שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 942 בתים ,  03:21, 31 באוגוסט 2023
אין תקציר עריכה
|מקור=
|ניקוד=כן}}
'''אֲדוֹן עוֹלָם''' היא תפילה אותה אומרים מדי בוקר, בסדר [[תפילת השחר]], והיא כעין גילוי דעת שיר ושבח לה' בסגנון פיוטי בה אנו מכריזים על הכונה שצריכים לכוין בשמות שכל אותו היוםמלכותו של הקב"ה שהוא בורא העולם ומנהיגו, הוא היה הווה ויהיה והוא הא-ל היחיד בו אנו מאמינים ובוטחים, ובידו אנו מפקידים את הנשמה והגוף בשנתנו ובהקיצנו. בתפילה זו נכללו יסודות בסיסיים מעקרונות האמונה בה' ובה אנו מביעים התמסרות מוחלטת לה', תוך הכרה בגדולתו ועליונות כוחו. על תפילת זו אמר [[אדמו"ר הריי"צ]]{{הערה|ספר המאמרים תש"ג ע' 11.}}: "כל מי שמכוון בעת התחלת 'אדון עולם', כתבו רבי יהודה החסיד ורב האי גאון ורב שרירא גאון: ערב אני בדבר שתפלתו נשמעת, ואין שטן מקטרג על תפלתו, ואין לו שטן ופגע רע בראש-השנה ויום הכיפורים בתפלתו ואויביו נופלים לפניו".
==מקור ומבנה התפילה==
תפילת אדון עולם היא מן התפילות הראשונות הנאמרות מדי בוקר בסדר תפילת השחר, אחר אמירת [[ברכות השחר]] ו[[ברכות התורה]], ולפני קריאת [[פרשת העקידה]].
תפילה זו היא שיר ושבח להכעין גילוי דעת על הכוונה שצריכים לכוין באמירת השמות הקדושים בתפילה: כוונת [[שם הוי' בסגנון פיוטי בה אנו מכריזים על מלכותו של הקב]] "ה שהוא בורא העולם ומנהיגו, הוא אדון הכל היה הווה ויהיה והוא הא-ל ביחד בו אנו מאמינים ובוטחים", כוונת [[שם אלוקים]] "תקיף ובעל היכולת ובעל הכוחות כולם" שנושאים אלו נזכרים בתפילת אדון עולם{{הערה|בשם [[אברהם יהושע העשיל מאפטא|ה"אוהב ישראל" מאפטא]]. בידו אנו מפקידים את הנשמה והגוף בשנתנו ובהקיצנו'טעמי המנהגים' אות כט. תפילה זו מביעה התמסרות מוחלטת לה', תוך הכרה בגדולתו ועליונות כוחואמרי פנחס' שער התפילה אות ס. בתפילה זו נכללו יסודות בסיסיים מעקרונות האמונה בה'}}.
==ביאורים בתורת החסידות==
10,395

עריכות

תפריט ניווט