|
|
שורה 21: |
שורה 21: |
| ==ראו גם== | | ==ראו גם== |
| *[[אדם כי יקריב]] | | *[[אדם כי יקריב]] |
| ==בתורת החסידות==
| |
| בדיני הקרבנות שמתפרשים בפרשת [[ויקא]],
| |
| רואים ש"אין האשם אלא מזכרי כבשים,
| |
| ואין לך חטאת מן הכבשים אלא נקבה"
| |
| {{הערה|ל' הרמב"ם הל' פסוה"מ פ"ו הט"ז ע"פ זבחים עא, ב}},
| |
| אך רואים יוצא מן הכלל שהחטאת באה
| |
| מן הזכר, והוא בחטאת הנשיא שקרבנו
| |
| שעיר, שהוא זכר{{הערה|ראה זבחים עה, ב}}.
| |
| [[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חל"ב עמ' 13 ואילך}} את הטעם לשינויי הקרבנות:
| |
| אשם חמור מחטאת, ועד שכמה
| |
| אשמות באים גם על המזיד{{הערה|ראה כריתות ט,
| |
| א}}, משא"כ חטאת באה רק על השוגג{{הערה|עיין
| |
| בארוכה פי' הרמב"ן סוף הפרשה}}. וזהו גם הטעם
| |
| שחטאת בת {{מונחון|דנקא|מעה}} ואשם שתי
| |
| סלעים{{הערה|שבועות לז, א ועוד}}, כי האשם חמור
| |
| יותר, ולכן גם שוויו גבוה יותר.
| |
| ויש לומר שזהו גם הטעם שהאשם
| |
| "מזכרי כבשים" והחטאת באה נקבה,
| |
| שהרי זכר מורה על תוקף וחוזק, ונקבה
| |
| על רכות וחלישות. וכמו שפירש רש"י
| |
| עה"פ "כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני
| |
| ישראל" - "לבית יעקב אלו הנשים תאמר
| |
| להם בלשון רכה ותגיד לבני ישראל כו'
| |
| פרש לזכרים דברים הקשים כגידין"{{הערה|יתרו
| |
| יט, ג}}. ועל כן, לאשם החמור יותר מקריבים
| |
| זכר – המרמז על "דברים הקשים כגידים"
| |
| {{הערה|ועיין במקור הדברים ביאור הדבר בארוכה}}.
| |
| וע"פ זה מובן מה ששעיר נשיא אף
| |
| שהוא חטאת בא מן הזכרים, ולא נקבה, כי
| |
| כאשר נשיא יחטא, הרי הגם שהוא בשוגג
| |
| לגמרי צריך להיות אופן תשובתו וכפרתו
| |
| באופן של "זכר", קשים כגידין, כי גם חטא
| |
| קל של נשיא פועל ומשפיע ביותר על כלל
| |
| העם, ועל דרך מה שאמרו עה"פ "ואשימם
| |
| בראשיכם" – "שאשמותיהם של ישראל
| |
| תלויות בראשי דייניהם"{{הערה|דברים א, יג וברש"י
| |
| שם}}. ולכן, אף חטאתו באה מן הזכר, כי
| |
| חטאת הנשיא חמורה יותר.
| |
| ==לקריאה נוספת== | | ==לקריאה נוספת== |
| *'''פתגמים חסידיים לפרשת ויקרא''', שבועון בית משיח ב' ניסן תש"פ עמוד 10 | | *'''פתגמים חסידיים לפרשת ויקרא''', שבועון בית משיח ב' ניסן תש"פ עמוד 10 |