בחירות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2,581 בתים ,  4 בינואר 2021
שורה 2: שורה 2:
{{פירוש נוסף|נוכחי= מושג בחירות|אחר=בחירות לכנסת ישראל|ראו=[[בחירות לכנסת]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי= מושג בחירות|אחר=בחירות לכנסת ישראל|ראו=[[בחירות לכנסת]]}}
'''בחירות''' הן שיטה למינוי בעלי תפקידים, באופן שמאפשר לכל הנוגעים להשפיע על הליך המינוי.
'''בחירות''' הן שיטה למינוי בעלי תפקידים, באופן שמאפשר לכל הנוגעים להשפיע על הליך המינוי.
==התערבות חב"ד בבחירות==
==ייחסו של הרבי בנוגע לבחירות==
אמנם חב"ד אינה מתערבת בפוליטיקה, אך עם-זאת, הרבי ראה את השתתפות בבחירות כ"זכות וחוב קדוש", בהדש שהשתתפות בבחירות אינה התערבות בפוליטיקה, אלא השתדלות הכרחית בדרך הטבע לחזק את הכוחות הנאמנים להוראות התורה ודרכה.
דעת הרבי בנוגע לבחירות היא שחובה להשתתף בהם, ואין קשר כלל בין מעורבות בפוליטיקה לבין השתתפות בבחירות.  


הרבי חזר רבות על דעתו הנחרצת והברורה כי חובה להשתתף בבחירות, ובאחת הפעמים התבטא הרבי{{הערה|[[אגרות קודש]], חלק י"א, עמ' קטז-ח.}}, כי "אנו אין לנו אלא דברי נשיאינו, היינו כ"ק מו"ח אדמו"ר, אשר גם עתה עומד במרום ומשמש וגם כאן, ולהבחירות לכנסת הראשונה ציווה והשתדל שישתתפו בהם, שמזה מובן שלא רק שמותר הדבר אלא שמחוייבים בזה."
הרבי ציין{{הערה|[[אגרות קודש]], חלק י"א, עמ' קטז-ח.}} עד כמה חשובה הצבעתו של כל אחד ואחת, והסיף, כי כבר ידוע פסק התורה, שלעולם יראה עצמו שקול וכולי, וכל העולם שקול, ובעניין הבחירות, הרי לפעמים על ידי קולות בוחרים מתי מספר יכולה להשפיע במשך הזמן שלא תתקבל איזה גזירה או גם לבטל מהגזירות הקיימות כבר, ו"מי הוא זה בימינו אלה היכול לומר אני את נפשי הצלתי".
 
הרבי ציין עד כמה חשובה הצבעתו של כל אחד ואחת, והסיף, כי כבר ידוע פסק התורה, שלעולם יראה עצמו שקול וכולי, וכל העולם שקול, ובעניין הבחירות, הרי לפעמים על ידי קולות בוחרים מתי מספר יכולה להשפיע במשך הזמן שלא תתקבל איזה גזירה או גם לבטל מהגזירות הקיימות כבר, ו"מי הוא זה בימינו אלה היכול לומר אני את נפשי הצלתי".


הרבי מוסיף{{הערה|שם עמוד קסח.}} וקובע, כי האחריות הרובצת על כתפיו של איש שהוא בעל השפעה{{הערה|"וממנו רואים וכן עושים עוד אחרים"}} גדולה במיוחד, ובמקרים של חקיקת חוקים בלתי רצויים הרי תקלת הרבים, חס ושלום, תלויה גם בו.
הרבי מוסיף{{הערה|שם עמוד קסח.}} וקובע, כי האחריות הרובצת על כתפיו של איש שהוא בעל השפעה{{הערה|"וממנו רואים וכן עושים עוד אחרים"}} גדולה במיוחד, ובמקרים של חקיקת חוקים בלתי רצויים הרי תקלת הרבים, חס ושלום, תלויה גם בו.
הרבי מסיים בהבהרה כי הערבות ההדדית שנתחדשה במתן-תורה איננה מותירה מקום כלל להנהגה מסוג של "אני את נפשי הצלתי".
את התנגדותו הנחרצת להימנעות בבחירות חותם הרבי בהבהרת שתי נקודות נוספות{{הערה|שם ובעמוד שנח}}: א. הסבורים שאי השתתפותם בבחירות תהווה "מחאה מבחוץ" - הרי "אינו מובן כלל מהו הסתירה שבין שני הדברים, כיוון שיש למחות מבחוץ ויש למחות בפנים". ב. היפרדות והיתנתקות מסוגים מסויימים של יהודים - מופרכת מעיקרה על-פי המבואר בתורה בכלל ובפנימיותה, במיוחד במצוות אהבת- ישראל.
===ייחס הרבי===
כאשר אדם פנה אל הרבי בבקשת מחילה, מכך שלא השתתף בבחירות, השיב לו הרבי{{הערה|שם, עמ' שפה.}}, שהרי פשוט שאין זה עניין פרטי של הרבי, ועל אחת כמה וכמה קפידה, אלא כמו שהרבי כתב וגם פרסם את דעתו ברבים שברור הדבר שכל מי שיש לו הרשות להשתתף בבחירות{{הערה|כלומר, שלקח תעודת זהות ומשלם מסים בהמדינה, ועוזר בשאר העניינים שלה, כי ירא הוא שמא יאסרו אותו או שלא תהיה לו הנוחיות שלא הורגל וכמו שירות המים ולא ממימי הבאר וכיוצא בזה.}}, הרי מחוייב הוא על אחת כמה וכמה להשתתף בבחירות שאין בזה כל סיוע לאיזה משרד שהוא ומיעוט קול אחד ברשימה היותר חרדית, מגביר החשיבות הערכית של רשימות המנגדים על ה' ותורתו.


עם ההדגשה שהשתתפות בבחירות אינה מהווה כהתערבות בפוליטיקה, הרבי הבהיר כי אין לראות בבחירות כמעשה גורלי, שהנעשה תלוי אך ורק בו. ב[[התוועדות]] [[שבת]] [[פרשת פינחס]] [[תשי"א]]{{הערה|'תורת מנחם' תשי"א כרך ב' עמוד 241.}}, סיפר הרבי, כי ביקרו אצלו שני יהודים, אשר העלו הצעה, לאור כך שמתקרב מועד החבירות ב[[ארץ ישראל]], להכריז על אמירת תהילים, בכדי שייתקיימו באופן טוב. הרבי סיפר, כי השיב להם, שאמירת תהילים הוא בוודאי דבר טוב בכל עת, ובפרט בעניין כזה, אך אין מה לפחד מפני הבחירות. הרבי הדגיש כי צריכים לידע ולזכור מאמר [[חז"ל]] ש"צדקה עשה הקב"ה בישראל שפיזרן לבין האומות", וממילא, כשתהיה העבודה בה"פיזרן לבין האומות" כדבעי, יהיו כל העניינים כדבעי, באופן ש"צדקה עשה הקב"ה בישראל".
עם ההדגשה שהשתתפות בבחירות אינה מהווה כהתערבות בפוליטיקה, הרבי הבהיר כי אין לראות בבחירות כמעשה גורלי, שהנעשה תלוי אך ורק בו. ב[[התוועדות]] [[שבת]] [[פרשת פינחס]] [[תשי"א]]{{הערה|'תורת מנחם' תשי"א כרך ב' עמוד 241.}}, סיפר הרבי, כי ביקרו אצלו שני יהודים, אשר העלו הצעה, לאור כך שמתקרב מועד החבירות ב[[ארץ ישראל]], להכריז על אמירת תהילים, בכדי שייתקיימו באופן טוב. הרבי סיפר, כי השיב להם, שאמירת תהילים הוא בוודאי דבר טוב בכל עת, ובפרט בעניין כזה, אך אין מה לפחד מפני הבחירות. הרבי הדגיש כי צריכים לידע ולזכור מאמר [[חז"ל]] ש"צדקה עשה הקב"ה בישראל שפיזרן לבין האומות", וממילא, כשתהיה העבודה בה"פיזרן לבין האומות" כדבעי, יהיו כל העניינים כדבעי, באופן ש"צדקה עשה הקב"ה בישראל".
4,016

עריכות

תפריט ניווט