37,404
עריכות
(הסרת ההפניה לדף פרשת משפטים) תגית: הסרת הפניה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=מצוות שהם בסוג משפטים|אחר=פרשת משפטים|ראו=פרשת משפטים}} | {{פירוש נוסף|נוכחי=מצוות שהם בסוג משפטים|אחר=פרשת משפטים|ראו=פרשת משפטים}} | ||
'''משפטים''' הם סוג של מצוות (כפי שהמצוות | '''משפטים''' הם סוג של מצוות (כפי שהמצוות נחלקים לג' הסוגים [[עדות]], [[חוקים]], ומשפטים) המובנים בשכל אנושי. | ||
== המצוות שהם בסוג של משפטים == | == המצוות שהם בסוג של משפטים == | ||
המצוות שהם מובנים מצד עצמם - | המצוות שהם מובנים מצד עצמם - שאפילו לא ניתנה התורה הם מובנים{{הערה|כמאמר רז"ל עירובין דף ק' ע"ב "אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: אִילְמָלֵא לֹא נִיתְּנָה תּוֹרָה, הָיִינוּ לְמֵידִין צְנִיעוּת מֵחָתוּל, וְגָזֵל מִנְּמָלָה, וַעֲרָיוֹת מִיּוֹנָה. דֶּרֶךְ אֶרֶץ מִתַּרְנְגוֹל — שֶׁמְּפַיֵּיס וְאַחַר כָּךְ בּוֹעֵל".}} - הם בסוג זה של משפטים. מהדוגמאות למצוות שבסוג הזה הם: [[כיבוד אב ואם]], [[צדקה]], [[לימוד התורה]]{{הערה|כן הוא בספר המאמרים ת"ש עמוד 91}}, ו[[מדות טובות]]. שמירה מגניבה גזילה, רציחה, שקר, [[לשון הרע]], רכילות, [[לשון נקיה|ניבול פה]]. מצוות אלו [[שכל אנושי]] מחייב אותם וגם שכל אנושי מחייב [[עונש|לענוש]] מי שעובר על אחת מאלו בכדי לבער הרע ויישוב העולם. | ||
== שרשם | |||
שרש המצוות שהם בסוג משפטים הם באור ה[[ממלא כל עלמין]] שהוא בהתלבשות ומושג | == שרשם ועניינם == | ||
שרש המצוות שהם בסוג משפטים הם באור ה[[ממלא כל עלמין]] שהוא בהתלבשות ומושג בעולמות. וזהו גם עניינם של המצוות של משפטים להיות גילוי אלקות באופן של השגה והתלבשות{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] ס"ד.}}, ובכללותו הוא על ידי [[עבודת האדם|עבודה פנימית]]{{הערה|ראה הוי' לי בעוזרי תרפ"ז ס"ג. ויקם עדות ת"ש סוף ס"ב. הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה.}}. | |||
בכללות יותר שרש של כל המצוות הם [[רצון העליון]] שאין בו טעם, וזה שיש בהם טעם{{הערה|וגם עדות - שבשניהם יש בהם טעם.}} הוא מפני שהם מה[[רצון]] ([[כתר]]) שמתלבש ב[[חכמה סתימאה]], שענינו הוא הרצון שלמעלה מטעם אלא שיש בהם טעם כמוס להרצון ואחר כך ב[[השתלשלות העולמות]] נעשה בהם טעם. מכיון שמצוות של משפטים הוא כשאר המצוות לכן צריכים אנו לקיימן (ג"כ{{הערה|כיון שיש מעלה בהתלבשות (ראה הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה).}}) משום שהם גזירת המלך, ואדרבא זהו אמיתית ענינם שהם רצון העליון וצריכים אנו לקיימן בשביל קבלת עול{{הערה|[[ספר המאמרים אידיש]] עמוד 46.}}. | בכללות יותר שרש של כל המצוות הם [[רצון העליון]] שאין בו טעם, וזה שיש בהם טעם{{הערה|וגם עדות - שבשניהם יש בהם טעם.}} הוא מפני שהם מה[[רצון]] ([[כתר]]) שמתלבש ב[[חכמה סתימאה]], שענינו הוא הרצון שלמעלה מטעם אלא שיש בהם טעם כמוס להרצון ואחר כך ב[[השתלשלות העולמות]] נעשה בהם טעם. מכיון שמצוות של משפטים הוא כשאר המצוות לכן צריכים אנו לקיימן (ג"כ{{הערה|כיון שיש מעלה בהתלבשות (ראה הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה).}}) משום שהם גזירת המלך, ואדרבא זהו אמיתית ענינם שהם רצון העליון וצריכים אנו לקיימן בשביל קבלת עול{{הערה|[[ספר המאמרים אידיש]] עמוד 46.}}. | ||
== בכל המצוות == | == בכל המצוות == | ||
כל המצוות{{הערה|כמו שיש הענין דעדות וחוקים בשאר סוגי המצוות (ראה [[כי ישאלך בנך תשל"ח]] תחלת סעיף ד').}} (לא רק המצוות של משפטים) הם בדרגה פרטית כמו שידוע שהרמ"ח מ"ע הם כנגד [[רמ"ח איברין דמלכא]] שכל מצווה יש בו ציור וטעם פרטי{{הערה|הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה ובהערה 27.}}. ויש בזה שני ענינים א) שהטעם והציור שלהם נשארו מלמעלה ב) שישנם פרטים שבשארי המצוות שיש בהם טעם גלוי{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] הערה 43.}}. וענין זה שבשאר המצוות הוא כמו ענין משפטים כפשוטו - גילוי אלקות באופן של התלבשות על ידי עבודה פנימית. | כל המצוות{{הערה|כמו שיש הענין דעדות וחוקים בשאר סוגי המצוות (ראה [[כי ישאלך בנך תשל"ח]] תחלת סעיף ד').}} (לא רק המצוות של משפטים) הם בדרגה פרטית כמו שידוע שהרמ"ח מ"ע הם כנגד [[רמ"ח איברין דמלכא]] שכל מצווה יש בו ציור וטעם פרטי{{הערה|הוי' לי בעוזרי תשי"ז ס"ה ובהערה 27.}}. ויש בזה שני ענינים א) שהטעם והציור שלהם נשארו מלמעלה ב) שישנם פרטים שבשארי המצוות שיש בהם טעם גלוי{{הערה|[[כי ישאלך בנך תשל"ח]] הערה 43.}}. וענין זה שבשאר המצוות הוא כמו ענין משפטים כפשוטו - גילוי אלקות באופן של התלבשות על ידי עבודה פנימית. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תורה]] |