אכילת מצה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 39 בתים ,  11 במרץ 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
[[תמונה:אפיית מצות.jpg|left|thumb|250px|אפיית מצות]]
[[תמונה:אפיית מצות.jpg|left|thumb|250px|אפיית מצות]]
מצוות '''אכילת מצה''', היא מצווה דאורייתא, וגם בזמן הזה.<REF>פסחים קכ, א.</REF> הן אנשים הן נשים<REF>שם מג, ב.</REF>
מצוות '''אכילת מצה''', היא מצווה דאורייתא, וגם בזמן הזה.<REF>פסחים קכ, א.</REF> הן אנשים הן נשים<REF>שם מג, ב.</REF>


== גדר המצווה ==
== גדר המצווה ==
שורה 11: שורה 10:


את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF>
את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF>


== גדר מצוות ההסיבה ==
== גדר מצוות ההסיבה ==
שורה 19: שורה 17:
א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה דאכילת מצה ושתיית [[ד׳ כוסות]] וכו', והיינו כשם שישנם פרטים ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות, כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה.
א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה דאכילת מצה ושתיית [[ד׳ כוסות]] וכו', והיינו כשם שישנם פרטים ותנאים בנוגע לכמותה ואיכותה של אכילת המצה ושתיית הד׳ כוסות, כך יש תנאי באופן האכילה והשתיה - שצריך להיות דרך הסיבה.


ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל
ב) הסיבה היא מצוה כללית בפני עצמה - האדם צריך להראות בליל פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה ובשתיה על ידי הסיבה.
פסח הנהגה דרך חירות, ומראה זה על ידי ההסיבה, באכילה על ידי הסיבה
ובשתיה על ידי הסיבה.


והחילוק ביניהם: באם אכל את הכזית מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר
והחילוק ביניהם: באם אכל את הכזית מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת בה;  
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת
בה;  


- אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא
- אבל אם אכילת הכזית מצה היא פרט בהסיבה, הרי באם לא
שורה 43: שורה 36:
== שני חיובים ==
== שני חיובים ==


לאחר ראיות לכאן ולכאן, מוכיח [[הרבי]] כי למעשה ישנם בהסיבה שני החיובים:  
לאחר ראיות לכאן ולכאן, מוכיח [[הרבי]] כי למעשה ישנם בהסיבה שני החיובים: א) מצוה בפני עצמה. ב) תנאי במצות אכילת מצה וכו'.  
א) מצוה בפני עצמה. ב) תנאי במצות אכילת
מצה וכו'.
 
וכשאוכל כזית מצה וכר בהסיבה — מקיים הוא המצוה
דאכילת מצה כתיקונה ומצות הסיבה המיוחדת בפני עצמה; ובמצות
ההסיבה כמו שהיא בפני עצמה — יש עיקר המצוה והוא באכילת כזית
מצה ושתיית ד׳ הכוסות ו״מצוה מן המובחר״ — בשאר כל הסעודה,
היינו הידור בהמצוה של הסיבה.


וכשאוכל כזית מצה וכר בהסיבה — מקיים הוא המצוה דאכילת מצה כתיקונה ומצות הסיבה המיוחדת בפני עצמה; ובמצות ההסיבה כמו שהיא בפני עצמה — יש עיקר המצוה והוא באכילת כזית מצה ושתיית ד׳ הכוסות ו״מצוה מן המובחר״ — בשאר כל הסעודה, היינו הידור בהמצוה של הסיבה.


== ראה עוד ==
== ראה עוד ==
שורה 59: שורה 45:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מצוות]]
[[קטגוריה:מצוות]][[קטגוריה:חגים ומועדים]]
39,916

עריכות

תפריט ניווט