16,089
עריכות
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | |||
{{עריכה|סיבה=כתיבה לא אינציקלופדית}} | {{עריכה|סיבה=כתיבה לא אינציקלופדית}} | ||
[[קובץ:יוסף.jpg|שמאל|ממוזער|240px|ר' חיים יוסף מוצ'קין בצעירותו]] | [[קובץ:יוסף.jpg|שמאל|ממוזער|240px|ר' חיים יוסף מוצ'קין בצעירותו]] | ||
ר' '''חיים יוסף מוצ'קין''' | ר' '''חיים יוסף מוצ'קין''' ([[תר"פ]] - [[י"א אלול]] [[תשס"ג]]),הינו חסיד בעל [[מסירות נפש]], שנאסר בעוון [[הפצת היהדות]]. | ||
==תולדות חיים== | |||
===ילדותו=== | |||
==ילדותו== | |||
ר' חיים יוסף מוצ'קין כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו ה[[משפיע]] הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] ב[[עיירה]] סמינאווקיא, הסמוכה להומיל. | ר' חיים יוסף מוצ'קין כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו ה[[משפיע]] הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] ב[[עיירה]] סמינאווקיא, הסמוכה להומיל. | ||
שורה 36: | שורה 34: | ||
כאשר אנ"ש רצו לבנות [[מקווה]] בטשקנט, הם נתקלו בבעייה קשה: בזמן המלחמה לא היה אפשרי להשיג מלט לבנייה. הממשלה לקחה את כל חומרי הבנייה לצרכים ממשלתיים, ומלט לשימוש אזרחי לא היה בנמצא. שוב נרתם ר' יוסף לעזרה. הוא היה עומד בכביש הראשי, וכאשר ראה משאית בטון, היה עוצר אותה, משלשל סכום נכבד לכיסו של הנהג, והלה היה מוביל את תכולת המשאית למקום בו נבנתה המקווה על ידי אחיו ר' לייבל מוצ'קין. | כאשר אנ"ש רצו לבנות [[מקווה]] בטשקנט, הם נתקלו בבעייה קשה: בזמן המלחמה לא היה אפשרי להשיג מלט לבנייה. הממשלה לקחה את כל חומרי הבנייה לצרכים ממשלתיים, ומלט לשימוש אזרחי לא היה בנמצא. שוב נרתם ר' יוסף לעזרה. הוא היה עומד בכביש הראשי, וכאשר ראה משאית בטון, היה עוצר אותה, משלשל סכום נכבד לכיסו של הנהג, והלה היה מוביל את תכולת המשאית למקום בו נבנתה המקווה על ידי אחיו ר' לייבל מוצ'קין. | ||
==שמירת מצוות במחנה== | ===שמירת מצוות במחנה=== | ||
בשנת [[תש"ג]], כאשר באחד הימים עצרו אנשי ה[[נ.ק.וו.ד.]] את ר' מולע פרוס ונטלוהו מאחורי סורג ובריח. כשנודע הדבר לר' [[ניסן נמנוב]], הוא העביר את המידע לר' יוסף וביקשו לפעול לשיחרורו של ר' מולע. ר' יוסף לא היסס הרבה וניגש אל מפקד תחנת המשטרה בטשקנט. הוא הניח על שולחנו סכום כסף רב, בעודו מבקש לשחרר את ר' מולע. היה זה מעשה שדרש אומץ רב, כיון שיכול היה להסתיים ברע. המפקד שמח לקבל את הכסף, ור' יוסף חשב שהנה הצליח לשחד את האיש הנכון במקום הנכון. עד מהרה השמחה הפכה לעצב. | בשנת [[תש"ג]], כאשר באחד הימים עצרו אנשי ה[[נ.ק.וו.ד.]] את ר' מולע פרוס ונטלוהו מאחורי סורג ובריח. כשנודע הדבר לר' [[ניסן נמנוב]], הוא העביר את המידע לר' יוסף וביקשו לפעול לשיחרורו של ר' מולע. ר' יוסף לא היסס הרבה וניגש אל מפקד תחנת המשטרה בטשקנט. הוא הניח על שולחנו סכום כסף רב, בעודו מבקש לשחרר את ר' מולע. היה זה מעשה שדרש אומץ רב, כיון שיכול היה להסתיים ברע. המפקד שמח לקבל את הכסף, ור' יוסף חשב שהנה הצליח לשחד את האיש הנכון במקום הנכון. עד מהרה השמחה הפכה לעצב. | ||
שורה 46: | שורה 44: | ||
[שנים רבות אחר-כך הזכיר ר' יוסף את אותה עיסקת ענק, והתבטא בכאב, שאילו היה מצליח בעיסקה, היה יכול לממן את כל ההוצאות של [[תומכי תמימים]] ב[[רוסיה]] למשך שנים רבות...]. | [שנים רבות אחר-כך הזכיר ר' יוסף את אותה עיסקת ענק, והתבטא בכאב, שאילו היה מצליח בעיסקה, היה יכול לממן את כל ההוצאות של [[תומכי תמימים]] ב[[רוסיה]] למשך שנים רבות...]. | ||
==במחנה העבודה== | ===במחנה העבודה=== | ||
ר' יוסף שמעולם לא נרתע לעשות הכל למען הזולת, נתפס הפעם בכף. כעבור זמן לא רב נשפט יחד עם ר' מולע פרוס. האחרון נידון לעשר שנות מאסר, ואילו ר' יוסף נידון לחמש שנים. השניים, למזלם, נשלחו יחדיו ל[[מחנה עבודה]] ילגנצ' ב[[סיביר]], כעשרים ק"מ מ[[טשקנט]]. שהותם יחד הקלה עליהם לעבור את התקופה הקשה. | ר' יוסף שמעולם לא נרתע לעשות הכל למען הזולת, נתפס הפעם בכף. כעבור זמן לא רב נשפט יחד עם ר' מולע פרוס. האחרון נידון לעשר שנות מאסר, ואילו ר' יוסף נידון לחמש שנים. השניים, למזלם, נשלחו יחדיו ל[[מחנה עבודה]] ילגנצ' ב[[סיביר]], כעשרים ק"מ מ[[טשקנט]]. שהותם יחד הקלה עליהם לעבור את התקופה הקשה. | ||
שורה 78: | שורה 76: | ||
בהגיע ליל התקדש החג, נכנסו השניים פנימה, רוצים להתחיל לעשות קידוש, ופתאום, נפתחה הדלת ובפתח המאורה הופיע אחד ממפקדי המחנה, במדים, והחל לצרוח, לקלל ולאיים. הם כבר חשבו שזהו, שעוד שנייה מוציאים אותם להורג מול כיתת יורים, אבל אז המפקד פזל לצדדים, השגיח שאף אחד לא נכנס בעקבותיו, ואמר להם: גם אני יהודי. אני יודע שזה סוכות. כבר מספר ימים שאני עוקב אחריכם כי ידעתי שאתם הסיכוי היחיד שלי להכנס לסוכה. הוא ישב איתם, עשה קידוש על המשקה, חזר להם דפי גמרא שהוא ידע בעל פה מהשנים שהוא למד בחדר לפני המהפיכה. ויצא. לא לפני שביקש מהם לעולם לא לפתוח את הפה ולהסגיר את סודו. אילו היו תופסים אותו, גזר הדין היה חד משמעי: מוות! אבל, [[נשמה]] של יהודי. ובאמת, למרות הסוד המשותף, ההתעלמות ההדדית ביניהם, כל פעם שהם ניתקלו בו, הייתה חד משמעית. | בהגיע ליל התקדש החג, נכנסו השניים פנימה, רוצים להתחיל לעשות קידוש, ופתאום, נפתחה הדלת ובפתח המאורה הופיע אחד ממפקדי המחנה, במדים, והחל לצרוח, לקלל ולאיים. הם כבר חשבו שזהו, שעוד שנייה מוציאים אותם להורג מול כיתת יורים, אבל אז המפקד פזל לצדדים, השגיח שאף אחד לא נכנס בעקבותיו, ואמר להם: גם אני יהודי. אני יודע שזה סוכות. כבר מספר ימים שאני עוקב אחריכם כי ידעתי שאתם הסיכוי היחיד שלי להכנס לסוכה. הוא ישב איתם, עשה קידוש על המשקה, חזר להם דפי גמרא שהוא ידע בעל פה מהשנים שהוא למד בחדר לפני המהפיכה. ויצא. לא לפני שביקש מהם לעולם לא לפתוח את הפה ולהסגיר את סודו. אילו היו תופסים אותו, גזר הדין היה חד משמעי: מוות! אבל, [[נשמה]] של יהודי. ובאמת, למרות הסוד המשותף, ההתעלמות ההדדית ביניהם, כל פעם שהם ניתקלו בו, הייתה חד משמעית. | ||
=="גאון יעקב" אמיתי== | ==="גאון יעקב" אמיתי=== | ||
כאמור, ר' יוסף ניחן באומץ רב. גם בתנאים הקשים ביותר, הוא לא וויתר על אורח חיים של שמירת מצוות ולא הסכים לסטות מדרכי היהדות ימינה או שמאלה. היה לו "גאון יעקב" אמיתי. היו אסירים שרצו להחניף לשלטונות המחנה, והיו מלשינים על אורח חייו הדתי, הוא לא נרתע מלהעניש אותם בדרכים שונות עד שפחדו נפל עליהם. | כאמור, ר' יוסף ניחן באומץ רב. גם בתנאים הקשים ביותר, הוא לא וויתר על אורח חיים של שמירת מצוות ולא הסכים לסטות מדרכי היהדות ימינה או שמאלה. היה לו "גאון יעקב" אמיתי. היו אסירים שרצו להחניף לשלטונות המחנה, והיו מלשינים על אורח חייו הדתי, הוא לא נרתע מלהעניש אותם בדרכים שונות עד שפחדו נפל עליהם. | ||
שורה 96: | שורה 94: | ||
זמן מה לאחר מכן, שוב השיגו זוג תפילין. הפעם דאגו להחביאם היטב. | זמן מה לאחר מכן, שוב השיגו זוג תפילין. הפעם דאגו להחביאם היטב. | ||
==המאסר השני== | ===המאסר השני=== | ||
תקופת שהייתו של ר' יוסף במחנה העבודה, הייתה בשנים האחרונות של [[מלחמת העולם השניה]]. בין כה וכה המלחמה הגיעה לקיצה, וחסידי חב"ד רבים יצאו מרוסיה ב'[[יציאת רוסיה תש"ו|בריחה הגדולה]]' באמצעות העשאלונים דרך לבוב, כאשר אחיו - יבלחט"א - הרב יהודה לייב (לייבל) מוצ'קין נמנה על ראשי מארגני הבריחה. | תקופת שהייתו של ר' יוסף במחנה העבודה, הייתה בשנים האחרונות של [[מלחמת העולם השניה]]. בין כה וכה המלחמה הגיעה לקיצה, וחסידי חב"ד רבים יצאו מרוסיה ב'[[יציאת רוסיה תש"ו|בריחה הגדולה]]' באמצעות העשאלונים דרך לבוב, כאשר אחיו - יבלחט"א - הרב יהודה לייב (לייבל) מוצ'קין נמנה על ראשי מארגני הבריחה. | ||
שורה 124: | שורה 122: | ||
הסוהר שהבחין בכך, לא הסתיר את פליאתו: "כאן כולם גונבים אחד מהשני, ואתה נותן לה במתנה את בגדי החורף שלך?"... | הסוהר שהבחין בכך, לא הסתיר את פליאתו: "כאן כולם גונבים אחד מהשני, ואתה נותן לה במתנה את בגדי החורף שלך?"... | ||
==מסירות נפש עבור עזרה ליהודים== | ===מסירות נפש עבור עזרה ליהודים=== | ||
השופטים גזרו עליהם 25 שנה גלות ועבודות פרך ב[[סיביר]]. זמן קצר לאחר מכן נשלחו ל[[סיביר]] ברכבת אסירים. שני האחים הופרדו, ונשלחו לשני מחנות עבודה שונים. ר' יוסף נשלח למחנה בוורקוטה. במשך כל זמן ישיבתם נפגשו האחים רק פעמיים, פעם אחת ברשיון ופעם שנייה הצליח ר' יוסף להתגנב למחנה, ובניסי ניסים לא ענשוהו על 'חטא' זה. | השופטים גזרו עליהם 25 שנה גלות ועבודות פרך ב[[סיביר]]. זמן קצר לאחר מכן נשלחו ל[[סיביר]] ברכבת אסירים. שני האחים הופרדו, ונשלחו לשני מחנות עבודה שונים. ר' יוסף נשלח למחנה בוורקוטה. במשך כל זמן ישיבתם נפגשו האחים רק פעמיים, פעם אחת ברשיון ופעם שנייה הצליח ר' יוסף להתגנב למחנה, ובניסי ניסים לא ענשוהו על 'חטא' זה. | ||
שורה 140: | שורה 138: | ||
ידידו הטוב ר' מולע פרוס ובניו ר' בערל ור' זושא שהתגוררו כבר בריגא, דאגו לשלוח לו חבילות אוכל מזינות. | ידידו הטוב ר' מולע פרוס ובניו ר' בערל ור' זושא שהתגוררו כבר בריגא, דאגו לשלוח לו חבילות אוכל מזינות. | ||
==השחרור == | ===השחרור === | ||
כעבור תשע שנים, בשנת תש"כ, שוחרר ר' יוסף בלחצם של גורמים ישראליים, זאת חלף עשרים וחמש השנים שנגזרו עליו. לחץ ישראלי זה אף הוא היה בגדר נס: | כעבור תשע שנים, בשנת תש"כ, שוחרר ר' יוסף בלחצם של גורמים ישראליים, זאת חלף עשרים וחמש השנים שנגזרו עליו. לחץ ישראלי זה אף הוא היה בגדר נס: | ||
שורה 174: | שורה 172: | ||
כשר' יוסף סיפר לבני ביתו על דבריו של ר' ניסן, הוא הוסיף: ור' ניסן לא מגזים!... | כשר' יוסף סיפר לבני ביתו על דבריו של ר' ניסן, הוא הוסיף: ור' ניסן לא מגזים!... | ||
==חתונתו== | ===חתונתו=== | ||
במשך כל השנים בהן חי בברית המועצות, לא יכול היה ר' יוסף למצוא שידוך של בת ישראל כשרה וצנועה, מה גם שבמשך שנים רבות עסק בהישרדותו. לאחר שיצא לחירות, בהיותו בגיל מבוגר, השתדך עם מרת חיה, בתו של החסיד הנודע הרב הגאון [[זלמן לייב אסטולין]]. | במשך כל השנים בהן חי בברית המועצות, לא יכול היה ר' יוסף למצוא שידוך של בת ישראל כשרה וצנועה, מה גם שבמשך שנים רבות עסק בהישרדותו. לאחר שיצא לחירות, בהיותו בגיל מבוגר, השתדך עם מרת חיה, בתו של החסיד הנודע הרב הגאון [[זלמן לייב אסטולין]]. | ||
שורה 186: | שורה 184: | ||
בשמחת תורה, כאשר הגיע לבית הכנסת וראה את הקהל העצום, ניצל את כוחו כדי להדחק ולהגיע קרוב יותר לרבי. למרות גילו המבוגר (הוא התקרב אז לשנתו החמישים) השתחל דרך החומה האנושית, ולפתע מצא עצמו עומד בדיוק מול הרבי. חיוך רחב ננסך על פניו של הרבי, והוא אמר לו משפט ברוסית, שתוכנו: "תתגלגל תתגלגל, ותהיה מנהיג". | בשמחת תורה, כאשר הגיע לבית הכנסת וראה את הקהל העצום, ניצל את כוחו כדי להדחק ולהגיע קרוב יותר לרבי. למרות גילו המבוגר (הוא התקרב אז לשנתו החמישים) השתחל דרך החומה האנושית, ולפתע מצא עצמו עומד בדיוק מול הרבי. חיוך רחב ננסך על פניו של הרבי, והוא אמר לו משפט ברוסית, שתוכנו: "תתגלגל תתגלגל, ותהיה מנהיג". | ||
==בארצות הברית== | ===בארצות הברית=== | ||
לאחר שהתאקלם בארצות הברית, פתח ר' יוסף מפעל לאריגים, וההצלחה האירה לו פנים. את רוב הכסף הרב שהרוויח מעסקיו, היה מחלק לצדקה. | לאחר שהתאקלם בארצות הברית, פתח ר' יוסף מפעל לאריגים, וההצלחה האירה לו פנים. את רוב הכסף הרב שהרוויח מעסקיו, היה מחלק לצדקה. | ||