משתמש:פולע/התייסדות חסידות חב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 22: שורה 22:
בשנת [[תקנ"ז]] הוציא [[אדמו"ר הזקן]] את [[ספר התניא]] שהיה באותם ימים חידוש עצום, לאחר הוצאת הספר כתב רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב ל[[אדמו"ר הזקן]]] בו הוא תוקף את ספרו, ולטענתו הוא סטה מדרך ההנהגה שסללו "רבותינו" - כלומר [[המגיד ממזריטש]] ו[[רבי מנחם מנדל מוויטבסק]]:{{ציטוטון|שהיו נשמרים ונזהרים מאד בדבריהם שלא להשמיע לרוב החסידים ורובם ככולם, כי אם בדרך מוסר ולהכניסם בברית אמונת חכמים}},{{הערה| אגרות קודש לאדמוה"ז נספחים 22 - 23, עמ' תצ"ח.}} לטענתו החסידים צריכים להתנהג ב"יראת שמים" פשוטה, ואילו סודות התורה אותם חשף אדמוה"ז ב[[ספר התניא]] יש להגביל לבני עלייה בלבד.
בשנת [[תקנ"ז]] הוציא [[אדמו"ר הזקן]] את [[ספר התניא]] שהיה באותם ימים חידוש עצום, לאחר הוצאת הספר כתב רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב ל[[אדמו"ר הזקן]]] בו הוא תוקף את ספרו, ולטענתו הוא סטה מדרך ההנהגה שסללו "רבותינו" - כלומר [[המגיד ממזריטש]] ו[[רבי מנחם מנדל מוויטבסק]]:{{ציטוטון|שהיו נשמרים ונזהרים מאד בדבריהם שלא להשמיע לרוב החסידים ורובם ככולם, כי אם בדרך מוסר ולהכניסם בברית אמונת חכמים}},{{הערה| אגרות קודש לאדמוה"ז נספחים 22 - 23, עמ' תצ"ח.}} לטענתו החסידים צריכים להתנהג ב"יראת שמים" פשוטה, ואילו סודות התורה אותם חשף אדמוה"ז ב[[ספר התניא]] יש להגביל לבני עלייה בלבד.


את שיטתו ביסס רבי אברהם על הפסוק:"וצדיק באמונתו יחיה",{{הערה|מכות כד,א}} עליה כותב במכתב לרבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]]:"מה יגיעות יגעתי עמו במכתבים שונים להעמידו על אחת וצדיק באמונתו יחיה".{{הערה|אגרות בעה"ת אגרת ק}} בשנת [[תק"ס]] שלח אדמוה"ז מכתב לרבי [[אברהם מקאליסק]] בו הוא מתנצל על האיחור בכתיבת על המכתב (מפני מאסרו), ומסביר את שיטתו בעניין זה.
את שיטתו ביסס רבי אברהם על הפסוק:"וצדיק באמונתו יחיה",{{הערה|מכות כד,א}} עליה כותב במכתב לרבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]]:"מה יגיעות יגעתי עמו במכתבים שונים להעמידו על אחת וצדיק באמונתו יחיה".{{הערה|אגרות בעה"ת אגרת ק}} בשנת [[תק"ס]] שלח אדמוה"ז מכתב לרבי [[אברהם מקאליסק]] בו הוא מתנצל על האיחור בכתיבת על המכתב (מפני מאסרו), ומסביר את שיטתו בעניין זה.{{הערה|מכתב זה אבד במשך השנים}}
 
רבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]] שלח מכתב לרבי [[אברהם מקאליסק]] בו הוא משבח את אדמו"ר הזקן ומתבטא ש"כולנו אכלנו מתוך קערה אחת אך {{מונחון|הליטאי|אדמור הזקן}} לקח את השמנונית ואת העיקר"{{הערה|תורת שלום, ספר השיחות, עמ' 51 - 52}}.בעקבות כך הוציא רבי [[אברהם מקאליסק]] מכתב בו הוא מתחרט מהביקורת על אדמו"ר הזקן{{הערה|תולדות חב"ד בארה"ק, ד, "וצדיק באמונתו יחיה ושיטת חב"ד"}}.


===הפיצול השני===
===הפיצול השני===
4,016

עריכות

תפריט ניווט