4,016
עריכות
(קידוד קישורים, הסרת קישורים עודפים) |
|||
שורה 5: | שורה 5: | ||
נתינת כסף מהחסידים לצרכי החזקת בית הרב, הייתה נהוגה כבר מראשית התייסדות החסידות. | נתינת כסף מהחסידים לצרכי החזקת בית הרב, הייתה נהוגה כבר מראשית התייסדות החסידות. | ||
עצם נתינת הכסף עבור החזקה בית הרב, הופכת את הנותן לחסיד, כפי שענה [[אדמו"ר הזקן]] לר' [[נחמן מברסלב]] בשעה שנפגשו, במענה לשאלתו האם זה נכון שיש לו 80,000 חסידים, שאכן הדבר ייתכן היות והרבה מחסידיו משמשים כמלמדים ומחזיקים [[קופת צדקה]] עבור 'דמי מעמד' והם מחנכים את תלמידיהם להשתתף גם הם, וממילא גם ילדים אלו נחשבים לחסידים שלו{{הערה|1=[https://toratchabad.com/ | עצם נתינת הכסף עבור החזקה בית הרב, הופכת את הנותן לחסיד, כפי שענה [[אדמו"ר הזקן]] לר' [[נחמן מברסלב]] בשעה שנפגשו, במענה לשאלתו האם זה נכון שיש לו 80,000 חסידים, שאכן הדבר ייתכן היות והרבה מחסידיו משמשים כמלמדים ומחזיקים [[קופת צדקה]] עבור 'דמי מעמד' והם מחנכים את תלמידיהם להשתתף גם הם, וממילא גם ילדים אלו נחשבים לחסידים שלו{{הערה|1=[https://toratchabad.com/פגישתם-של-אדמור-הזקן-ורבי-נחמן-מברסלב פגישתם של אדמו"ר הזקן ורבי נחמן מברסלב].}}, וכך גם עורר הרבי את החסידים ב[[ביקור הרבי בפאריז (תש"ז)|ביקורו הידוע בפריז]], שעליהם לקשר את היהודים בסביבתם עם הרבי על ידי כך שישפיעו עליהם לתת 'דמי מעמד', וכפי שחיזק הרבי את דבריו במכתב שיגר לאחר מכן למשפיע ר' [[שלמה חיים קסלמן]]. | ||
בזמן אדמו"ר הזקן, כשכתבו בנוגע לדמי מעמד לחסידי חב"ד תושבי ארץ הקודש, קישרו זאת עם במכתבים עם מסחר אתרוגים מפני יראת המלכות{{הערה|1=[https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/4248012/jewish/-.htm מכתב כ"ז שבט תשכ"ג, ובהערות שם].}}. | בזמן אדמו"ר הזקן, כשכתבו בנוגע לדמי מעמד לחסידי חב"ד תושבי ארץ הקודש, קישרו זאת עם במכתבים עם מסחר אתרוגים מפני יראת המלכות{{הערה|1=[https://www.lahak.org/templates/lahak/article_cdo/aid/4248012/jewish/-.htm מכתב כ"ז שבט תשכ"ג, ובהערות שם].}}. | ||
בשנת [[תרפ"א]], בתחילת נשיאותו של [[אדמו"ר הריי"צ]] - החלה נתינת דמי המעמד בצורה מסודרת, על ידי [[קופת רבינו]] והאחראיים עליה היו הרבנים [[יחזקאל פייגין]] ו[[אלחנן דב מרוזוב]]. [[הרבי]] העניק יחס של חיבה מיוחדת לתקנה זו, והפציר פעמים רבות בזקני החסידים לעסוק בענין זה, ולדאוג שכמה שיותר יהודים ישלחו 'דמי מעמד' | בשנת [[תרפ"א]], בתחילת נשיאותו של [[אדמו"ר הריי"צ]] - החלה נתינת דמי המעמד בצורה מסודרת, על ידי [[קופת רבינו]] והאחראיים עליה היו הרבנים [[יחזקאל פייגין]] ו[[אלחנן דב מרוזוב]]. [[הרבי]] העניק יחס של חיבה מיוחדת לתקנה זו, והפציר פעמים רבות בזקני החסידים לעסוק בענין זה, ולדאוג שכמה שיותר יהודים ישלחו 'דמי מעמד' לאדמו"ר הריי"צ, ובאמצעותם - [[התקשרות|יתקשרו אליו]]. | ||
בשנת [[תרצ"ו]] עברה הקופה לידי הנהלת [[אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית]], ובשנת [[תש"ו]] הפכה לקופה נפרדת בהנהלת הרב [[משה לייב רוטשטיין]]. | בשנת [[תרצ"ו]] עברה הקופה לידי הנהלת [[אגודת חסידי חב"ד בארצות הברית]], ובשנת [[תש"ו]] הפכה לקופה נפרדת בהנהלת הרב [[משה לייב רוטשטיין]]. | ||
בשנת [[תש"ט]] מונה הרב [[שמואל דוד רייטשיק]] ל[[שד"ר]] רשמי של הקופה, בשנת [[תשי"ד]] עברה האחריות לידי [[מחנה ישראל]] ומשנת [[תשנ"ד]] נפרדה המגבית ועברה ל[[קופת רבינו]]. | בשנת [[תש"ט]] מונה הרב [[שמואל דוד רייטשיק]] ל[[שד"ר]] רשמי של הקופה, בשנת [[תשי"ד]] עברה האחריות לידי [[מחנה ישראל]] ומשנת [[תשנ"ד]] נפרדה המגבית ועברה ל[[קופת רבינו]]. | ||
במכתבי אדמו"רי חב"ד מכונה המעמד בשם 'נפנה' כשכל אות מהמילה 'מעמד' מוחלפת באות שלאחריה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/2/309&search= | במכתבי אדמו"רי חב"ד מכונה המעמד בשם 'נפנה' כשכל אות מהמילה 'מעמד' מוחלפת באות שלאחריה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/2/309&search=נפנה ראה לדוגמה] מכתב הרבי לחסיד ר' [[בן ציון שם טוב]] ובהערות המו"ל בשולי הגליון שם.}}. | ||
==שמו== | ==שמו== | ||
שורה 25: | שורה 25: | ||
===נפנה=== | ===נפנה=== | ||
[[קובץ:כתב נפנה.jpg|ממוזער|תשובה של הרבי ב[[גוף כתב יד קודש]] לנערה בגיל 12 בה משיב על ברכה שנכתבה לו ב[[כתב מזוזה]]. בתחילה כתב הרבי בכתב 'נפנה': '''אזהו פמ וגשלו''' (תודה על הברכה) ולאחר מכן העביר קו וכתב בכתב מזוזה כדי שיהיה שווה לצורת הכתיבה של הנערה: '''"שהגד סכ דאקיד"'''{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=69772 ראש בני ישראל ■ הרגישות וההתחשבות בבת ישראל].}}]] | [[קובץ:כתב נפנה.jpg|ממוזער|תשובה של הרבי ב[[גוף כתב יד קודש]] לנערה בגיל 12 בה משיב על ברכה שנכתבה לו ב[[כתב מזוזה]]. בתחילה כתב הרבי בכתב 'נפנה': '''אזהו פמ וגשלו''' (תודה על הברכה) ולאחר מכן העביר קו וכתב בכתב מזוזה כדי שיהיה שווה לצורת הכתיבה של הנערה: '''"שהגד סכ דאקיד"'''{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=69772 ראש בני ישראל ■ הרגישות וההתחשבות בבת ישראל].}}]] | ||
נפנה הוא כינוי לדמי ה'מעמד' שנוצר ב[[רוסיה]] בשל החשש מהמשטרה החשאית. | נפנה הוא כינוי לדמי ה'מעמד' שנוצר ב[[רוסיה]] בשל החשש מהמשטרה החשאית. | ||
השם נפנה, נכתב בצופן א"ב ג"ד, כלומר נ' פ' נ' ה', הן האותיות הבאות בסדר האלפבית של [[אותיות]] המקור מ' ע' מ' ד'. לדוגמה שם ה' הכתוב בפסוק על ידי האותיות י' ה' ו' ה' הופך ל-כ' ו' ז' ו'. קוד זה נקרא בשם [[כתב מזוזות]], בשל העובדה שקידוד כזה שמאחורי המזוזה כותבים את האותיות "כוזו במוכסז כוזו" שהם | השם נפנה, נכתב בצופן א"ב ג"ד, כלומר נ' פ' נ' ה', הן האותיות הבאות בסדר האלפבית של [[אותיות]] המקור מ' ע' מ' ד'. לדוגמה שם ה' הכתוב בפסוק על ידי האותיות י' ה' ו' ה' הופך ל-כ' ו' ז' ו'. קוד זה נקרא בשם [[כתב מזוזות]], בשל העובדה שקידוד כזה שמאחורי המזוזה כותבים את האותיות "כוזו במוכסז כוזו" שהם אותיות רודפות למילים "ה' אלקינו ה'". | ||
==בתניא== | ==בתניא== | ||
באגרת הקודש ט' מוצאים אנו ביטוי מיוחד על הקדימה של נתינת [[צדקה]] לצרכי נשיא הדור אפילו על אשתו ובניו "רק שאשתו ובניו של אדם קודמין לכל על פי תורה חוץ מצדיקים שבדור שהן קודמין לבניו..." | באגרת הקודש ט' מוצאים אנו ביטוי מיוחד על הקדימה של נתינת [[צדקה]] לצרכי נשיא הדור אפילו על אשתו ובניו "רק שאשתו ובניו של אדם קודמין לכל על פי תורה חוץ מצדיקים שבדור שהן קודמין לבניו..." | ||
באחת השיחות, הסביר הרבי מהו ענינו של 'המעמד לרבותינו שבאה"ק' - וז"ל: "אויך אין אגרת הקודש שבתניא רעדעט זין וועגן מעמד פאר רבותינו שב[[ארץ הקודש]] ת"ו, וואס באמת איז א רבי - אין וועלכן מקום ער זאל זיך ניט נעפינען בחיצוניות, איז בפנימיות איז ער | באחת השיחות, הסביר הרבי מהו ענינו של 'המעמד לרבותינו שבאה"ק' - וז"ל: "אויך אין אגרת הקודש שבתניא רעדעט זין וועגן מעמד פאר רבותינו שב[[ארץ הקודש]] ת"ו, וואס באמת איז א רבי - אין וועלכן מקום ער זאל זיך ניט נעפינען בחיצוניות, איז בפנימיות איז ער בארץ הקודש ת"ו", (= גם באגרת הקודש שבתניא מדובר אודות מעמד לרבותינו שבארץ הקודש ת"ו, שלמען האמת, רבי, היכן שלא יהיה בחיצוניות - בפנימיות הוא בארץ הקודש ת"ו). | ||
==ביטויים מיוחדים מהרבי== | ==ביטויים מיוחדים מהרבי== | ||
שורה 70: | שורה 70: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2015/6/21/129342944967-8.html הרבי רואה ויודע הכל]''' התוועדות עם הרב גרונר העוסקת בנתינת 'דמי מעמד' {{בית משיח}} | *'''[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2015/6/21/129342944967-8.html הרבי רואה ויודע הכל]''' התוועדות עם הרב גרונר העוסקת בנתינת 'דמי מעמד' {{בית משיח}} | ||
* קובץ '''[http://chabadpedia.co.il/images/c/c6/ | * קובץ '''[http://chabadpedia.co.il/images/c/c6/יב-נתינת-דמי-מעמד.pdf נתינת דמי מעמד]''' בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], גיליון י"ב, שנה ט"ז, כ"ה בטבת ה'תשע"ח {{PDF}} | ||
*{{קישור התקשרות צאח|2200|13587|1206|ה"מעמד" להחזקת 'בית חיינו'|הרב מרדכי מנשה לאופר}} | *{{קישור התקשרות צאח|2200|13587|1206|ה"מעמד" להחזקת 'בית חיינו'|הרב מרדכי מנשה לאופר}} | ||
*'''[http://shturem.net/images/news/94736_news_24032017_60349.pdf מעות ההתקשרות]''' {{PDF}} {{שטורעם}} בתוך גליון 'החייל', אדר תשע"ז | *'''[http://shturem.net/images/news/94736_news_24032017_60349.pdf מעות ההתקשרות]''' {{PDF}} {{שטורעם}} בתוך גליון 'החייל', אדר תשע"ז | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תקנות חב"ד]] | [[קטגוריה:תקנות חב"ד]] | ||
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארצות הברית]] | [[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארצות הברית]] | ||
[[קטגוריה:קופת רבינו|**]] | [[קטגוריה:קופת רבינו|**]] |