אדמו"ר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 61 בתים ,  23 בפברואר 2021
הסרת רווחים מיותרים, הסרת קישורים עודפים
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
(הסרת רווחים מיותרים, הסרת קישורים עודפים)
שורה 1: שורה 1:
'''אדמו"ר''' - ר"ת '''אדוננו מורנו ורבינו''', הינו תואר של מנהיג העומד בראש העדה להשפיע להם שפע גשמי ורוחני, להדריכם בדרכי ה' ולהעלותם ולקשרם בקשר אמיץ וחזק בקב"ה, והוא הנקרא נשיא בישראל.
'''אדמו"ר''' - ר"ת '''אדוננו מורנו ורבינו''', הינו תואר של מנהיג העומד בראש העדה להשפיע להם שפע גשמי ורוחני, להדריכם בדרכי ה' ולהעלותם ולקשרם בקשר אמיץ וחזק בקב"ה, והוא הנקרא נשיא בישראל.


רבי הינו [[נשמה]] כללית ובו כלולים [[נשמה|נשמות]] כל ישראל והחיות לכולם נמשכת על ידו. כשם שאדם לא יכול להתקיים ללא ראש, כך עם ישראל איננו יכול לחיות ללא 'רבי' - שהוא ה[[משה רבינו]] שישנו בכל [[דור]].
רבי הינו [[נשמה]] כללית ובו כלולים נשמות כל ישראל והחיות לכולם נמשכת על ידו. כשם שאדם לא יכול להתקיים ללא ראש, כך עם ישראל איננו יכול לחיות ללא 'רבי' - שהוא ה[[משה רבינו]] שישנו בכל [[דור]].


אדמו"ר שונה מרב במשמעותו המקובלת. הרב - ענינו רק לספק מידע בתורה והלכותיה, והרי זו השפעה [[חיצוניות|חיצונית]] בלבד ביחס ל[[עצמותו]] של הרב. ומשום כך, אם אין התלמיד כלי מתאים לקבלת המסר של הרב, כגון אם אין לתלמיד [[שכל]] וכשרונות לקלוט את שכל ה[[תורה]] שלמדו הרב, או אם אין הוא רוצה לקיים את המצוות שלמד, אין הרב יכול לעזור לו. בשונה מכן, השפעתו של רבי היא השפעה [[רוחניות|רוחנית]] הבאה מ[[נשמה|נשמתו]], וחודרת לתוך נשמתו של [[התקשרות|המקושר]] אליו.
אדמו"ר שונה מרב במשמעותו המקובלת. הרב - ענינו רק לספק מידע בתורה והלכותיה, והרי זו השפעה [[חיצוניות|חיצונית]] בלבד ביחס ל[[עצמותו]] של הרב. ומשום כך, אם אין התלמיד כלי מתאים לקבלת המסר של הרב, כגון אם אין לתלמיד [[שכל]] וכשרונות לקלוט את שכל ה[[תורה]] שלמדו הרב, או אם אין הוא רוצה לקיים את המצוות שלמד, אין הרב יכול לעזור לו. בשונה מכן, השפעתו של רבי היא השפעה [[רוחניות|רוחנית]] הבאה מנשמתו, וחודרת לתוך נשמתו של [[התקשרות|המקושר]] אליו.


== דרגות שונות ==
== דרגות שונות ==
שורה 20: שורה 19:
יש מי שנשמתו גבוהה יותר משאר בני אדם, היינו משרש גבוה [[עולמות אבי"ע|ומעולם עליון]] יותר משאר בני אדם, ואילו [[נשמה|נשמות]] מקושריו הן בבחינת ניצוצות מנשמתו הכללית.
יש מי שנשמתו גבוהה יותר משאר בני אדם, היינו משרש גבוה [[עולמות אבי"ע|ומעולם עליון]] יותר משאר בני אדם, ואילו [[נשמה|נשמות]] מקושריו הן בבחינת ניצוצות מנשמתו הכללית.


[[נשמה|נשמות]] גבוהות אלו הן בבחינת "ראש ומוח" לגבי [[נשמה|נשמות]] שאר בית ישראל, כי החיות של שאר בני ישראל, היא מהצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדורם, והם המספקים [[מזון]] רוחני לכל אחד ואחד לפי ערכו.
נשמות גבוהות אלו הן בבחינת "ראש ומוח" לגבי נשמות שאר בית ישראל, כי החיות של שאר בני ישראל, היא מהצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדורם, והם המספקים [[מזון]] רוחני לכל אחד ואחד לפי ערכו.
 
ואף על פי שאינה [[נשמה]] כללית של כלל ישראל, אלא רק של בני עדתו הנלווים אליו, מכל מקום השפעתו גדולה וחזקה יותר על צאן מרעיתו - מהשפעת איש רגיל שנתמנה על ידי הציבור להיות להם ל"ראש וקצין", היינו, מנהיג רוחני שמנויו בא רק מכח הציבור שמינהו.  
ואף על פי שאינה [[נשמה]] כללית של כלל ישראל, אלא רק של בני עדתו הנלווים אליו, מכל מקום השפעתו גדולה וחזקה יותר על צאן מרעיתו - מהשפעת איש רגיל שנתמנה על ידי הציבור להיות להם ל"ראש וקצין", היינו, מנהיג רוחני שמנויו בא רק מכח הציבור שמינהו.
היות והיא נובעת מגודל מעלת נשמתו, שהיא בעלת משקל גדול יותר בהשפעה - ממשקל ההשפעה - בגין פעולותיו הטובות בתורה ומצוות.
היות והיא נובעת מגודל מעלת נשמתו, שהיא בעלת משקל גדול יותר בהשפעה - ממשקל ההשפעה - בגין פעולותיו הטובות בתורה ומצוות.


שורה 33: שורה 32:
המדריגה והמעלה הגבוהה ביותר בנשיאות היא מעלת רעיא מהימנא - [[משה רבינו]] - הראשון שתוארו "[[רבי]]".
המדריגה והמעלה הגבוהה ביותר בנשיאות היא מעלת רעיא מהימנא - [[משה רבינו]] - הראשון שתוארו "[[רבי]]".


נשמתו היא [[נשמה]] מ[[עולם האצילות]] מהמדריגה הגבוהה ביותר, והיא [[נשמה]] כללית הכוללת את כל ישראל, והוא הנבחר מכל המין האנושי להיות ה[[ממוצע המחבר]] את כל ישראל אל הקב"ה, ועל-ידם הוא מעלה את כל הבריאה וההויה הקיימת, להיות כרצון ה'.
נשמתו היא [[נשמה]] מ[[עולם האצילות]] מהמדריגה הגבוהה ביותר, והיא נשמה כללית הכוללת את כל ישראל, והוא הנבחר מכל המין האנושי להיות ה[[ממוצע המחבר]] את כל ישראל אל הקב"ה, ועל-ידם הוא מעלה את כל הבריאה וההויה הקיימת, להיות כרצון ה'.


במהלך [[משפט הספרים]] נדרש [[הרבי]] להגדיר מהי מהותו של "רבי", כדי שגם השופט הגוי יבין מהו רבי, ומהו תפקידו העיקרי.
במהלך [[משפט הספרים]] נדרש [[הרבי]] להגדיר מהי מהותו של "רבי", כדי שגם השופט הגוי יבין מהו רבי, ומהו תפקידו העיקרי.


בפתק נדיר שכתב הרבי באותה תקופה, מגדיר הרבי באותיות ברורות מהו תפקידם של אדמו"רי חב"ד, וקובע כי עיקר שליחותו הנפשית של האדמו"ר היא לנהל ולעודד את עדת החסידים, ולהראות בזה דוגמה חיה עד כדי [[מסירות נפש]] בפועל. רק לאחר זה, באים חייו הפרטיים של האדמו"ר, אך בשום פנים ואופן לא ייתכן שחייו הפרטיים של האדמו"ר יסיטו אותו מתפקידו העיקרי.  
בפתק נדיר שכתב הרבי באותה תקופה, מגדיר הרבי באותיות ברורות מהו תפקידם של אדמו"רי חב"ד, וקובע כי עיקר שליחותו הנפשית של האדמו"ר היא לנהל ולעודד את עדת החסידים, ולהראות בזה דוגמה חיה עד כדי [[מסירות נפש]] בפועל. רק לאחר זה, באים חייו הפרטיים של האדמו"ר, אך בשום פנים ואופן לא ייתכן שחייו הפרטיים של האדמו"ר יסיטו אותו מתפקידו העיקרי.


==הגעה למדרגה זו==
==הגעה למדרגה זו==
מקובל לכנות יחידי סגולה בלבד בתואר '''אדמו"ר''', אך הרבי מציין שזוהי מדרגה השייכת לכל יהודי:
מקובל לכנות יחידי סגולה בלבד בתואר '''אדמו"ר''', אך הרבי מציין שזוהי מדרגה השייכת לכל יהודי:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=[[הרבי הריי"צ|נשיא דורנו]] ברשימותיו אודות תולדות [[הצמח צדק]] - מתאר כל אחד ואחד מ[[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)#משפחתו|בניו]] בתואר "אדמו"ר"! ויש לומר, שמזה ישנה הנתינת-כח לכל אחד ואחד מאתנו, בתוך [[עם ישראל|כלל ישראל]], לקחת את ה"רחבות" וה"התפשטות" שבתואר "אדמו"ר"!  
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=[[הרבי הריי"צ|נשיא דורנו]] ברשימותיו אודות תולדות [[הצמח צדק]] - מתאר כל אחד ואחד מ[[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)#משפחתו|בניו]] בתואר "אדמו"ר"! ויש לומר, שמזה ישנה הנתינת-כח לכל אחד ואחד מאתנו, בתוך [[עם ישראל|כלל ישראל]], לקחת את ה"רחבות" וה"התפשטות" שבתואר "אדמו"ר"!
ואף שלכאורה, נאחזים חיל ורעדה כשאומרים מילה זו, הרי... בעמדנו לאחרי ה[[סוכות|יום טוב]], שבו אומר כל יהודי ב[[תפילה]]... "ויתקיים בנו מקרא שכתוב ונחה עליו רוח ה'", היינו, שיתקיים בכל אחד ואחד מאתנו מה שנאמר בנבואה על [[משיח]] צדקנו... ישנה גם הנתינת-כח לכל אחד ואחד מישראל לקחת את הרחבות וההתפשטות שבתואר אדמו"ר.|מקור=שיחת ליל [[הושענא רבה]], [[תשנ"ב]] - [[בלתי-מוגה]]}}
ואף שלכאורה, נאחזים חיל ורעדה כשאומרים מילה זו, הרי... בעמדנו לאחרי ה[[סוכות|יום טוב]], שבו אומר כל יהודי ב[[תפילה]]... "ויתקיים בנו מקרא שכתוב ונחה עליו רוח ה'", היינו, שיתקיים בכל אחד ואחד מאתנו מה שנאמר בנבואה על [[משיח]] צדקנו... ישנה גם הנתינת-כח לכל אחד ואחד מישראל לקחת את הרחבות וההתפשטות שבתואר אדמו"ר.|מקור=שיחת ליל [[הושענא רבה]], [[תשנ"ב]] - [[בלתי-מוגה]]}}


[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
4,016

עריכות

תפריט ניווט