, יקבל כל [[גוף]] את חלק ה[[נשמה]] שתוקן על ידו. אמנם אין הכוונה שלכל אחד יהיה רק "חלק" פרטי, כיוון שכל חלק כלול מכל החלקים. (לדוגמא: אדם שתקן את מידת אהבת ה' בנפשו. יהי' גם ירא מה' אבל בגלל שירא להיפרד מהאהוב וזו הסיבה שיהיה לו גם ידיעת ה' - כי רוצה לדעת על האהוב וכו').
 
וביאור כוונת


===הגוף יקום מעצם הלוז===
===הגוף יקום מעצם הלוז===
190

עריכות