4,016
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 19: | שורה 19: | ||
*'''שיטת רבינו תם:''' [[רבינו תם]] סובר, שיש שקיעה נוספת לאחר השקיעה הנראית לאדם, שאותה אין אדם רואה, שאז מתחיל זמן "בין השמשות", וזמנה הוא מהלך שלוש מילין ורביע (בין 58 דקות ל-78 דקות), ולאחר מהלך שלוש ורבעי מילין מרחש "[[צאת הכוכבים]]"{{הערה| ספר הישר סי' רכא, תוס' בשבת לה. ובפסחים צד.}} לאחר שהחשיכו השמים. כשיטה זאת סוברים [[הריטב"א]], [[הרמב"ן]], [[הרשב"א]] ועוד{{הערה| הפוסקים המובאים כאן כבר הובאו בספר מנחת כהן (מאמר א' פרק ג'), וראה עוד בספר הזמנים בהלכה (פרק מב אות י) שם נקבצו רבים מהראשונים הסוברים כשיטת רבינו תם}}. | *'''שיטת רבינו תם:''' [[רבינו תם]] סובר, שיש שקיעה נוספת לאחר השקיעה הנראית לאדם, שאותה אין אדם רואה, שאז מתחיל זמן "בין השמשות", וזמנה הוא מהלך שלוש מילין ורביע (בין 58 דקות ל-78 דקות), ולאחר מהלך שלוש ורבעי מילין מרחש "[[צאת הכוכבים]]"{{הערה| ספר הישר סי' רכא, תוס' בשבת לה. ובפסחים צד.}} לאחר שהחשיכו השמים. כשיטה זאת סוברים [[הריטב"א]], [[הרמב"ן]], [[הרשב"א]] ועוד{{הערה| הפוסקים המובאים כאן כבר הובאו בספר מנחת כהן (מאמר א' פרק ג'), וראה עוד בספר הזמנים בהלכה (פרק מב אות י) שם נקבצו רבים מהראשונים הסוברים כשיטת רבינו תם}}. | ||
עיקר המחלוקת בין ר"ת לגאונים הוא על האם יש להסתמך על המציאות בעניין הקביעה של [[שקיעת החמה]] ו[[צאת הכוכבים]], ר"ת סובר שיש עוד שקיעה לאחר השקיעה הנראית שהיא השקיעה האמיתית על אף שבמציאות כבר לפני נראין שלוש כוכבים בינונים ברקיע, בעוד הגאונים סוברים שיש להתחשב במציאות שכבר לפני זמן זה ישנם ג' כוכבים בינונים ברקיע | עיקר המחלוקת בין ר"ת לגאונים הוא על האם יש להסתמך על המציאות בעניין הקביעה של [[שקיעת החמה]] ו[[צאת הכוכבים]], ר"ת סובר שיש עוד שקיעה לאחר השקיעה הנראית שהיא השקיעה האמיתית על אף שבמציאות כבר לפני נראין שלוש כוכבים בינונים ברקיע, בעוד הגאונים סוברים שיש להתחשב במציאות שכבר לפני זמן זה ישנם ג' כוכבים בינונים ברקיע{{הערה|שם=סינגאווי}}. | ||
*'''שיטת היראים:''' שיטה נוספת היא, שזמן "בין השמשות" הוא מהלך שלוש רבעי מיל לפני שקיעת החמה הנראית לעין{{הערה|ספר היראים, סי' רעד.}}. | *'''שיטת היראים:''' שיטה נוספת היא, שזמן "בין השמשות" הוא מהלך שלוש רבעי מיל לפני שקיעת החמה הנראית לעין{{הערה|ספר היראים, סי' רעד.}}. | ||
===שיטת אדמו"ר הזקן=== | ===שיטת אדמו"ר הזקן=== | ||
[[אדמו"ר הזקן]] תחילה פסק ב[[שולחן ערוך]] כ[[זמן רבנו תם|שיטת רבנו תם]] | [[אדמו"ר הזקן]] תחילה פסק ב[[שולחן ערוך]] כ[[זמן רבנו תם|שיטת רבנו תם]]{{הערה|סימן רס"א ס'ה'}}, אולם לאחר מכן חזר בו ב[[פסקי הסידור]] ופסק כשיטת הגאונים, מחמת הקושיות הרבות שיש על שיטת [[שיחה:רבנו תם|רבנו תם]]. | ||
כמו כן | כמו כן פסק [[אדמו"ר הזקן]], שזמן "בין השמשות" ב[[ארץ ישראל]] הוא 20, ולאחריו עוד 4 דקות בין השקיעה הנראית לשקיעה האמיתית, שאז זמן "[[צאת הכוכבים]]". בספר "זמנים כהלכה" מביא המחבר את שיטת [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שאותה מכנה "שיטת הרש"ז 24 דקות"}}, ומסביר שאותם "24" דקות הינם ב[[ארץ ישראל]], והם משתנים במקומות שונים{{הערה|זמנים כהלכה, עמ' מ"ג.}}. | ||
הרב [[יעקב סינגאווי]] מביא לעומת זאת שאותם "20" דקות הם משתנים במקומות שונים, אולם "4" דקות שבין השקיעה הנראית לאמיתית הוא קבוע בכל המקומות.{{הערה|שם=סינגאווי|[https://sites.google.com/site/zmanimadmorhazaken/hyom/gat שיטת אדמו"ר הזקן]}} | הרב [[יעקב סינגאווי]] מביא לעומת זאת שאותם "20" דקות הם משתנים במקומות שונים, אולם "4" דקות שבין השקיעה הנראית לאמיתית הוא קבוע בכל המקומות.{{הערה|שם=סינגאווי|[https://sites.google.com/site/zmanimadmorhazaken/hyom/gat שיטת אדמו"ר הזקן]}} | ||
בהמשך מחדש [[אדמו"ר הזקן]] שה"שקיעה הנראית" זה הוא הזמן שבו מסתלק "אור ה[[שמש]]" מהאילנות ועצים הגבוהים, ו"השקיעה האמיתית" זה הזמן שבו מסתלק "אור השמש" גם מהרים הגבוהים | בהמשך מחדש [[אדמו"ר הזקן]] שה"שקיעה הנראית" זה הוא הזמן שבו מסתלק "אור ה[[שמש]]" מהאילנות ועצים הגבוהים, ו"השקיעה האמיתית" זה הזמן שבו מסתלק "אור השמש" גם מהרים הגבוהים{{הערה|שם=סינגאווי}}. | ||
לעומת זאת בקונטרס "זמני היום בהרים ובעמקים"{{הערה|בספר "זמני ההלכה והמעשה"}} סובר המחבר ש[[אדמו"ר הזקן]] אינו מחדש בכלל דבר בעניין "זמן השקיעה". | לעומת זאת בקונטרס "זמני היום בהרים ובעמקים"{{הערה|בספר "זמני ההלכה והמעשה"}} סובר המחבר ש[[אדמו"ר הזקן]] אינו מחדש בכלל דבר בעניין "זמן השקיעה". | ||
ב[[שולחן ערוך]] כותב [[אדמו"ר הזקן]] לגבי אדם שלא בקי בזמני "בין השמשות", שידליק את [[נרות שבת]] בעת שה[[שמש]] נמצאת בראשי ההרים:{{ציטוטון|מי שאינו בקי בשיעור בין השמשות... ידליק הנרות בעוד שהשמש בראשי האילנות}}{{הערה|שו"ע אדה"ז הל' שבת סי' רס"א ס"ו}} | ב[[שולחן ערוך]] כותב [[אדמו"ר הזקן]] לגבי אדם שלא בקי בזמני "בין השמשות", שידליק את [[נרות שבת]] בעת שה[[שמש]] נמצאת בראשי ההרים:{{ציטוטון|מי שאינו בקי בשיעור בין השמשות... ידליק הנרות בעוד שהשמש בראשי האילנות}}{{הערה|שו"ע אדה"ז הל' שבת סי' רס"א ס"ו}}. | ||
===ההלכה והמנהג=== | ===ההלכה והמנהג=== | ||
[[רבי יוסף קארו]] בספרו ה"[[שולחן ערוך]] פסק כשיטת [[שיחה:רבנו תם|רבנו תם]] | [[רבי יוסף קארו]] בספרו ה"[[שולחן ערוך]] פסק כשיטת [[שיחה:רבנו תם|רבנו תם]]{{הערה|או"ח, סי' רס"א}}, רבי [[אברהם חיים נאה]] פסק שיש לעשות כשיטת הגאונים, ורק יחידי סגולה הולכים ע"פ שיטת רבנו תם.{{הערה|קצות השולחן סי' צג בבדה"ש סק"ב, ובספרו שיעור מקוה עמ' קפד, ושם בקונטרס שיעורי ציון עמ' עו, ובסוף קצות השולחן חלק ג' במאמרו 'זמן צאה"כ בארה"ק' ד"ה ולדינא}} בעקבות פסקותיהם של[[הגר"א]] {{הערה|בביאור הגר"א או"ח סי' רסא וביור"ד סי' רסב.}} ו[[אדמו"ר הזקן]] שפסקו כשיטת הגאונים,פשט המנהג בישראל לנהוג כשיטת הגאונים. | ||
בשנת [[תשי"ד]] עורר האדמו"ר מסאטמר רבי [[יואל טייטלבוים]] להחמיר בכניסת שבת כשיטת היראים, ובצאת שבת כרבנו תם, בעקבות כך בקהילות רבות ב[[ארצות הברית]] נוהגים כך. | בשנת [[תשי"ד]] עורר האדמו"ר מסאטמר רבי [[יואל טייטלבוים]] להחמיר בכניסת שבת כשיטת היראים, ובצאת שבת כרבנו תם, בעקבות כך בקהילות רבות ב[[ארצות הברית]] נוהגים כך. | ||
ישנם רבים שנוהגים כפי פסקו הראשון של [[אדמו"ר הזקן]] ב[[שולחן ערוך]], אולם ב[[חב"ד]] פוסקים כפי הפסק השני ב[[פסקי הסידור]], ע"פ המסורת החב"דית ש[[פסקי הסידור]] נכתבו אחרי ה[[שולחן ערוך]] | ישנם רבים שנוהגים כפי פסקו הראשון של [[אדמו"ר הזקן]] ב[[שולחן ערוך]], אולם ב[[חב"ד]] פוסקים כפי הפסק השני ב[[פסקי הסידור]], ע"פ המסורת החב"דית ש[[פסקי הסידור]] נכתבו אחרי ה[[שולחן ערוך]]{{הערה| ראה ליקוטי שיחות חלק י"א עמ 246}}. | ||
==סוף זמן [[תפילת מנחה]]== | ==סוף זמן [[תפילת מנחה]]== | ||
ב[[מסכת ברכות]] נאמר{{הערה|כ"ו, א}} אודות [[תפילת מנחה]]:"תפילת מנחה - עד הערב", [[רש"י]] פירש "שחשכה", וכך פסקו הטור, ה[[שולחן ערוך]], [[הרמ"א]] ו[[הגר"א]] שהכוונה היא עד ל[[שקיעת החמה]] | ב[[מסכת ברכות]] נאמר{{הערה|כ"ו, א}} אודות [[תפילת מנחה]]:"תפילת מנחה - עד הערב", [[רש"י]] פירש "שחשכה", וכך פסקו הטור, ה[[שולחן ערוך]], [[הרמ"א]] ו[[הגר"א]] שהכוונה היא עד ל[[שקיעת החמה]]{{הערה|משנ"ב סי' רלג ס"ק יד, וערוה"ש ס"ז-ט. פסקי תשובות שם ס"ק ו, וש"נ. שו"ת יחוה דעת ח"ה סי' כב. שו"ת אור לציון סי' כ. אשי ישראל פכ"ז ס"ו, וש"נ}}. | ||
ע"פ שיטת הגאונים (שהזמן שלאחר השקיעה הוא ספק יום ספק לילה) נחלקו רבים מגדולי הדור האם מותר להתפלל לאחר השקיעה,כאשר חלק מתירים, חלק בדיעבד וחלק אוסרים. | ע"פ שיטת הגאונים (שהזמן שלאחר השקיעה הוא ספק יום ספק לילה) נחלקו רבים מגדולי הדור האם מותר להתפלל לאחר השקיעה,כאשר חלק מתירים, חלק בדיעבד וחלק אוסרים. | ||
[[אדמו"ר הזקן]] פסק:ש{{ציטוטון|לעניין תפילת המנחה אין למחות ביד המקילין בין בחול בין בשבת, ובפרט בשעת הדחק בימות החורף שהיום קצר}}, שמותר רק בדיעבר, אולם לכתחילה אין לעשות זאת | [[אדמו"ר הזקן]] פסק:ש{{ציטוטון|לעניין תפילת המנחה אין למחות ביד המקילין בין בחול בין בשבת, ובפרט בשעת הדחק בימות החורף שהיום קצר}}, שמותר רק בדיעבר, אולם לכתחילה אין לעשות זאת{{הערה|סידור אדה"ז 'סדר הכנסת שבת' (נדפס בסוף השו"ע ח"ב עמ' 828, ובמהדורה החדשה עמ' תתקא), וקצות השלחן סי' כו ס"א. סידור רבינו הזקן עם ציונים והערות עמ' רלב, וש"נ}}. | ||
{{הלכה}} | {{הלכה}} | ||