נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרחבה
מ (ויקיזציה)
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
{{להעביר לאישי}}
{{להעביר לאישי}}
{{עריכה}}
{{עריכה}}
'''נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן''' הוא לשון [[ספר יצירה]] המתאר את הקשר שבין הדרגה הגבוהה ביותר לדרגה הנמוכה ביותר. מבואר כי "סוף מעשה ב[[מחשבה]] תחילה", שהדבר אשר הוא תכלית כל ירידת המדרגות, הוא הדבר שעלה ב[[מחשבה]] בראשון, ולכן ישנו קשר בין שני הדרגות.
'''נעוץ תחילתן בסופן וסופן בתחילתן''' הוא לשון [[ספר יצירה{{הערה|פרק א' משנה ז'}}]] המתאר את הקשר העמוק שבין הדרגה הגבוהה ביותר לדרגה הנמוכה ביותר.  
 
== הסבר העניין ==
כיוון ש[[נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים<ref>תנחומא נשא טז</ref>]], לכן דווקא בדברים הכי נמוכים, בעולמות התחתונים, מתגלה ה[[עצמות]]. באמת זה מגיע מתאוותו - רצונו העמוק של הבורא, שנעלה מכדי להצטרך הסברים כלשהם{{הערה|כלשון אדמו"ר הזקן: על תאווה לא שייך שום שאלות}}.
 
אמנם בחסידות מביאים לעניין זה הסברים ומשלים, ומהם:
* כדי להעביר דבר שכל פשוט, אפשר לומר אותו. כדי לגלות דבר שכל יותר עמוק, אי אפשר לגלות אותו בשלמות, מפני עומקו, אלא חלק ממנו צריך רק לרמוז. (כלשון הידוע: די למבין). שכל יותר עמוק אי אפשר לפרש אותו בכלל, אלא אפשר רק לרמוז אותו. והרמז צריך להיות בגשמיות - פנטומימה. רק כך השכל העמוק יכול קצת להתגלות.
* כאשר יש יהלום עליו חרוט כמה מילים, בגלל שהאבן מבהיקה אי אפשר לראות את האותיות. רק כאשר חותמים עם האבן על שעווה פשוטה, האותיות יכולות להתגלות<ref>[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/18/37a.htm לקוטי תורה תחילת פרשת שלח]</ref>.


==בעולמות==
==בעולמות==
מבואר כי [[עולם העשייה הגשמי]], שהוא הדרגה הנמוכה ביותר ב[[סדר ההשתלשלות]] של העולמות, התהוותו היא מן ה[[עצמות]].
{{ערך מורחב|יש מאין}}
מבואר<ref>ראה [[אגרת הקודש - סימן כ']]</ref> כי [[עולם העשייה הגשמי]], שהוא הדרגה הנמוכה ביותר ב[[סדר ההשתלשלות]] של העולמות, התהוותו היא מן ה[[עצמות]]. לא שייך לומר שהתהוות יש מאין היא בכח של גילוי וספירה כלשהם, מאחר שאין מציאותם מעצמותם והם לא יכולים להעביר תכונה זו ליש הגשמי. רק העצמות, שמציאותו מעצמותו, יכול לברוא יש מאין.


==בספירות==
==בספירות==
ספירת ה[[מלכות]], שהיא הספירה האחרונה, קשורה בספירת ה[[כתר]], שהיא הספירה הראשונה. את ביאור הענין מבאר [[אדמו"ר הזקן]] בסידורו{{הערה|עה"פ מלכותך מלכות כל עולמים}} שדווקא מכיון שספירת המלכות היא התחתונה מכל הדרגות הרי היא צריכה את ההארה המיוחדת של כתר שהיא הנעלה מכל הספירות. בנוסף במלכות שהיא האחרונה מכל הספירות מתתאספים כל הספירות בדומה לכתר שהיא מקור כל הספירות.
ספירת ה[[מלכות]], שהיא הספירה האחרונה, קשורה בספירת ה[[כתר]], שהיא הספירה הראשונה. את ביאור הענין מבאר [[אדמו"ר הזקן]] בסידורו{{הערה|עה"פ מלכותך מלכות כל עולמים}} שדווקא מכיון שספירת המלכות היא התחתונה מכל הדרגות הרי היא צריכה את ההארה המיוחדת של כתר שהיא הנעלה מכל הספירות. בנוסף - במלכות שהיא האחרונה מכל הספירות מתאספים כל הספירות בדומה לכתר שהיא מקור כל הספירות.
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{קצרמר}}
{{קצרמר}}
[[קטגוריה:ספר יצירה]]
[[קטגוריה:ספר יצירה]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
474

עריכות

תפריט ניווט