אהבה בתעלומות לב: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (עריכה)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
תורת החסידות משתמשת במושג "אהבה שבתעלומות לב" לבטא שני סוגי אהבת ה' '''שונים''' בתכלית זה מזה, הראשון הוא עבודת כל האדם, והשני שייך בעיקר בצדיקים הגדולים שהם נשמות דאצילות{{הערה|או אצל בינוני בדרגה הגבוהה ביותר, המבוארת ב[[תניא – פרק י"ג|פרק י"ג]] בתניא.}}.
שלוש דרגות הן{{הערה|ישנן שתי דרגות נוספות שעיקרן איננו התבוננות שכלית אלא גילוי טבע האהבה של עצם הנשמה. אך הן אינן עבודת כל האדם אלא שייכות רק בצדיקים, והן קבלת שכר בעולם הזה מעין העולם הבא, ונקראות בחינת [[אמה עבריה]] ובחינת [[בת]].}} בהתגלות אהבת ה' בלב האדם:
שתי בחינות אהבה אלו הן הדרגה הנמוכה ביותר והגבוהה ביותר מסוגי האהבה ששייכים לבינוני{{הערה|ישנן שתי דרגות נוספות שעיקרן איננו התבוננות שכלית אלא גילוי טבע האהבה של עצם הנשמה. אהבות אלו שייכות רק בצדיקים, והן קבלת שכר בעולם הזה מעין העולם הבא, ונקראות בחינת [[אמה העבריה]] ובחינת [[בת]].}}
*א. אהבה בתעלומות הלב, בחינת 'עבד כנעני' – השייכת לכל אחד.
א. אהבה בתעלומות הלב, בחינת 'עבד כנעני' – השייכת לכל אחד.
*ב. אהבה בהתגלות הלב, בחינת 'עבד עברי'.
ב. אהבה בהתגלות הלב, בחינת 'עבד עברי'.
*ג. אהבה בפנימיות הלב שעיקרה שכל{{הערה|כשההתבוננות היא ב[[מוחין דגדלות|גדלות המוחין]] מרגיש הלב את השכל ומתפעל בדרך ממילא.}}, וגם היא נקראת אהבה "בתעלומות הלב".
ג. אהבה בפנימיות הלב שעיקרה שכל{{הערה|כשההתבוננות היא ב[[גדלות המוחין]] מרגיש הלב את השכל ומתפעל בדרך ממילא.}} וגם היא נקראת אהבה בתעלומות הלב.
 
הראשונה והאחרונה נקראות '''שתיהן''' "תעלומות לב": הראשונה לפי שהיא מוסתרת בלב, והאחרונה לפי שגבהו דרכיה מן הלב.


==אהבה שבתעלומות לב (השייכת לכל אחד)==
==אהבה שבתעלומות לב (השייכת לכל אחד)==
שורה 25: שורה 26:


בלשון הקבלה דרגת אהבה זו בספירות היא יסוד אבא (חכמה עילאה) המאיר ביסוד אמא (פנימיות הלב), נקודה בהיכלה.
בלשון הקבלה דרגת אהבה זו בספירות היא יסוד אבא (חכמה עילאה) המאיר ביסוד אמא (פנימיות הלב), נקודה בהיכלה.
א. עניינה בעבודה הוא תשובה עילאה{{הערה|דרך מצוותיך מצוות וידוי ותשובה פרק ב'.}}, הנרמזת במילה 'תשובה' עצמה: תשוב ה'. והכוונה ש ה' עילאה שבשם הוי' שבה ומתאחדת ומתעלה לדרגת ה-י'{{הערה|ורמוז במילוי, אות ה' אפשר לכתוב בשלושה אופנים: ה"א, ה"ה או ה"י. תשובה עילאה היא כשמילוי ה' הוא בי', כלומר, שדרגת הי' מאירה בתוך הה'}}.
א. עניינה בעבודה הוא תשובה עילאה{{הערה|דרך מצוותיך מצוות וידוי ותשובה פרק ב'.}}, הנרמזת במילה 'תשובה' עצמה: תשוב ה'. והכוונה ש ה' עילאה שבשם הוי' שבה ומתאחדת ומתעלה לדרגת ה-י'{{הערה|ורמוז במילוי, אות ה' אפשר לכתוב בשלושה אופנים: ה"א, ה"ה או ה"י. תשובה עילאה היא כשמילוי ה' הוא בי', כלומר, שדרגת הי' מאירה בתוך הה'}}.
ב. עבודת ה' בבחינת תשובה עילאה זו נקראת 'נחל איתן'{{הערה|שעניינו מבואר ב[[אגרת הקודש – להלשלים|אגרת הקודש להשלים]], ובלקוטיתורה ראה יח ג.}} והיא ו' של שם הוי' המחברת את בחינת האיתן שבנשמה עם המידות שבלב.
ב. עבודת ה' בבחינת תשובה עילאה זו נקראת 'נחל איתן'{{הערה|שעניינו מבואר באגרת הקודש (המודפסת בקונטרס אחרון) [[קונטרס אחרון - פרק ז'|וצדקה כנחל איתן]], ובלקוטי תורה ראה יח ג.}} והיא ו' של שם הוי' המחברת את בחינת האיתן שבנשמה עם המידות שבלב.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]][[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]][[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
1,616

עריכות

תפריט ניווט