תפילת העמידה: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
←ברכות שמונה עשרה: עריכה ותוספות בע"ה
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) (לא אנציקלופדי) |
(←ברכות שמונה עשרה: עריכה ותוספות בע"ה) |
||
שורה 17: | שורה 17: | ||
==ברכות שמונה עשרה== | ==ברכות שמונה עשרה== | ||
===ברכה | שלושת הברכות הראשונות שעל סדר התפילה מכונות בשם 'ברכות השבח' או ברכת אבות. | ||
הברכה ראשונה של שמונה עשרה מכוונת כנגד ספירת החכמה. | ===ברכה א'=== | ||
הברכה ראשונה של שמונה עשרה מכוונת כנגד [[ספירת החכמה]]. | |||
[[הבעל שם טוב]] אמר: טעם למה אנו אומרים אלהינו ואלהי אבותינו | [[הבעל שם טוב]] אמר: טעם למה אנו אומרים 'אלהינו ואלהי אבותינו' כי יש שני סוגי בני אדם המאמינים בהשם יתברך: א' שמאמין בהקדוש ברוך הוא מחמת שהולך בדרכי אבותיו הקדמונים, ועם כל זה אמונתו חזקה; וה־ב' הוא מי שבא על האמנת הדת מחמת החקירה, והחילוק ביניהם הוא, שהסוג הא' יש לו מעלה שאי אפשר לפתות אותו, אף אם יאמרו לו כמה חקירות הסותרות ח"ו, כי אמונתו חזקה מצד קבלת אבותיו, ועוד שלא חקר מעולם, אבל יש לו חסרון, שהאמונה אצלו הוא רק מצות אנשים מלומדה, בלי טעם ושכל, אבל הב' יש לו מעלה, שמחמת שהכיר הבורא יתברך מחמת גודל חקירתו, הוא חזק באמונה שלימה וב[[אהבה]] גמורה, אבל גם כן יש לו חסרון, שבקל יכולים לפתותו, ואם יביאו לו ראיות הסותרות חקירותיו, יתפתה ח"ו, אבל מי ששני המדות בידו, אין לו למעלה ממנו, דהיינו שסומך על אבותיו הקדמונים בחוזק, וגם כן באה לו על ידי שחקר בעצמו, זו הוא אמונה שלימה וטובה, ולזה אנו אומרים אלהינו ואלהי אבותינו, גם יש לפרש בזה הכתוב (תהלים ל"ד) טעמו וראו כי טוב ה', רצה לומר, טעמו [מעצמכם להרגיש הטעם והיינו] מחמת החקירה, וראו לשון ראיית [מה שאתם רואים מאחרים] הנהגה כמו שהנהיגו אבותינו{{הערה|[[כתר שם טוב]] די"ט ע"ג, לקוטים יקרים דט"ז ע"ב)}}. | ||
=== | ===ברכה ב' אתה גבור=== | ||
הברכה השניה מכוונת כנגד ספירת הבינה ולכן בה מפורטים כל ההשפעות הבאות על ידי ספירת הבינה באופן פרטני. | הברכה השניה מכוונת כנגד [[ספירת הבינה]], ולכן בה מפורטים כל ההשפעות הבאות על ידי ספירת הבינה באופן פרטני. | ||
=== | ===ברכה ג' אתה קדוש=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[ברכת אתה קדוש]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[ברכת אתה קדוש]]}} | ||
ברכת אתה קדוש עוסקת בקדושתו של הקב"ה כפי שמתגלה | ברכת אתה קדוש עוסקת בקדושתו של הקב"ה כפי שמתגלה ב[[ספירת הדעת]] שהיא למעלה מהשגה וידיעה אלא באופן של פרישות ורוממות. | ||
=== | |||
===ברכה ד' חונן הדעת=== | |||
ברכת אתה חונן היא כנגד ספירת החכמה דזעיר אנפין, ולכן אומרים בה "אתה חוננתנו" כי החכמה בראשו של אדם, היא הגורמת לו להבדיל בין הקודש ובין החול, וכן משום שזו הברכה הראשונה בתפילת [[שמונה עשרה]] שהיא בקשת צרכיו של אדם לאחר ברכות השבח, וזהו משום שאסור לאדם לשאול צרכיו ב[[מוצאי השבת]] קודם שיבדיל. | ברכת אתה חונן היא כנגד ספירת החכמה דזעיר אנפין, ולכן אומרים בה "אתה חוננתנו" כי החכמה בראשו של אדם, היא הגורמת לו להבדיל בין הקודש ובין החול, וכן משום שזו הברכה הראשונה בתפילת [[שמונה עשרה]] שהיא בקשת צרכיו של אדם לאחר ברכות השבח, וזהו משום שאסור לאדם לשאול צרכיו ב[[מוצאי השבת]] קודם שיבדיל. | ||