39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 61: | שורה 61: | ||
מכל מקום ברצונו נתנה להם - לאומות העולם - שתהיה באופן זמני בשליטת שבעת העמים, כדי שיבואו בני ישראל, [[בחירה חופשית|ובבחירתם החופשית]] ובעבודתם מלמטה למעלה, יכבשו את הארץ הזאת שהתגשמה ונטמאה, ויהפכוה לארץ ישראל - ארץ הקודש. | מכל מקום ברצונו נתנה להם - לאומות העולם - שתהיה באופן זמני בשליטת שבעת העמים, כדי שיבואו בני ישראל, [[בחירה חופשית|ובבחירתם החופשית]] ובעבודתם מלמטה למעלה, יכבשו את הארץ הזאת שהתגשמה ונטמאה, ויהפכוה לארץ ישראל - ארץ הקודש. | ||
== קדושת ארץ ישראל == | |||
קדושת הארץ בקדושה ראשונה נעשתה על ידי יהושע בכיבוש הארץ, מכיון שכך נצטוו ישראל שיהיה על ידי כיבוש דווקא, וממילא הגם שעשו פעולות אחרות של חזקה, אין הארץ נקנית בכך, כמו העושה קנין ואין בכוונתו לקנות. | |||
השלב הראשון היה על ידי כיבושה של יריחו שהיתה מנעולה של ארץ ישראל<REF> תנחומא בהעלותך י.</REF> ולכן מיד כשכבשו אותה נהיו חלק מהמצוות שתלויים בקדושת הארץ. אם כי חלק מדיני קדושת הארץ נהיו דווקא אחרי השבע שכבשו ושבע שחלקו. | |||
מה שאין כן בקדושת עזרא היתה באופן של חזקה, ולכן לא נתבטלה, "כל מקום שהחזיקו בו עולי בבל ונתקדש בקדושת עזרא השניה הוא קדוש היום". | |||
ההסבר למה הקדושה הראשונה נתבטלת על ידי הכיבוש מה שאין כן הקדושה השניה, הוא מכיון שענין הכיבוש הוא שנעשה נגד רצון הנכבש. ולכן מובן שכאשר נתבטל ענין זה, והנכבש כובש חזרה, מתבטל מהותה של הכיבוש. מה שאין כן ענין החזקה נעשה ברצון המוכר ובהסכמתו, ולכן אי אפשר לבטל זאת.<REF>שיחות קודש תשל"ח חלק ג עמ' כט (378).</REF> | |||
{{הערות שוליים}} | |||
{{סגל}} | {{סגל}} | ||
{{מבט}} | {{מבט}} |
עריכות