שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,418 בתים ,  16:13, 28 באוקטובר 2021
== מקור הביטוי ==
ב[[מסכת עבודה זרה]]{{הערה|דף לה, א'.}} כתוב: {{מונחון|מאי כי טובים דודיך מיין? כי אתא לומד רב דימי אמר אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה רבשמהפסוק "ע עריבים עלי דברי דודיך יותר מיינה של תורה|הגמרא שאלה מהו פירוש הפסוק 'כי טובים דודיך מיין?' " (שיר השירים א, ב.) וענתה הגמרא כי כשבא רב דימי מארץ ישראל לבבל הוא אמר בדרשתו כי פירוש הפסוק הוא שחביבים דברי הסופרים על כנסת ישראל יותר מעיקרי התורה שבכתב}}.
ב[[מסכת עירובין]]{{הערה|דף כ"א, ב'.}} כתוב מימרתו של [[רבא]] שלמד מהפסוק (קהלת, י"ב, י"ב.) "יותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה וגו'", שהפסוק הוא אזהרה לעם ישראל להיזהר מלזלזל בדברי סופרים, משום שלא כל עבירה על איסור דאורייתא ישנו חיוב מיתה, מה שאין כן באיסור דרבנן שישנו חיוב מיתה הנלמד מהפסוק (קהלת י) "ופורץ גדר ישכנו נחש".
מקור נוסף לביטוי ==בתורת חב"דברי סופרים" הינו ב[[מסכת עירובין]]{{הערה|דף כ"א, ב'.}} ושם כתוב "דרש רבא מאי דכתיב{{הערה|קהלת, י"ב, י"ב.}} ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה וגו' בני הזהר בדברי סופרים יותר מדברי תורה שדברי תורה יש בהן עשה ולא תעשה ודברי סופרים כל העובר על דברי סופרים חייב מיתה"''.ד==פירוש: שאל [[רבא]] בדרשתו מהו פירוש הפסוק{{הערה|קהלת, י"ב, י"ב.}} {{ציטוטון|ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה אין קץ"? וענה רבא שפירוש הפסוק הוא אזהרה לעם ישראל להיזהר (הפירוש הפשוט הוא להיזהר מלזלזל ח"ו בד"ס, שהרי עם כל חשיבותם אין לד"ס יותר חשיבות מאשר לדברי התורה, מה גם ש"[https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A7%D7%90_%D7%93%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%AA%D7%90_%D7%9C%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%90 ספק דאורייתא לחומרא] [https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A7%D7%90_%D7%93%D7%A8%D7%91%D7%A0%D7%9F_%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%9C%D7%90 וספק דרבנן לקולא]".) בדברי סופרים יותר משיש להיזהר בדברי תורה משום שלא כל עבירה על איסור דאורייתא ישנו חיוב מיתה, מה שאין כן באיסור דרבנן שישנו חיוב מיתה הנלמד מהפסוק (קהלת י) "ופורץ גדר ישכנו נחש".להשלים}}
== דוגמאות לדברים שהינם "דברי סופרים" ==

תפריט ניווט