תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 33: שורה 33:
בגמרא{{הערה|סנהדרין צא, ב.}} מובאות ראיות שכליות שנתנו [[חז"ל]] לתחיית המתים, כאשר ניהלו ויכוחים עם הכופרים בה. חלק מהמשלים המוכיחים את יכולת [[הקב"ה]] להחיות מתים:
בגמרא{{הערה|סנהדרין צא, ב.}} מובאות ראיות שכליות שנתנו [[חז"ל]] לתחיית המתים, כאשר ניהלו ויכוחים עם הכופרים בה. חלק מהמשלים המוכיחים את יכולת [[הקב"ה]] להחיות מתים:
* "שני יוצרים יש בעירנו, אחד יוצר מן המים ואחד יוצר מן הטיט, איזה מהן משובח.. זה שיוצר מן המים". כך הקב"ה שיכול ליצור אדם מן המים, ודאי שיכול להחיות את המתים מהעפר.
* "שני יוצרים יש בעירנו, אחד יוצר מן המים ואחד יוצר מן הטיט, איזה מהן משובח.. זה שיוצר מן המים". כך הקב"ה שיכול ליצור אדם מן המים, ודאי שיכול להחיות את המתים מהעפר.
* "קל וחומר מכלי זכוכית מה כלי זכוכית שעמלן ברוח בשר ורם נשברו יש להן תקנה בשר ודם שברוחו של הקב"ה על אחת כמה וכמה"  
* "קל וחומר מכלי זכוכית מה כלי זכוכית שנעשים ע"י בנ"א נשברו יש להן תקנה, בשר ודם ש(נעשה) ברוחו של הקב"ה על אחת כמה וכמה"  
(והרבי מבאר ששתי דוגמאות אלו מבטאות את שני האופנים שבאופן התחייה אם התחייה היא באופן של צר מן המים הטיט הרי שלמרות שהין טומאת המת שמלפני התחייה איננו קיים כאן שהרי פנים הרשות באו לכאן הרי חל כאן הרין של טומאת מגע כי נשארה מציאות מסויימת מלפני כן שממנה צר הקרושברוךהוא את הגוף בדומה למקרה השני שבמשנה במסכת כלים בהשוואה שדבי רבי ישמעאל משווים זאת לכלי זכוכית שנשברו הכוונה היא שאין כלל קשר בין המציאות החדשה לקודמת כי ההלכה לגבי כלי זכוכית היא שעל ידי שבירה הם מתבטלים לגמרי ממציאות של כלי ואם הם היו טמאים הם מיטהרים לחלוטין וכך בתחיית המתים שהתחייה היא באופן של יצירת כלי הרש מכלי זכוכית שנשברו שאין כלל קשר בין המציאות החדשה לקורמת ולכן לא הלה על המציאות החדשה טומאת מגע במת ברומה למקרה האחרון שבמשנה שרלעיל ואז אין צריכין הזאה)
(והרבי{{הערה|לקוטי שיחות חלק י"ח ע' 247-8 (חוקת ב סעיף י-יא)}} מבאר שיש נפק"מ להלכה בין דוגמאות אלו שאם התחיה באופן שנשאר מגוף הקודם (וצר ממנו גוף חדש) נשאר גם הטומאה שבגוף שמקודם, אבל אם הגוף כמציאות חדשה, אז דינו ככלי זכוכית שנשבר שנטהר מטומאתו שמקודם.
* "משל למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: לכו ובנו לי פלטרין גדולים במקום שאין [[מים]] ועפר, הלכו ובנו אותו, לימים נפלו, אמר להם: חזרו ובנו אותו במקום שיש עפר ומים, אמרו לו: אין אנו יכולין, [[כעס]] עליהם ואמר להן: במקום שאין מים ועפר בניתם, עכשיו שיש מים ועפר על אחת כמה וכמה". כך [[הקב"ה]] שיצר את האדם מטיפה (או את כל העולם מתוהו), ודאי שיכול להחיות את המתים מעפר.
* "משל למה הדבר דומה, למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: לכו ובנו לי פלטרין גדולים במקום שאין [[מים]] ועפר, הלכו ובנו אותו, לימים נפלו, אמר להם: חזרו ובנו אותו במקום שיש עפר ומים, אמרו לו: אין אנו יכולין, [[כעס]] עליהם ואמר להן: במקום שאין מים ועפר בניתם, עכשיו שיש מים ועפר על אחת כמה וכמה". כך [[הקב"ה]] שיצר את האדם מטיפה (או את כל העולם מתוהו), ודאי שיכול להחיות את המתים מעפר.


190

עריכות

תפריט ניווט