שמריהו זלמן יפה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  17 באוקטובר 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=חסיד מתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]|אחר=חסיד ממקורבי בית הרב|ראו=[[זלמן יפה]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=חסיד מתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]|אחר=חסיד ממקורבי בית הרב|ראו=[[זלמן יפה]]}}
{{מקורות}}
הרב '''שמריהו זלמן יפה''' היה עסקן ציבורי חסיד חב"ד שחי בתקופתם של [[אדמו"ר הרש"ב]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]] ועמד בראש ועד הקהילה החב"דית ב[[דיסנא]].
הרב '''שמריהו זלמן יפה''' היה עסקן ציבורי חסיד חב"ד שחי בתקופתם של [[אדמו"ר הרש"ב]] ו[[אדמו"ר הריי"צ]] ועמד בראש ועד הקהילה החב"דית ב[[דיסנא]].


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
ר' שמריהו היה מנהל בנק ועסקן ציבורי חשוב. הכנסותיו של ועד הקהל באו ממיסי שחיטה, קבורה וכיוצא באלה. הוועד נתן את משכורתו של הרב, של השוחטים והחזיק את התלמוד תורה. כן תמך במוסדות ציבור שונים, בעניים, בחולים וביהודים שירדו מנכסיהם.  
ר' שמריהו היה מנהל בנק ועסקן ציבורי חשוב. הכנסותיו של ועד הקהל באו ממיסי [[שחיטה]], קבורה וכיוצא באלה. הוועד נתן את משכורתו של הרב, של השוחטים והחזיק את ה[[תלמוד תורה]]. כן תמך במוסדות ציבור שונים, בעניים, בחולים וב[[יהודים]] שירדו מנכסיהם.  


כיון שרוב תושבי של דיסנה היו יהודים, כך גם רוב חברי מועצת העיר בתקופה שלפני המלחמה היו יהודים, כשמעליהם, הזקן שבחבורה, היה החסיד ר' שמריהו זלמן יפה.  
כיון שרוב תושבי של דיסנה היו יהודים, כך גם רוב חברי מועצת העיר בתקופה שלפני המלחמה היו יהודים, כשמעליהם, הזקן שבחבורה, היה החסיד ר' שמריהו זלמן יפה.  


ר' שמריהו זלמן עשה רבות למען החסידים שהתגוררו בדיסנה, ולא רק למענם חשב לטובה. בחורף שנת [[תרפ"ט]], הציעה לו הנהלת ישיבת [[תומכי תמימים ורשה]] לגייס כספים בברלין לטובת הישיבה. הוא כתב על כך ל[[אדמו"ר הריי"צ]] ונענה{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הריי"צ]] חלק טז עמוד ג.}} כי ההצעה נכונה, אולם יש לבדוק את היחס של יהודי גרמניה למוסדות התורה ב[[ליטא]] ופולין. בסיום האיגרת כותב לו אדמו"ר הריי"צ:  
ר' שמריהו זלמן עשה רבות למען החסידים שהתגוררו בדיסנה, ולא רק למענם חשב לטובה. בחורף שנת [[תרפ"ט]], הציעה לו הנהלת ישיבת [[תומכי תמימים ורשה]] לגייס כספים ב[[ברלין]] לטובת הישיבה. הוא כתב על כך ל[[אדמו"ר הריי"צ]] ונענה{{הערה|אגרות קודש [[אדמו"ר הריי"צ]] חלק טז עמוד ג.}} כי ההצעה נכונה, אולם יש לבדוק את היחס של יהודי גרמניה למוסדות התורה ב[[ליטא]] ופולין. בסיום האיגרת כותב לו אדמו"ר הריי"צ:  


"ולא אפונה אשר איש אשר רוח בו, הנה בעזרתו יתברך יכול לפעול הרבה לטובת עניני החזקת התורה" (לא ידוע אם הנסיעה יצאה לפועל).  
"ולא אפונה אשר איש אשר רוח בו, הנה בעזרתו יתברך יכול לפעול הרבה לטובת עניני החזקת התורה" (לא ידוע אם הנסיעה יצאה לפועל).  
4,291

עריכות

תפריט ניווט