מקיפים דבינה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 60 בתים ,  20 בספטמבר 2021
עריכה קלה
אין תקציר עריכה
(עריכה קלה)
 
שורה 6: שורה 6:
העולם נברא באופן שהארת האלוקות הולכת ומתצמצמת: בכתר וחכמה היא מאירה בקירוב, בבינה בריחוק, במידות דרך חלון, במלכות דרך נקב ובעולמות{{הערה|בריאה, יצירה ועשיה.}} רק דרך וילון{{הערה|הנקרא בלשון הקבלה "פרסה".}}.
העולם נברא באופן שהארת האלוקות הולכת ומתצמצמת: בכתר וחכמה היא מאירה בקירוב, בבינה בריחוק, במידות דרך חלון, במלכות דרך נקב ובעולמות{{הערה|בריאה, יצירה ועשיה.}} רק דרך וילון{{הערה|הנקרא בלשון הקבלה "פרסה".}}.


אך עבודת האדם משנה זאת: כשמשתמשים בגשמיות לקדושה מאיר בה מקורה ושורשה (שלמעלה מהעולמות), וע"י זה מאירה האלוקות בקירוב גם בעולמות. מבין כל המצוות דווקא '''סכך הסוכה''' מבטא דבר זה בגילוי: לוקחים צומח כפי שהוא, בלי שום עיבוד - והופכים אותו לקדושה המקיפה את האדם יחד עם כל ענייניו (אכילה, שתיה, טיול ושינה). עניין זה נקרא מקיפים דבינה, כי בבינה מתבטא עיקר עניין השכל{{הערה|שהרי חכמה עדיין אינה שכל ממש אלא נקודת הרעיון בלבד, וגם דעת אינו ממש שכל - אלא עניינו לקשר את החכמה עם הבינה, והשכל עם הרגש.}}, והשכל הוא "מקיף" על המידות (ובפסקה הבאה יתבאר יותר).
עם זאת על ידי עבודת האדם אפשר לשנות זאת, על ידי כך שמשתמשים ב[[גשמיות]] לקדושה, וכך מאיר בה מקורה ושורשה (שלמעלה מהעולמות), ועל ידי זה מאירה האלוקות בקירוב גם בעולמות. מבין כל המצוות דווקא "סכך הסוכה" מבטא דבר זה בגילוי: לוקחים צומח כפי שהוא, בלי שום עיבוד - והופכים אותו לקדושה המקיפה את האדם יחד עם כל ענייניו (אכילה, שתיה, טיול ושינה). ועניין זה נקרא מקיפים דבינה, כי בבינה מתבטא עיקר עניין השכל{{הערה|שהרי חכמה עדיין אינה שכל ממש אלא נקודת הרעיון בלבד, וגם דעת אינו ממש שכל - אלא עניינו לקשר את החכמה עם הבינה, והשכל עם הרגש.}}, והשכל הוא "מקיף" על המידות (ובפסקה הבאה יתבאר יותר).
 


על אף ש"מקיפים דבינה" היא הדרגה התחתונה והחיצונית של [[ספירת הבינה]], החידוש בה הוא, שמבחינה אחת יש בה מעלה על ספירת הבינה עצמה, והדבר יובן מ[[משל]] ל[[ראש האדם]]: מצד אחד ברור כשמש שעיקר הראש הוא ה[[מוח]] ולא ה[[גולגולת]], אך מצד שני העובדה שהגולגולת נמצאת מעל המוח ומקיפה אותו מעידה שמבחינה אחת יש בה מעלה על המוח{{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב.}}.
על אף ש"מקיפים דבינה" היא הדרגה התחתונה והחיצונית של [[ספירת הבינה]], החידוש בה הוא, שמבחינה אחת יש בה מעלה על ספירת הבינה עצמה, והדבר יובן מ[[משל]] ל[[ראש האדם]]: מצד אחד ברור כשמש שעיקר הראש הוא ה[[מוח]] ולא ה[[גולגולת]], אך מצד שני העובדה שהגולגולת נמצאת מעל המוח ומקיפה אותו מעידה שמבחינה אחת יש בה מעלה על המוח{{הערה|אור התורה נח בבראשית ג במאמר כי פדה ה' את יעקב.}}.

תפריט ניווט