ראובן פוירשטיין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{שכתוב|יש להמיר את הציטוטים לתוכן אנציקלופדי}}
{{שכתוב|יש להמיר את הציטוטים לתוכן אנציקלופדי}}
[[קובץ:Reuven Feuerstein.jpg|ממוזער|250px|ד"ר ראובן פרונשטיין]]
[[קובץ:Reuven Feuerstein.jpg|ממוזער|250px|ד"ר ראובן פיורשטיין]]
פרופסור '''ראובן פוירשטיין''' ([[י"ז מנחם אב]] [[תרפ"א]] – [[כ"ט בניסן]] [[תשע"ד]]) היה פסיכולוג ופדגוג ישראלי, פרופסור לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת ואנדרבילט בטנסי, מייסד מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה.
פרופסור '''ראובן פוירשטיין''' ([[י"ז מנחם אב]] [[תרפ"א]] – [[כ"ט בניסן]] [[תשע"ד]]) היה פסיכולוג ופדגוג ישראלי, וידיד חב"ד. ייסד שיטה חינוכית בהוראה, והקים את מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה. שיטתו זכתה לספרים ומחקרים רבים.
==תולדות חיים==
נולד בבוטושאן (בוטאטש) שב[[רומניה]], שם הכיר את חסידות חב"ד{{הערה|כפי שסיפר: ולא אגזים אם אומר שכבר אז נשאנו את עינינו ל[[ליובאוויטש]] בכמיהה לדעת כל מה שמתרחש בה. כולנו ידענו שרב העיר לומד עם קבוצה מאיתנו [[שיעורים בספר התניא]] והמושג '[[חב"ד]]' היה קשור אצלנו עם יהדות צרופה.}}.
 
פעילותו הראשונה בתחום החינוך החלה בנעוריו. בבוטושאן חייתה משפחה שבנה היחיד בן החמש לא הצליח ללמוד קרוא-וכתוב, והוא החליט לנסות ללמד אותו קרא-וכתוב, ובסבלנות ובאמון ביכולותיו הצליח ללמדו בסופו של דבר{{מקור}}.


פוירשטיין ייסד שיטת הוראה. לבד מהספרים והמחקרים שלו ושל עמיתיו על אודותיה, התפרסמו עליה עשרות ספרים של חוקרים שאינם תלויים בו. תוכניות החינוך המיוחד בישראל מושפעות משיטתו של פוירשטיין ותכניה נלמדים בארץ בחוגי ההוראה לחינוך מיוחד.
למד בסמינר להוראה בבוקרשט ובמכללת אונסקו, וניהל בית ספר לילדים בעלי קשיי למידה. בשנת [[תש"ד]] עלה ל[[ארץ ישראל]] שם למד בסמינר למורים ב[[ירושלים]], ושימש כמורה לחינוך מיוחד בכפרי נוער. לאחר קום המדינה עבד כפסיכולוג בעליית הנוער ומוסדות נוספים של [[הסוכנות היהודית]], ולמד פסיכולוגיה באונברסיטאות ז'נבה וסורבון שם השלים את הדוקטורט.  


==תולדות חיים==
בשנת תשט"ו הקים מכון מחקר, כשעיר מחקריו הם על ניצולי שואה, עולים חדשים ואוטיסטים.
נולד בבוקרטש שב[[רומניה]], שם הכיר את חסידות חב"ד{{הערה|כפי שסיפר: ולא אגזים אם אומר שכבר אז נשאנו את עינינו ל[[ליובאוויטש]] בכמיהה לדעת כל מה שמתרחש בה. כולנו ידענו שרב העיר לומד עם קבוצה מאיתנו [[שיעורים בספר התניא]] והמושג '[[חב"ד]]' היה קשור אצלנו עם יהדות צרופה.}}.


===תחילת השיטה===
כיהן כפרופסור לפסיכולוגיה חינוכית באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת ואנדרבילט ב[[ארצות הברית]], וזכה בפרסים רבים.
פעילותו הראשונה בתחום החינוך החלה בנעוריו. בבושטאט חייתה משפחה שבנה היחיד בן החמש לא הצליח ללמוד קרוא-וכתוב, והוא החליט לנסות ללמד אותו קרא-וכתוב, ובסבלנות ובאמון ביכולותיו הצליח ללמדו בסופו של דבר.


==שיטתו הרפואית==
==שיטתו הרפואית==
עמדתו הפסיכולוגית של הרב פרופסור פוירשטיין אינה רואה בפסיכולוגיה "מדע מדויק" שניתן למדוד באמצעותו תכונות נפשיות "כפי שמודדים אורך של שולחן", ולפיכך הוא גורס, לדוגמה, שלבחינות הפסיכומטריות ודומותיהן אין שום משמעות.
עמדתו הפסיכולוגית של הרב פרופסור פוירשטיין אינה רואה בפסיכולוגיה "מדע מדויק" שניתן למדוד באמצעותו תכונות נפשיות "כפי שמודדים אורך של שולחן", ולפיכך הוא גורס, לדוגמה, שלבחינות הפסיכומטריות ודומותיהן אין שום משמעות.


שורה 24: שורה 25:


==קשריו עם הרבי==
==קשריו עם הרבי==
לד"ר פרונשטיין קשר ארוך עם הרבי, הרבי הדריך אותו, והפנה אליו מטופלים.
לד"ר פוירשטיין קשר ארוך עם הרבי, הרבי הדריך אותו, והפנה אליו מטופלים.


===הרבי מבקש לשמוע על השיטה===
===הרבי מבקש לשמוע על השיטה===
תשמ"ג – עד אותה עת הספיק כבר לטפל בנערים רבים שהרבי שלח אליו.אז הגיע ל 770 והכניס פתק שהגיע, הרבי שלח את המזכיר ר' [[יהודה לייב גרונר]], שישמע ממנו על השיטה, ושיקבל ממנו את הספרים והמחקרים שלו בענין.
תשמ"ג – עד אותה עת הספיק כבר לטפל בנערים רבים שהרבי שלח אליו.אז הגיע ל 770 והכניס פתק שהגיע, הרבי שלח את המזכיר ר' [[יהודה לייב גרונר]], שישמע ממנו על השיטה, ושיקבל ממנו את הספרים והמחקרים שלו בענין.


הרב יהודה ליב גרונר: מאז ומתמיד הרבי הפנה אליו משפחות שאחד מבניהן סבל מבעיה נפשית. והרבי ביקש שד"ר פרונשטיין יביע דעתו על התכתבות עם ד"ר מדוטרויט שהרבי היה באמצע התכתבות אתו.
הרב יהודה ליב גרונר: מאז ומתמיד הרבי הפנה אליו משפחות שאחד מבניהן סבל מבעיה נפשית. והרבי ביקש שד"ר פוירשטיין יביע דעתו על התכתבות עם ד"ר מדוטרויט שהרבי היה באמצע התכתבות אתו.


ד"ר פורנשטיין סיפר: "הרבי הפנה אלי דרך המזכיר הרב גרונר שורה שלמה של שאלות, שבמרכזן עמד רצונו של הרבי לדעת באיזו מידה אני רואה סיכוי לשינוי אצל נער מסוים שנתוניו נמסרו לי.
ד"ר פורנשטיין סיפר: "הרבי הפנה אלי דרך המזכיר הרב גרונר שורה שלמה של שאלות, שבמרכזן עמד רצונו של הרבי לדעת באיזו מידה אני רואה סיכוי לשינוי אצל נער מסוים שנתוניו נמסרו לי.
שורה 40: שורה 41:
במסגרת אחד מביקוריו אצל הרבי, הזמין הקונגרס האמריקני את פרופסור פוירשטיין לאבחן את סיבת המשברים התכופים ומספר ההתאבדויות הגבוה בקרב צעירי השבטים האינדיאניים החיים בשמורות בארה"ב, ולהציע לכך דרך טיפול.
במסגרת אחד מביקוריו אצל הרבי, הזמין הקונגרס האמריקני את פרופסור פוירשטיין לאבחן את סיבת המשברים התכופים ומספר ההתאבדויות הגבוה בקרב צעירי השבטים האינדיאניים החיים בשמורות בארה"ב, ולהציע לכך דרך טיפול.


מספר ד"ר פרונשטיין: "הגעתי לשמורת-טבע ליד קולורדו ונפגשתי עם המנהיגות שלהם בניסיון להבין את שורשי הבעיה ולמצוא דרך התמודדות עם המשברים ואובדני החיים. כאן עלי להקדים ולציין שחלק בלתי-נפרד מהשיטה שלי הוא לימוד המטופלים להתחבר למורשת אבותיהם, ללא קשר לדת או ללאום שהם משתייכים אליהם. ידוע שאותם אינדיאנים היו פעם אדוני הארץ והכיבוש האמריקני נישל אותם מאדמתם ואילץ אותם להתרכז בשמורות. לאחר שחקרתי את הבעיה, גיליתי שחוסר הקשר של צעירי האינדיאנים עם מורשתם יצר אצלם ניכור עז שלא איפשר להם להמשיך ולחיות לפי תרבותם. מאידך-גיסא, התרבות האמריקנית לא הציעה להם שום תחליף ראוי, וכך 'הלכו לאיבוד' בחלל שנוצר ואיבדו את טעם ומשמעות חייהם. החלטתי אפוא, בעצה אחת עם ראשי השבטים, לערוך בשמורה קורסים שמטרתם ללמד את צעירי האינדיאנים לחזור אל מורשתם על-אף הנישול האמריקני והחיים הכפויים בשמורות.
מספר ד"ר פוירשטיין: "הגעתי לשמורת-טבע ליד קולורדו ונפגשתי עם המנהיגות שלהם בניסיון להבין את שורשי הבעיה ולמצוא דרך התמודדות עם המשברים ואובדני החיים. כאן עלי להקדים ולציין שחלק בלתי-נפרד מהשיטה שלי הוא לימוד המטופלים להתחבר למורשת אבותיהם, ללא קשר לדת או ללאום שהם משתייכים אליהם. ידוע שאותם אינדיאנים היו פעם אדוני הארץ והכיבוש האמריקני נישל אותם מאדמתם ואילץ אותם להתרכז בשמורות. לאחר שחקרתי את הבעיה, גיליתי שחוסר הקשר של צעירי האינדיאנים עם מורשתם יצר אצלם ניכור עז שלא איפשר להם להמשיך ולחיות לפי תרבותם. מאידך-גיסא, התרבות האמריקנית לא הציעה להם שום תחליף ראוי, וכך 'הלכו לאיבוד' בחלל שנוצר ואיבדו את טעם ומשמעות חייהם. החלטתי אפוא, בעצה אחת עם ראשי השבטים, לערוך בשמורה קורסים שמטרתם ללמד את צעירי האינדיאנים לחזור אל מורשתם על-אף הנישול האמריקני והחיים הכפויים בשמורות.


"לקורסים היתה הצלחה רבה והם המריצו את צעירי השבטים לשמור על תרבותם וללמוד בשפתם-הם מבלי לקבל את התרבות האמריקנית כדבר מובן-מאליו. 'רק כך', הבטחתי להם, 'תצליחו להתחבר לשורשיכם ומשמעות החיים וטעמם יחזרו אליכם'.
"לקורסים היתה הצלחה רבה והם המריצו את צעירי השבטים לשמור על תרבותם וללמוד בשפתם-הם מבלי לקבל את התרבות האמריקנית כדבר מובן-מאליו. 'רק כך', הבטחתי להם, 'תצליחו להתחבר לשורשיכם ומשמעות החיים וטעמם יחזרו אליכם'.
1,411

עריכות

תפריט ניווט