16,089
עריכות
(יצירת דף עם התוכן "מקור הביטוי בזהר{{הערה|בספרא דצניעותא בתחילתו, תרומה רע"ו ב'.}} מדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) ...") |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''ארעא אתבטלת''' הוא ביטוי מה[[זוהר]]{{הערה|בספרא דצניעותא בתחילתו, תרומה רע"ו ב'.}} המדבר על כך ש"לפני" (למעלה מ) [[עולם התיקון]] אין [[יחוד פנים בפנים]], ולכן התבטלה הארץ, ונאמרו בזה שני ביאורים. | |||
==שני הביאורים== | |||
===הביאור ב[[קבלה]]=== | ===הביאור ב[[קבלה]]=== | ||
את הביאור בקבלה | את הביאור בקבלה הביא [[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ו.}} (בשם [[זוהר הרקיע]]), ש"אם אין נחלים אין ים". והלא קיום הים אינו תלוי בנחלים? אלא, דכמו שהנחלים מוסיפים בים, כך הספירות דמלכות "נבנות" ממה שמשפיעות בה הספירות שלמעלה ממנה. אבל [[שבירת הכלים|כשנשברו הכלים]] (הספירות) דתוהו ממילא חסרה במלכות השפעתן, וגם היא לא יכולה להשפיע (אבל עצם מציאותה לא התבטל, אלא רק '''השפעתה'''). | ||
===הביאור ב[[עבודת השם|עבודת ה']] === | ===הביאור ב[[עבודת השם|עבודת ה']] === | ||
[[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]] הסביר, שארעא אתבטלת הוא עניין הביטול: במקום אחד{{הערה|לקוטי תורה ד"ה כי תבואו וגו' ושבתה הארץ.}} ההסבר הוא שזוהי מסירות הנפש בתפילה, ובמקום אחר{{הערה|תו"א ד"ה קחו מאתכם תרומה.}} מבאר באופן שונה במקצת – שזהו עניין [[קבלת עול מלכות שמיים]]. | |||
ונקודת הדברים: טבע הנשמה להתבטל לאלוקות, אבל גסות המידות (שזהו עניין המידות דתוהו) מפריעה לביטול זה מלהתגלות. רק כשישבור האדם את גסות רוחו יוכל להתבטל לה' בקבלת עול ומסירות נפש בתפילה. | ונקודת הדברים: טבע הנשמה להתבטל לאלוקות, אבל גסות המידות (שזהו עניין המידות דתוהו) מפריעה לביטול זה מלהתגלות. רק כשישבור האדם את גסות רוחו יוכל להתבטל לה' בקבלת עול ומסירות נפש בתפילה. | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
===תיווך הביאורים=== | ===תיווך הביאורים=== | ||
[[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|(הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ט.}} מתווך שאין סתירה בין ביאור החסידות לביאור הקבלה, אלא שזוהר הרקיע מדבר על ביטול '''השפעת''' המלכות, ו[[אדמו"ר הזקן]] מדבר על כך שעצם מציאותה לא התבטל. | [[רבי שמואל שניאורסון (אדמו"ר המהר"ש)|(הרבי מהר"ש]]{{הערה|תורת שמואל תרל"א עמ' שמ"ט.}} מתווך שאין סתירה בין ביאור החסידות לביאור הקבלה, אלא שזוהר הרקיע מדבר על ביטול '''השפעת''' המלכות, ו[[אדמו"ר הזקן]] מדבר על כך שעצם מציאותה לא התבטל. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | [[קטגוריה:תורת החסידות]] |