מעלי קבצים, highauser
8,630
עריכות
מה עם הארמון? (שיחה | תרומות) (←מנהגים) |
(עריכה - למה להעתיק?) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:הרבי בתשעה באב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] באמירה הקינות, [[תשעה באב]] [[תש"נ]]]] | [[קובץ:הרבי בתשעה באב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] באמירה הקינות, [[תשעה באב]] [[תש"נ]]]] | ||
'''קינות לתשעה באב''' הן קינות הנאמרות בליל [[תשעה באב]] וביומו. | '''קינות לתשעה באב''' הן קינות הנאמרות בליל [[תשעה באב]] וביומו. הקינות מתארות את הצרות שהתרחשו לעם ישראל ב[[חורבן בית המקדש הראשון]] ו[[חורבן בית המקדש השני|השני]], וכן צרות נוספות לאורך הגלות. | ||
הקינות נאמרות בליל תשעה באב בהמשך לקריאת [[מגילת איכה]] | הקינות נאמרות בליל תשעה באב בהמשך לקריאת [[מגילת איכה]]. ביום תשעה באב הקינות נאמרות בתפילת [[שחרית]] לאחר [[קריאת התורה]]. | ||
==חיבור וסדר הקינות== | ==חיבור וסדר הקינות== | ||
המילה "קינות" משמשת בדברי [[חז"ל]] כינוי ל[[מגילת איכה]] (הנקראת בתשעה באב){{הערה|חגיגה ה, ב. תענית ל, א. בבא בתרא יד, ב. ירושלמי שבת פרק טז הלכה א. ועוד.}}. ב[[מסכת סופרים]] מוזכר המנהג לקרותה בתשעה באב יחד עם קינות נוספות{{הערה|פרק יח, הלכה ד והלכה ז.}}. | |||
הקינות הקדומות ביותר המצויות בכתב אשר נודע מי מחברן הן של רבי [[אלעזר הקליר]], מגדולי התנאים שחי ב[[ארץ ישראל]] בסמיכות לחורבן. הקליר חיבר פיוטים במתכונת של "קרובות" הנאמרים בתוך [[חזרת הש"ץ]], ובנוסף קינות הנאמרות מחוץ לתפילה. כיום, ברוב הנוסחים, אין אומרים את הקינות שבחזרת הש"ץ. | |||
סדר הקינות הנהוג בחב"ד הוא לפי נוסח אשכנז. לפי נוסח זה, נאמרות מספר קינות בליל תשעה באב, אחר קריאת מגילת איכה, וקינות רבות ביום אחר קריאת התורה. הקינות ליום תשעה באב נפתחות בקבוצת קינות מרבי אלעזר הקליר{{הערה|הקינה הראשונה, "שבת סורו מני", היא חציו השני של פיוט קרובה המתחיל "זכור איכה אנו שפתינו", שאמירתו נקבעה לחזרת הש"ץ. במקור, היו הבתים שמאות א' עד נ' להאמר בתוך התפילה, ומאות ס' ואילך (שבת '''ס'''ורו) אחריה. למנהגנו אומרים רק את החצי שאחר התפילה (קינות "לב אהרן", ע' כז).}}. תחילה ישנן חמש עשרה קינות הבאות ברצף זו אחר זו, ומתארות את הצרות בחורבנות בתי המקדש לפי נושאים. בהמשך הקינות מפוזרות עוד כמה מהקליר. | |||
החלק השני של קינות היום הוא לקט קינות ממחברים שונים, על צרות שונות. חלק מהקינות עוסקות בצרות שאירעו אחרי החורבן כגון [[עשרה הרוגי מלכות]] ו[[מסעי הצלב]]. באחת הקינות מבאר המחבר כי כדי לא להוסיף יום אבל מיוחד על הרוגי מסעי הצלב, ומכיון שהריגת הצדיקים שקולה לחורבן בית המקדש, לכן נקבע יום תשעה באב כיום אבילות גם על מאורעות אלו{{הערה|קינת "מי יתן ראשי מים" לרבי קלונימוס בן יהודה: "שִׂימוּ נָא עַל לְבַבְכֶם מִסְפֵּד מַר לְקָשְׁרָה, כִּי שְׁקוּלָה הֲרִיגָתָם לְהִתְאַבֵּל וּלְהִתְעַפְרָה, כִּשְׂרֵפַת בֵּית אֱלֹהֵינוּ הָאוּלָם וְהַבִּירָה, וְכִי אֵין לְהוֹסִיף מוֹעֵד שֶׁבֶר וְתַבְעֵרָה, וְאֵין לְהַקְדִּים זוּלָתִי לְאַחֲרָהּ, תַּחַת כֵּן הַיּוֹם לִוְיָתִי אֲעוֹרְרָה . .".}}. | |||
הקינות | החלק השלישי הוא הקינות "ציון", הנפתחות בקינה המפורסמת מרבי [[יהודה הלוי]] "ציון הלא תשאלי לשלום אסיריך". שאר הקינות הבאות אחריה, הן ממחברים שונים שבאו אחריו וכתבו בסגנון כמותו - פונים לציון בלשון נוכח ומדברים אליה ועל חורבנה. בקינות אלו מודגשים הגעגועים והתקוה לגאולה בה תחזור ציון למעלתה המיוחלת. | ||
==מנהגים== | ==מנהגים== | ||
שורה 26: | שורה 26: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
* [https://chabad.info/wp-content/uploads/2019/08/10-08-2019-17-53-32-%D7%A7%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%91.pdf קינות לתשעה באב בקובץ PDF] | * [https://chabad.info/wp-content/uploads/2019/08/10-08-2019-17-53-32-%D7%A7%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%91.pdf קינות לתשעה באב בקובץ PDF] | ||
*[http://nehora.zone/kinot/MA_03.html קינות לתשעה באב עם פירוש "לב אהרן"] | |||
*[[מנחם מענדל ברונפמן]], [https://www.alysefer.com/kinut/ קינות לתשעה באב: מתי הן נוצרו? כיצד הן בנויות? ומדוע שפתן כה קשה להבנה?] | |||
[[קטגוריה:תעניות]] | [[קטגוריה:תעניות]] |