שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 141 בתים ,  00:08, 8 בנובמבר 2021
תיקונים שונים והוספת מקורות
== מלכות בית דוד ==
[[ספר החינוך ]] כותב שהמלכות בבית דוד עוברת ב[[ירושה]], ואילו במלכות במלך שמלך מישראל נמשך למלך יש צורך במשיחת במשיחה בשמן וכו',{{הערה|1=וכמובא בסוף [[מסכת הוריות]].}} כמו שהיה בירבעם בן נבט שמלך על מלכות ישראל בזמן [[בית ראשון]].
אחד מהדברים שיחזיר [[מלך המשיח]] ליושנם, הוא מלכות בית דוד, שיהיה מלך על ישראל מזרע דוד המלך.
== כתר מלכות ==
[[הרמב"ם ]] כותב{{הערה|הלכות מלכים פ"א ה"ז}} "כיון שנמשך דוד זכה בכתר מלכות, והרי המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם", ומבאר הרבי{{הערה|לקו"ש ח"ל חיי שרה ג}} בעניין הכתר מלכות, שבמלוכה ישנם שני ענינים א. הנהגת העם בפועל ב. הרוממות והתנשאות העצמית על העם, שזה עניין כתר מלכות שאותו קיבל דוד. ולכן ג"כ לא שייך במלכות דוד הפסק, כי הפסק שייך כאשר מילוי התפקיד הוא מחוץ, ודבר נוסף על מציאות האדם, אך כאשר זו היא כל מהותו שהוא מרומם ונעלה משאר העם באופן עצמי, בזה לא שייך הפסק וזה עובר ממילא מאב לבנו.
==מבית דוד או זרע שלמה==
א) מבואר בפוסקים{{הערה|1=שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.}} דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני [[ירושה]] גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע{{הערה|1=מלכים-א, א' ל"א.}} לדוד יחי המלך לעולם{{הערה|1=וכמבואר בחידושי הגרי"ז.}}
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם{{הערה|1=מלכים-א' י"ד י.}}, בעשא{{הערה|1=מלכים-א' ט"ז ז.}} ואחאב{{הערה|1=מלכים-ב' ט ח.}} נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל{{הערה|1=מלכים א' י"ד י.}} דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן אחר בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?
ואכן עתליה בת אחאב{{הערה|1=מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.}} הייתה אשת יהורם מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח י"ח.}} והיא אם אחזיהו מלך יהודה{{הערה|1=מלכים-ב, ח' כ"ז.}} ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג{{הערה|1=מלכים ב' י"א ט"ו.}} מלך יואש בן אחזיהו{{הערה|1=מלכים-ב' י"ב ב.}} וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב{{הערה|1מלכים-ב' ט, ח.}} ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט{{הערה|1=מלכים-ב, ט ט.}} אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,{{הערה|1=מלכים-א' יד, י.}} ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.{{הערה|1=הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]}}
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
ברמב"ם בהלכות מלכים נפסק: "כיון שנמשח דוד זכה בכתר מלכות, והרי
המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם, שנאמר כסאך יהיה נכון עד עולם{{הערה|1=שמואל ב ז טז}}".
ומאז, דור אחר דור עמד לישראל מלך מבית דוד שירש את המלכות
גם על זמן הגלות נאמר "אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב זרעו לעולם
יהיה וכסאו כשמש נגדי"{{הערה|1=תהלים פט לו-לז}}. כך גם אנו אומרים "בשם קדשך נשבעת לו שלאיכבה נרו לעולם ועד" {{הערה|1=בברכת ההפטרה}} - תמיד יש נצר לבית דוד הראוי למלוכה.
וכך אמרו חכמינו "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות
גם על [[מלך המשיח]], נאמר שזה ש[[משיח שבכל דור|ראוי להיות משיח]] הוא זה שמציאותו עומדת למלכות עוד קודם להתגלות מלכותו בפועל.
ולכן כשדנו התנאים מי הוא הראוי להיות משיח אמרו{{מקורהערה|1=סנהדרין צח ב}} "אי מין חייא הוא כגון רבי יהודה הנשיא" ופירשו המפרשים שהוא משום שעדין בזמן הגלות כבר יש בהם עניין המלכות.{{הערה|מהרש"א שם, וראה התוועדויות [[תשנ"ב]] חלק א עמוד 320 ובהערה 49.}}
יש אומרים שאין שום צורך (ואף שלא ניתן) לבדוק כיום מי אכן מבית דוד, ומחדשים שישנו מושג של 'חזקת בית דוד' (בדוגמת [[כהן מוחזק]] כיום) כאשר חלים כל הסימנים של '[[בחזקת משיח]]' ו'[[משיח ודאי]]'.{{הערה|1=[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=47 'הלכתא למשיחא' סימן י"ב] וראה שם [https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=18 סימן ג']}}
2,342

עריכות

תפריט ניווט