190
עריכות
שורה 87: | שורה 87: | ||
ומ"ש בזהר{{הערה|כי תצא דף קז}} שאחרי שמתגלגל הרשע ג"פ אין לו תקנה מבואר בשל"ה שהיינו שאינו מתגלגל בבנ"א אבל עדיין יש יש לו תקנה ע"י גלגול בבהמות וכיו"ב ועונשים אחרים עד שיתוקן. | ומ"ש בזהר{{הערה|כי תצא דף קז}} שאחרי שמתגלגל הרשע ג"פ אין לו תקנה מבואר בשל"ה שהיינו שאינו מתגלגל בבנ"א אבל עדיין יש יש לו תקנה ע"י גלגול בבהמות וכיו"ב ועונשים אחרים עד שיתוקן. | ||
המובא לעיל מיוסד ברובו על מכתב ארוך מהרבי שמבאר מ"ש בחסידות שכל אחד מישראל יהי' מי שיהי' אפילו רשע גמור כל ימיו יש לו תקוה וסוף סוף אם ברצונו או ע"י כפי' מלמעלה אם בחייו או לאחר מותו מעלין אותו משערי הטומאה אשר נשקע בהם מעבירין אותו דרך כמה ענינים של טהרה וזיכוך עד אשר גם הוא מתאחד ודבק בשרשו אוא"ס ב"ה, שמוכיח שם שהדבר אפשרי וגם שרואים מחז"ל שכן יהיה ושמוכרח שיהיה כן ובסוף מתרץ כל המארז"ל שנראים סותרים לזה, והביאור במכתב מיוסד על נצחיות הנשמה, אבל במכתב שכתב הרבי שנתיים אח"כ מציין הרבי למכתב הנ"ל ומוסיף בהערה 15 - "זה עתה ראיתי במדרש תלפיות ענף חלק לעוה"ב בשם ר' בחיי והריקנטי וז"ל מה ששנינו ואלו שאין להם חלק לעוה"ב פירוש אין להם חלק ידוע בפני עצמן אבל הס נהנים וניזונים מכמה אוצרות של צדקה הגנוזים לאותם שלא זכו", ויש שלמדו שבמדרש זה רואים שגם הגופים יקומו{{הערה|שהרי בנוגע הנשמה הרי אחרי שמורק בגיהנם הרי הוא בדרגת צדיק ואינו צריך להגיע ל"אוצרות של צדקה"}}. | |||
==יום הדין אחר תחיית המתים== | ==יום הדין אחר תחיית המתים== |
עריכות