תמימות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  3 במרץ 2021
שורה 13: שורה 13:


==עניינה==
==עניינה==
עניינה של התמימות היא קבלת עול מלכות שמים שלימה, וכמענה ה[[צמח צדק]] ל[[חסיד]] בקי ב[[ש"ס]] כו' ו[[משכיל]] גדול ב[[חסידות]]: [[קבלת עול]] משנה את [[מהות]]. על ידי קבלת עול של [[עבד]] פשוט, שגם בשעה שישן ניכר עול העבדות שבו, יכול גם למדן ו[[גאון]] גם להגיע למעלה וחשיבות של [[יהודי]] [[פשוט]] ותמים בעל [[מסירת נפש]]{{הערה|היום יום ג' אדר ב.}}.
עניינה של התמימות היא קבלת עול מלכות שמים שלימה, וכמענה ה[[צמח צדק]] ל[[חסיד]] בקי ב[[ש"ס]] כו' ו[[משכיל]] גדול ב[[חסידות]]: [[קבלת עול]] משנה את [[מהות]]. על ידי קבלת עול של [[עבד פשוט]], שגם בשעה שישן ניכר עול העבדות שבו, יכול גם למדן ו[[גאון]] גם להגיע למעלה וחשיבות של [[יהודי]] [[פשוט]] ותמים בעל [[מסירת נפש]]{{הערה|היום יום ג' אדר ב.}}.


[[המגיד ממזריטש]] מבאר הטעם שב[[ספר תורה]] האות ת' של המילה תמים היא [[אתוון רברבן|אות גדולה]]: אם נפשך לומר האיך יכול האדם להעלות במחשבתו כל דבר להיות (מתוקן) [ממותק] בשורשו, כתיב תמים תהיה עם ה' [אלהיך]. כתיב ת' [דתמים], גדולה, שלכאורה הת' רחוק מן הא' ת' מדריגות, ואיך יכול (להיות) [להאיר] בו הא'? אך באמת אמירה לגבוה כמסירה להדיוט [דמי. ר"ל] על דרך משל, אם רוצה [אדם] לעלות כשהוא עומד במדריגה תחתונה, אינו יכול להגיע [ולהשיג] למעלה העליונה רק כשהוא הולך ממעלה למעלה. אבל אם הוא עומד שם [למעלה] (תיכף ממעלה התחתונה) [יכול להעלות מלמטה ברגע א']. וזהו אמירה לגבוה וכו'. על דרך משל קטן צריך לילך יותר [מגדול] וגדול אינו צריך כל כך, והמחשבה הוא ג"כ גדול ממעשה [הרבה, ולכן] אינו צריך רק המחשבה ועומד שם תיכף [נ"א: אינו צריך רק שיחשוב במחשבתו ומעלה תיכף לשרשו]. ולכן הת' משתוקקת לא' ויש בו [כל] הת' אלפין, [ולכך התי"ו גדולה שהם מאותיות המחשבה]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/magid/ot/23/115&search=%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%94 אור תורה].}}.
[[המגיד ממזריטש]] מבאר הטעם שב[[ספר תורה]] האות ת' של המילה תמים היא [[אתוון רברבן|אות גדולה]]: אם נפשך לומר האיך יכול האדם להעלות במחשבתו כל דבר להיות (מתוקן) [ממותק] בשורשו, כתיב תמים תהיה עם ה' [אלהיך]. כתיב ת' [דתמים], גדולה, שלכאורה הת' רחוק מן הא' ת' מדריגות, ואיך יכול (להיות) [להאיר] בו הא'? אך באמת אמירה לגבוה כמסירה להדיוט [דמי. ר"ל] על דרך משל, אם רוצה [אדם] לעלות כשהוא עומד במדריגה תחתונה, אינו יכול להגיע [ולהשיג] למעלה העליונה רק כשהוא הולך ממעלה למעלה. אבל אם הוא עומד שם [למעלה] (תיכף ממעלה התחתונה) [יכול להעלות מלמטה ברגע א']. וזהו אמירה לגבוה וכו'. על דרך משל קטן צריך לילך יותר [מגדול] וגדול אינו צריך כל כך, והמחשבה הוא ג"כ גדול ממעשה [הרבה, ולכן] אינו צריך רק המחשבה ועומד שם תיכף [נ"א: אינו צריך רק שיחשוב במחשבתו ומעלה תיכף לשרשו]. ולכן הת' משתוקקת לא' ויש בו [כל] הת' אלפין, [ולכך התי"ו גדולה שהם מאותיות המחשבה]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/magid/ot/23/115&search=%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D+%D7%AA%D7%94%D7%99%D7%94 אור תורה].}}.
1,704

עריכות

תפריט ניווט