39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
[[תמונה:אפיית מצות.jpg|left|thumb|250px|אפיית מצות]] | [[תמונה:אפיית מצות.jpg|left|thumb|250px|אפיית מצות]] | ||
מצוות '''אכילת מצה''', היא מצווה דאורייתא, וגם בזמן הזה.<REF>פסחים קכ, א.</REF> הן אנשים הן נשים<REF>שם מג, ב.</REF> | מצוות '''אכילת מצה''', היא מצווה דאורייתא, וגם בזמן הזה.<REF>פסחים קכ, א.</REF> הן אנשים הן נשים<REF>שם מג, ב.</REF> | ||
== גדר המצווה == | == גדר המצווה == | ||
שורה 11: | שורה 10: | ||
את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF> | את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF> | ||
== גדר מצוות ההסיבה == | == גדר מצוות ההסיבה == | ||
שורה 19: | שורה 17: | ||
א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה דאכילת מצה ושתיית [[ד׳ כוסות]] וכו', והיינו כשם שישנם פרטים ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות, כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה. | א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה דאכילת מצה ושתיית [[ד׳ כוסות]] וכו', והיינו כשם שישנם פרטים ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות, כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה. | ||
ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל | ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה ובשתיה על ידי הסיבה. | ||
פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה | |||
ובשתיה על ידי הסיבה. | |||
והחילוק ביניהם: באם אכל את הכזית מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר | והחילוק ביניהם: באם אכל את הכזית מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת בה; | ||
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב | |||
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת | |||
בה; | |||
- אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא | - אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא | ||
שורה 43: | שורה 36: | ||
== שני חיובים == | == שני חיובים == | ||
לאחר ראיות לכאן ולכאן, מוכיח [[הרבי]] כי למעשה ישנם בהסיבה שני החיובים: | לאחר ראיות לכאן ולכאן, מוכיח [[הרבי]] כי למעשה ישנם בהסיבה שני החיובים: א) מצוה בפני עצמה. ב) תנאי במצות אכילת מצה וכו'. | ||
א) מצוה בפני עצמה. ב) תנאי במצות אכילת | |||
מצה וכו' | |||
וכשאוכל כזית מצה וכר בהסיבה — מקיים הוא המצוה דאכילת מצה כתיקונה ומצות הסיבה המיוחדת בפני עצמה; ובמצות ההסיבה כמו שהיא בפני עצמה — יש עיקר המצוה והוא באכילת כזית מצה ושתיית ד׳ הכוסות ו״מצוה מן המובחר״ — בשאר כל הסעודה, היינו הידור בהמצוה של הסיבה. | |||
== ראה עוד == | == ראה עוד == | ||
שורה 59: | שורה 45: | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מצוות]] | [[קטגוריה:מצוות]][[קטגוריה:חגים ומועדים]] |
עריכות