ליקוטי אמרים - פרק י"א: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
←סיכום הפרק
מה עם הארמון? (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
|||
שורה 24: | שורה 24: | ||
'''[[רשע ורע לו]]''' - שלא באים לו הרהורי תשובה לעולם כלל (ולעיתים נקרא גם [[רשע גמור]]). | '''[[רשע ורע לו]]''' - שלא באים לו הרהורי תשובה לעולם כלל (ולעיתים נקרא גם [[רשע גמור]]). | ||
סיכום מסודר על הפרק - | |||
סיכום פרק י״א בתניא//ר.ל | |||
צדיק ורע לו, ורשע וטוב לו הם 2 הפכים. | |||
כשם שבצדיק ורע לו יש רבבות מדרגות בעניין ביטול הרע לטוב, כך ברשע וטוב לו יש ריבוי מדרגות בעניין ביטול הטוב לגבי הרע. | |||
ברשע וטוב לו יש קצה עליון, אדם שחוטא לעיתים רחוקות, וחוזר בתשובה, וכו.. עדיין רשע! אדמו''ר הזקן רוצה להראות לנו מי זה בינוני, שלא חטא, ולא יחטא לעולם.. | |||
.. | |||
'''רשע וטוב לו הדרגא הגבוהה:''' | |||
בלבושים - אחד מהלבושים, חוטא באחד משלושת לבושיו. | |||
בזמן - לעיתים רחוקות מאד ׳לא תדיר לפרקים קרובים, אלא לעיתים רחוקים׳. | |||
באיכות - עבירות קלות, ולא חמורות. | |||
לדוג׳ - בדיבור, אבק לשון הרע, וליצנות.. | |||
למה אדמור הזקן כותב ליצנות בתור עבירה קלה? זו הרי עברה חמורה מאד! אלא, שכשכתוב אבק, הכוונה לא רק ללשון הרע, אלא גם על ליצנות, אבק לשון הרע, ואבק ליצנות. | |||
אבק לשון הרע, זה חטא שקשה מאד לא לחטא בו כמו שאומרים חז״ל, רובם בגזל, מיעוטם בעריות, וכולם באבק לשון הרע. מראה שזהו חטא שקשה מאד להנצל ממנו. | |||
׳הרהורי עבירה קשים מעבירה׳ - מחשבה זה לבוש פנימי, הכי קרוב לנפש, לכן חטא במחשבה פוגע בנפש. כמו שאינו דומה כתם בחולצת תלבושת (מחשבה או דיבור), לכתם בבגד חתונה (מחשבה). | |||
אדמו''ר הזקן אומר את זה כי יש כאלה שמזלזלים במחשבות, וחושבים שזה לא נקרא חטא, לכן מדגיש, שהרהורי עבירה קשים. | |||
לדוג - מהרער בעניין זיווג זכר ונקבה, שלא עובר על הזהרת התורה. | |||
או, אדם שער בלילה, וחושב על דברים בטלים – 'הנעור בלילה כו' ומפנה ליבו כו'. | |||
אופן חזרה בתשובה של צדיק וטוב לו - שב בתשובה לפי שלושה חילוקי כפרה שדרש רבי ישמאל - א. עבר על מצוות עשה - עשה תשובה ומוחלים לו. | |||
ב. עבר על לאו - עושה תשובה, תשובה תולה, ויום כיפור מכפר סופית. | |||
ג. עב רעל כריתות ומיתות בית דין - עושה תשובה, ויום כיפור תולים. וייסורים, מירקים. | |||
אחרי כל זה, למה נקרא רשע? | |||
משום שלא מופרח ממנו לחטא, יש לו עדיין שיכות לחטאים. | |||
.. | |||
'''רשע וטוב לו בדרגא הנמוכה:''' | |||
בלבושים - חוטא בשלושת הלבושים, מחשבה, דיבור ומעשה. | |||
בזמן - חוטא לעיתים קרובות. | |||
באיכות - חוטא גם בעבירות קשות וחמורות. | |||
אופן חזרה בתשובה של רשע ורע לו - משום שעדיין יש לו יצר טוב, יש לו כל הזמן מצפון, אבל אין לו מספיק כח רצון לעזוב לגמרי את העבירות – 'להיות מודה ועוזב׳ - מודה על החטא, ועוזב. | |||
.. | |||
רשע ורע לו: | |||
בלבושים - חוטא בכל שלושת הלבושים. | |||
בזמן - חוטא לעיתים קרובות מאד. | |||
באיכות - חוטא בעבירות חמורות מאד. | |||
מכונה רשע ורע לו משום שהטוב שבנפש האלוקית שלו יצא לגמרי, ורק נשאר עליו מקיף מלמעלה. | |||
נשאר לו טוב מבחינת מקיף, ולא פנימי, לכן שורה עליו שכינה ויכול להשלים מניין. | |||
אדמו''ר הזקן מסיים דווקא במאמר חז״ל - ׳אכל בי עשרה שכינתא שריא׳, משום שלא רצה לסיים פרק בדרגא הכי נמוכה ביהודי, לכן מוסיף שגם יהודי כזה, שנמצא בדרגא כל כך נמוכה, שורה שכינה. | |||
==צילום דפוס התניא== | ==צילום דפוס התניא== |