ארץ ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 116 בתים ,  25 באפריל 2010
שורה 67: שורה 67:
השלב הראשון היה על ידי כיבושה של יריחו שהיתה מנעולה של ארץ ישראל<REF> תנחומא בהעלותך י.</REF> ולכן מיד כשכבשו אותה נהיו חלק מהמצוות שתלויים בקדושת הארץ. אם כי חלק מדיני קדושת הארץ נהיו דווקא אחרי השבע שכבשו ושבע שחלקו.
השלב הראשון היה על ידי כיבושה של יריחו שהיתה מנעולה של ארץ ישראל<REF> תנחומא בהעלותך י.</REF> ולכן מיד כשכבשו אותה נהיו חלק מהמצוות שתלויים בקדושת הארץ. אם כי חלק מדיני קדושת הארץ נהיו דווקא אחרי השבע שכבשו ושבע שחלקו.


מה שאין כן בקדושת עזרא היתה באופן של חזקה, ולכן לא נתבטלה, "כל מקום שהחזיקו בו עולי בבל ונתקדש בקדושת עזרא השניה הוא קדוש היום".
מה שאין כן בקדושת עזרא היתה באופן של חזקה, ולכן לא נתבטלה, כפסק ה[[רמב"ם]]: "כל מקום שהחזיקו בו עולי בבל ונתקדש בקדושת עזרא השניה הוא קדוש היום אף על פי שנלקחה ממנו, וחיב בתרומות ומעשרות".


ההסבר למה הקדושה הראשונה נתבטלת על ידי הכיבוש מה שאין כן הקדושה השניה, הוא מכיון שענין הכיבוש הוא שנעשה נגד רצון הנכבש. ולכן מובן שכאשר נתבטל ענין זה, והנכבש כובש חזרה, מתבטל מהותה של הכיבוש. מה שאין כן ענין החזקה נעשה ברצון המוכר ובהסכמתו, ולכן אי אפשר לבטל זאת.<REF>שיחות קודש תשל"ח חלק ג עמ' כט (378).</REF>
ההסבר למה הקדושה הראשונה של ארץ ישראל נתבטלה בזמן החורבן בשונה לקדושה השניה, הוא:
 
מכיון שענין הכיבוש הוא שנעשה נגד רצון הנכבש, מובן שכאשר נתבטל ענין זה, והנכבש כובש חזרה, מתבטל מהותה של הכיבוש. מה שאין כן ענין החזקה נעשה ברצון המוכר ובהסכמתו, ולכן אי אפשר לבטל זאת.<REF>[[שיחות קודש]] [[תשל"ח]] חלק ג עמ' כט (378).</REF>
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{סגל}}
{{סגל}}
{{מבט}}
{{מבט}}
39,916

עריכות

תפריט ניווט