גילוי אליהו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 176 בתים ,  18 באוגוסט 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:
א. כאשר מגיע לעשות [[נס|ניסים]], או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו ב[[גוף|גופו]] ה[[גשמי]] (ומתלבש ב[[ארבעת היסודות]]), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.
א. כאשר מגיע לעשות [[נס|ניסים]], או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו ב[[גוף|גופו]] ה[[גשמי]] (ומתלבש ב[[ארבעת היסודות]]), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות.


ב. כאשר מגיע ב[[ברית מילה]], [[ליל הסדר]], או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). אמרי בינה שער הקריאת שמע פי"ג. הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. [[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תש"י]] ע' 22. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. וראה שו"ת [[חת"ם סופר]] ח"ו סי' צח}}.
ב. כאשר מגיע ב[[ברית מילה]], [[ליל הסדר]], או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/imrei/3/24a.htm אמרי בינה שער הקריאת שמע פרק יג.] הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. [[המשך תרס"ו]] עמוד קעח ואילך. [[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תש"י]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/1/12/index.htm עמוד 22.]. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. ועוד. וראה שו"ת [[חת"ם סופר]] ח"ו סי' צח}}.


==הזוכים לגילוי==
==הזוכים לגילוי==
דרגה גבוהה ונעלה לה זוכה אדם שזיכך את נפשו ורוחו ונשמתו כראוי, עד שאליהו הנביא נשלח לגלות לו חידושי תורה משמים.
על מנת לזכות לגילוי אליהו הנביא ולשמוע ממנו חידושי תורה, צריך האדם לזככך את עצמו ולהיות בדרגה רוחנית גבוהה.


בספר [[מאור עינים]] לרבי [[מנחם נחום מטשערנאביל]] כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה.
בספר [[מאור עינים]] לרבי [[מנחם נחום מטשערנאביל]] כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה.
שורה 18: שורה 18:
אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה [[האר"י הקדוש]] שזכה לגילוי אליהו בקביעות{{הערה|הקדמת רבי [[חיים ויטאל]] לספר עץ חיים.}}, ועל פי הכרעתו של [[אדמו"ר הזקן]] כל תורתו היא מאליהו הנביא{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמוד קפ"ו.}} - וכן הייתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת [[הגר"א מוילנא]] שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו הייתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א.
אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה [[האר"י הקדוש]] שזכה לגילוי אליהו בקביעות{{הערה|הקדמת רבי [[חיים ויטאל]] לספר עץ חיים.}}, ועל פי הכרעתו של [[אדמו"ר הזקן]] כל תורתו היא מאליהו הנביא{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמוד קפ"ו.}} - וכן הייתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת [[הגר"א מוילנא]] שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו הייתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א.


[[הבעל שם טוב]] אף הוא למד אצל אליהו, שהתגלה אליו לראשונה בשנת [[ה'תע"ד]] בהיותו לבדו. [[רבי אליהו בעל שם]] למד אף הוא אצל אליהו הנביא{{הערה|ספר הזכרונות באידיש עמוד 297. בתרגום בלשון הקודש עמוד 291.}}.
[[הבעל שם טוב]] אף הוא למד אצל אליהו, שהתגלה אליו לראשונה בשנת ה'תע"ד בהיותו לבדו. [[רבי אליהו בעל שם]] למד אף הוא אצל אליהו הנביא{{הערה|ספר הזכרונות באידיש עמוד 297. בתרגום בלשון הקודש עמוד 291.}}.


==גילוי הנשמה וגילוי אליהו==
==גילוי הנשמה וגילוי אליהו==
בחסידות חב"ד מקובל כי [[גילוי הנשמה]], דהיינו גילוי ה[[יחידה שבנפש]] גדול יותר מגילוי אליהו. כך למשל מספר [[אדמו"ר הריי"צ]] ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו.
בחסידות חב"ד מקובל כי גילוי ה[[נשמה]], דהיינו גילוי ה[[יחידה שבנפש]] גדול יותר מגילוי אליהו. כך למשל מספר [[אדמו"ר הריי"צ]] ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו.


כשביקר פעם רבי [[שלמה מקרלין]] אצל אדמו"ר הזקן{{הערה|יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור{{מקור}} ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.}}, סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. [[אדמו"ר הזקן]] השיב לו וכאן עומד ר' [[בנימין קלעצקער|בנימין]], הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר ה[[יחידה שבנפש]] והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך.
כשביקר פעם רבי [[שלמה מקרלין]] אצל אדמו"ר הזקן{{הערה|יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור{{מקור}} ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.}}, סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. [[אדמו"ר הזקן]] השיב לו וכאן עומד ר' [[בנימין קלעצקער|בנימין]], הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר ה[[יחידה שבנפש]] והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך.
1,411

עריכות

תפריט ניווט