עשר גלויות גלתה ליובאוויטש: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
אדמו"ר הריי"צ תיאר מעברים אלו מהמצב הנעלה ב[[ליובאוויטש]], בה היה גילוי [[פנימיות התורה]] כפי שנתבארה באופן של הבנה והשגה על ידי [[תורת החסידות|תורת חסידות חב"ד]] במשך כמה דורות, כ"גלויות", ובעיקר את הירידה ל[[ארצות הברית]] במצבה הרוחני הירוד דאז כ"גלות אמריקה".
אדמו"ר הריי"צ תיאר מעברים אלו מהמצב הנעלה ב[[ליובאוויטש]], בה היה גילוי [[פנימיות התורה]] כפי שנתבארה באופן של הבנה והשגה על ידי [[תורת החסידות|תורת חסידות חב"ד]] במשך כמה דורות, כ"גלויות", ובעיקר את הירידה ל[[ארצות הברית]] במצבה הרוחני הירוד דאז כ"גלות אמריקה".


כשתכלית גלויות אלו היא שדווקא מהמקום הנמוך ביותר יבוא הגילוי הגדול ביותר, שעל ידי זה היתוסף ב[[לכשיפוצו מעיינותיך חוצה|הפצת המעיינות חוצה]] באופן שבאין ערוך לגמרי{{הערה|שם=תשמ"ו|משיחת ש"פ שלח תשמ"ו. התוועדויות תשמ"ו ח"ג עמ' 640.}}.
כשתכלית גלויות אלו היא שדווקא מהמקום הנמוך ביותר יבוא הגילוי הגדול ביותר, שעל ידי זה היתוסף ב[[לכשיפוצו מעיינותיך חוצה|הפצת המעיינות חוצה]] באופן שבאין ערוך לגמרי{{הערה|משיחת ש"פ שלח תשמ"ו. התוועדויות תשמ"ו ח"ג עמ' 640.}}.


==רקע==
==רקע==
שורה 19: שורה 19:


המעבר מהעיירה השקטה אל הכרך הגדול, רוסטוב, עם שלל הוויות העולם שבו, היווה שינוי חד, כפי שביאר הרבי אודות כך שעד לעזיבתה של ליובאוויטש, מקום מגורים של נשיאי חב"ד היה בעיירות קטנות, כמו [[ליאזנא]], [[ליאדי]], וליובאוויטש (אמנם פעמים רבות ביקרו בערים גדולות, והרבה פעמים גם בחוץ לארץ, עבור טובת הכלל והפרט, אבל היה זה באופן זמני, אבל בקביעות היתה דירתם בעיר קטנה) אפילו מאוחר יותר כשאדמו"ר הרש"ב עבר מליובאוויטש לרוסטוב, היתה גם עיר גדולה זו מנותקת מן העולם, וגם ברוסטוב עצמה היו מבודדים מן העיר. אבל אצל אדמו"ר הריי"צ - מתחילת נשיאותו היה, תחילה בנסיעות ולאחר מכן קבע מקורו בערים גדולות: מוסקבה פטרבורג (לנינגרד) ואחר כך בריגא וורשה וכיוצא בזה - כמו שאמר פעם הרבי עשר גלויות גלתה ליובאוויטש, ומנהל כל העשרה גלויות - עד שהתיישבו בניו יורק. ובכל הערים הגדולות התמסר להפצת החסידות יחד עם הפצת היהדות בכלל. הרבי משווה זאת לעבודתו של יוסף הצדיק במצרים שהיה מאוחד עם אלוקות ויחד עם זאת היה מושל ועסק בתיקונים בארץ מצרים{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/1wICueVZoqsg3BWpZWodpDaXvG1ycH0pB/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק ג' עמ' 836].}}.
המעבר מהעיירה השקטה אל הכרך הגדול, רוסטוב, עם שלל הוויות העולם שבו, היווה שינוי חד, כפי שביאר הרבי אודות כך שעד לעזיבתה של ליובאוויטש, מקום מגורים של נשיאי חב"ד היה בעיירות קטנות, כמו [[ליאזנא]], [[ליאדי]], וליובאוויטש (אמנם פעמים רבות ביקרו בערים גדולות, והרבה פעמים גם בחוץ לארץ, עבור טובת הכלל והפרט, אבל היה זה באופן זמני, אבל בקביעות היתה דירתם בעיר קטנה) אפילו מאוחר יותר כשאדמו"ר הרש"ב עבר מליובאוויטש לרוסטוב, היתה גם עיר גדולה זו מנותקת מן העולם, וגם ברוסטוב עצמה היו מבודדים מן העיר. אבל אצל אדמו"ר הריי"צ - מתחילת נשיאותו היה, תחילה בנסיעות ולאחר מכן קבע מקורו בערים גדולות: מוסקבה פטרבורג (לנינגרד) ואחר כך בריגא וורשה וכיוצא בזה - כמו שאמר פעם הרבי עשר גלויות גלתה ליובאוויטש, ומנהל כל העשרה גלויות - עד שהתיישבו בניו יורק. ובכל הערים הגדולות התמסר להפצת החסידות יחד עם הפצת היהדות בכלל. הרבי משווה זאת לעבודתו של יוסף הצדיק במצרים שהיה מאוחד עם אלוקות ויחד עם זאת היה מושל ועסק בתיקונים בארץ מצרים{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/1wICueVZoqsg3BWpZWodpDaXvG1ycH0pB/view?usp=drivesdk לקוטי שיחות חלק ג' עמ' 836].}}.
לאחר כל הנידודים שעברו על משפחת בית הרב הגיעו לארצות הברית ונכנסו להתגורר בבית [[770 איסטרן פארקווי]] המפורסם. בהתוועדות פורים תש"ג התייחס [[אדמו"ר הריי"צ]] לבואו לארצות הברית שלוש שנים קודם לכן ואמר{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/1VH389Gqq_RCV4nTy6BwVLzkDyXQsw-Bp/view?usp=drivesdk ספר השיחות תש"ג בתרגום ללה"ק].}} "ביום שלישי ט' אדר שני מלאו שלוש שנים מאז שההשגחה העליונה הביאה אותי לכאן לאמריקה. לא כעת הוא הזמן ולא כאן המקום לשוחח הארוכה על כל חוויותיי, שמצד הרגש הנפש זהו הגלות העשירית אצלי".


==עשרת הגלויות==
==עשרת הגלויות==
*מליובאוויטש לרוסטוב - מח"י אלול תקע"ג (שאז קבע אדהאמ"צ דירתו בליובאוויטש) עד י"ז מרחשון תרע"ו (שאז העתיק אדמו"ר מהורש"ב מושבו לרסטוב) – ק"ג שנים ("שלשלת היחס וראשי פרקים מתולדות בית רבינו" בהקדמת "היום יום"){{הערה|ראה ערך [[המסע לרוסטוב (תרע"ו)]]}}.
ב[[קונטרס בית רבינו שבבבל]] מונה הרבי את הגלויות כך:
*מרוסטוב לפטרבורג - משנת תרפ"ד עד לאחרי המאסר והגאולה בשנת פרז"ת, שאז העתיק מושבו מפטרבורג למושבה מאלאחאווקא – סמוכה למאסקווא (שם).
*מפטרבורג ללטביא - באסרו חג הסוכות תרפ"ח נסע מרוסיא והתיישב בריגא, לטביא.
*מלטביא לפולין - בשנת תרצ"ד העתיק מושבו לווארשא, פולין, ובשנת תרצ"ו העתיק מושבו לאטוואצק עד אלול תרצ"ט, עד שהגיע לריגא בה' טבת ה'ש"ת (ראה מבוא לאגרות קודש אדמו"ר מהוריי"צ ח"ה).
*מפולין לארצות הברית ושם גופא בכמה מקומות - בט' אדר שני ה'ש"ת.
*770 - "המקום הקבוע ד"בית רבינו", בית הכנסת ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות ("הכל הולך אחר החיתום") דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי הסתלקותו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבה, באופן ד"מעלין בקודש", "מוסיף והולך", עד ביאת גואל צדק{{הערה|[[קונטרס בית רבינו שבבבל]] סעיף ו'.}}.
 
 
 
 
 
 
 
קטעי שיחות
 
 
בהתוועדות פורים תש"ג התייחס [[אדמו"ר הריי"צ]] לבואו לארצות הברית שלוש שנים קודם לכן ואמר{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/1VH389Gqq_RCV4nTy6BwVLzkDyXQsw-Bp/view?usp=drivesdk ספר השיחות תש"ג בתרגום ללה"ק].}} "ביום שלישי ט' אדר שני מלאו שלוש שנים מאז שההשגחה העליונה הביאה אותי לכאן לאמריקה. לא כעת הוא הזמן ולא כאן המקום לשוחח הארוכה על כל חוויותיי, שמצד הרגש הנפש זהו הגלות העשירית אצלי".
 
 
ובהקדים פתגם כ"ק מו"ח אדמו"ר ש"עשר גליות גלתה ליובאוויטש", מליובאוויטש [שבה הי' גילוי פנימיות התורה כפי שנתבארה באופן של הבנה והשגה ("יתפרנסון") ע"י תורת חסידות חב"ד במשך כמה דורות] לרסטוב, מרסטוב לפּטרבורג, ומפּטרבורג גלתה מחוץ למדינה ההיא, ללטביא ואח"כ לפולין, ועד לגלות אמריקא, ובאמריקא גופא בכמה מקומות, עד להמקום הקבוע ד"בית רבינו", בית הכנסת ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות ("הכל הולך אחר החיתום") דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי הסתלקותו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבה, באופן ד"מעלין בקודש", "מוסיף והולך", עד ביאת גואל צדק{{הערה|קונטרס בית רבינו שבבבל.}}
 
 
 
 
"מקורו ושרשו של בעל הגאולה – ב"ליובאוויטש". ובכללות יותר – בפלך מאהילוב (או ויטעבסק), ובכללות עוד יותר – במדינה ההיא, כידוע החביבות המיוחדת שרחש בעל הגאולה ליהודים שדרו במדינה ההיא.
 
ואף-על-פי-כן, נסע וירד משם בגלות אחר גלות – על דרך מאמר רז"ל "עשר גלויות גלתה שכינה" – מליובאוויטש לרוסטוב וכו', עד ליציאה ממדינה ההיא, ועד לירידה הכי גדולה – בבואו לחצי הכדור התחתון, כאשר מצב היהדות לא היה בשלימות כו', עד למצב דחוצה שאין חוצה ממנו, ועל כל פנים (בהתאם לצורך לדבר בשבחם של ישראל) – ביחס להפצת המעיינות חוצה.
 
אמנם הכוונה הפנימית דכל עניני גלות וירידה, היא – צורך עלייה:


עניין הגלות אינו אלא בשביל הגילוי, עד לגילוי שבאין ערוך שאי אפשר לבוא אליו לולי הקדמת הגלות. ונמצא, שעל-ידי כל גלות וירידה כו' – היתוסף יותר בגילוי והפצת המעיינות חוצה, בעילוי אחר עילוי, כבכל ענייני קדושה שבהם ישנו הציווי ד"מעלין בקודש", ועל אחת כמה וכמה – אצל צדיק ונשיא בישראל.
{{ציטוט|ובהקדים פתגם כ"ק מו"ח אדמו"ר ש"עשר גליות גלתה ליובאוויטש", מליובאוויטש [שבה הי' גילוי פנימיות התורה כפי שנתבארה באופן של הבנה והשגה ("יתפרנסון") ע"י תורת חסידות חב"ד במשך כמה דורות] {{כתב קטן|[ובהערה 66: מח"י אלול תקע"ג (שאז קבע אדהאמ"צ דירתו בליובאוויטש) עד י"ז מרחשון תרע"ו (שאז העתיק אדמו"ר מהורש"ב מושבו לרסטוב) – ק"ג שנים ("שלשלת היחס וראשי פרקים מתולדות בית רבינו" בהקדמת "היום יום")]}} לרסטוב, מרסטוב לפּטרבורג {{כתב קטן|[ובהערה 67: משנת תרפ"ד עד לאחרי המאסר והגאולה בשנת פרז"ת, שאז העתיק מושבו מפטרבורג* למושבה מאלאחאווקא – סמוכה למאסקווא (שם)]}}, ומפּטרבורג גלתה מחוץ למדינה ההיא, ללטביא {{כתב קטן|[ובהערה 68: באסרו חג הסוכות תרפ"ח נסע מרוסיא והתיישב בריגא, לטביא]}} ואח"כ לפולין {{כתב קטן|[ובהערה 69: בשנת תרצ"ד העתיק מושבו לווארשא, פולין, ובשנת תרצ"ו העתיק מושבו לאטוואצק עד אלול תרצ"ט, עד שהגיע לריגא בה' טבת ה'ש"ת (ראה מבוא לאגרות קודש אדמו"ר מהוריי"צ ח"ה)]}}, ועד לגלות אמריקא {{כתב קטן|[ובהערה 70: בט' אדר שני ה'ש"ת]}}, ובאמריקא גופא בכמה מקומות, עד להמקום הקבוע ד"בית רבינו", בית הכנסת ובית המדרש שלו, המרכז של ליובאוויטש במשך עשר שנים (תקופה שלימה) האחרונות ("הכל הולך אחר החיתום") דכ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו בחיים חיותו בעלמא דין, וגם לאחרי הסתלקותו קדושה לא זזה ממקומה, ואדרבה, באופן ד"מעלין בקודש", "מוסיף והולך", עד ביאת גואל צדק.|[[קונטרס בית רבינו שבבבל]] סעיף ו'.}}


ועד לגלות וירידה הכי אחרונה בבואו לחצי כדור התחתון – שעל-ידי זה היתוסף בהפצת המעיינות חוצה באופן שבאין ערוך לגמרי{{הערה|שם=תשמ"ו}}.
דיון במיקומם המדוייק של עשרת הגלויות התפרסם בשבועון [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]]{{הערה|[[שמואל קראוס]], '''[https://drive.google.com/file/d/1ZRM8IRb7wVdz6kHeC-cm1gLQTLUWk1hQ/view?usp=drivesdk עשר גלויות גלתה ליובאוויטש]''' בית משיח גיליון 270 עמ' 28 ואילך.}}, ושם כתב הרב [[שמואל קראוס]] שיש לערוך את הרשימה כך:
*א) רוסטוב.
*ב) פטרבורג.
*ג) מלכובקה.
*ד) ריגה.
*ה) וורשה.
*ו) אוטבוצק.
*ז-ט) ה"כמה מקומות" באמריקה{{הערה|ומיעוט "כמה" שלושה: ז) מנהטן ניו יורק, במלון גרייסטאון, רחוב ברודוויי 91 חדרים 608-9. מיום ט' אד"ש עד ח' ניסן. ח) לייקווד, מיום ח' ניסן עד ז' אייר. ט) שוב במלון גרייסטאון בחדרים 608-9, מז' אייר עד י"ט אלול.}}.
*י) "עד להמקום הקבוע", 770{{הערה|בי"ט אלול ה'ת"ש.}}.
בבימות נוספות הציעו אופנים אחרים כיצד למנות את מיקומם המדוייק של עשרת הגלויות{{הערה|ראה לדוגמא [https://tablet.otzar.org/#/b/146088/p/92/t/16530.754478184583536/fs/0/start/0/end/0/c קובץ הערות וביאורים (אהלי מ"מ טורונטו) י"ח-כ"ג עמ' 9 ואילך].}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מסעות רבותינו נשיאינו}}
{{מסעות רבותינו נשיאינו}}
[[:קטגוריה:תולדות חייו של אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:תולדות חייו של אדמו"ר הרש"ב]]
[[:קטגוריה:מסעות רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:תולדות חייו של אדמו"ר הריי"צ]]
[[קטגוריה:מסעות רבותינו נשיאינו]]
11,697

עריכות