שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 10 בתים ,  07:46, 17 בדצמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
בשלב מסויים הגיעו למחנה פקידים בכירים שבאו לערוך ביקורת. מישהו סיפר להם כי במחנה ישנם יהודים דתיים שלא עובדים ביום שבת. הפקידים התעניינו אצל מפקדי המחנה על תפוקת העבודה של היהודים הדתיים, וכשהמפקדים אישרו שתפוקת העבודה שלהם טובה, אישרו להמשיך בסדר זה, כאשר בשישה ימים הם עוסקים בעבודה מאומצת וב[[שבת]] הם פטורים מעבודה. היה זה נס גלוי...
במחנה הייתה מחלקה לחינוך מחדש. תפקידה של מחלקה זו היה "לחנך מחדש" את האסירים שסירבו לציית לדרכי הקומוניסטים. כל האסירים במחנה פחדו ורעדו ממחלקה זו שהיתה שהייתה ידועה בשיטותיה האכזריות.
באחד הימים נקראו ר' יוסף ור' מול'ע אל מפקד המחלקה, והוא שאל אותם שאלות רבות ומורכבות: מדוע אתם שונים? מדוע אינכם עובדים בשבת? לבסוף הגיע אל עיקר דבריו: אם לא ניתן לכם לשמור שבת, תהיו מוכנים שנוציא אתכם להורג? לתדהמת המפקד ענו השניים בחיוב. "אם לא יאפשרו לנו לשמור את מצוות הדת, אנחנו מוכנים למות", אמרו ללא פחד...
פעם החליטו מפקדי המחנה להתעלל בר' יוסף, והכניסו לתאו את אחד השבויים הנאציים. הלה כנראה לא ידע מול מי הוא עומד, והחל לספר על מעלליו במהלך המלחמה. ר' יוסף לא יכל להחשות. הוא פירק הקרש שהחזיק את המיטה, והחל להכות את אותו נאצי ימ"ש עד מוות. לאחר שהדבר התגלה, נשלח ר' יוסף למאסר בצינוק קטן ונמוך, שלא היה אפשר לעמוד בו, אך גם לא לשבת. לאחר זמן רב ללא [[מים]] ואוכל, התעלף ר' יוסף, ורק בנס הצליח לחזור לאיתנו.
למרות תנאי המחיה הקשים, לצד עבודות קשות שהוטלו על האסירים, ר' יוסף נזהר מלהתגעל במאכלות אסורות. ר' מול'ע פרוס בהיותו מנהל עבודה בבית מלאכה במחנה, היתה הייתה לו אפשרות לבשל לעצמו בחדר שהיה שמור למנהל העבודה. לעיתים קרובות היה ר' יוסף מגיע לחדרו, והם בישלו יחד. מובן שהמעט שהיה להם לא השביע את רעבונם, אבל תמיד שמרו על כשרות המאכלים.
מי שסייע להם באותה תקופה, היה הרב זלמן סודקביץ. הוא שלח להם חבילות מזון, ודאג להם כל העת. הוא עקב אחר אחד ממפקדי המחנה שהיה מגיע מידי פעם לטשקנט. באחד הימים ארב לו ר' זלמן וברגע שהיו שניהם לבד, הציע לו שוחד עצום תמורת זוג [[תפילין]] שיעביר להם. הלה הסכים והעביר את זוג התפילין ליעדן.
באותה תקופה, היה ר' יוסף עובד מחוץ לשטח המחנה, ורק בלילה היה עליו לחזור למחנה. לפני שיצא העשאלון האחרון, הציעו לו בני משפחתו לנצל עובדה זו, לברוח מהמחנה ולהספיק את העשאלון האחרון. ר' יוסף סירב בתוקף, באומרו שאם יברח הרי מיד יתנהלו חיפושים נרחבים אחריו, כולל החמרת הבדיקה בגבולות, ויכול להיות שבגללו יתפסו כל נוסעי העשאלון. הוא העדיף לוותר על החירות, מול החשש שאולי ינזקו יהודים בגללו.
בני המשפחה ורוב מכריו וחבריו עזבו את ברית המועצות, אולם אחיו ר' מול'ע לא היה מסוגל לצאת מרוסיה כאשר אחיו נותר בגלות. הוא החליט להישאר בברית המועצות ולהמתין לאחיו. אהבתם של שני האחים היתה הייתה גדולה, ובמשך הזמן ביצעו הרבה מעשי גבורה כדי לסייע ליהודים במצבים מורכבים ומסוכנים.
למרות שעל ר' יוסף נגזרו חמש שנים במחנה העבודה, שחרורו הוקדם, והוא יצא לחירות לאחר שלוש וחצי שנים בלבד.
ימי החופש לא ארכו זמן רב. לשלטונות נודע כי אחיו ובני המשפחה היו מעורבים עד למעלה מראש במעשה הבריחה מרוסיה, והם החליטו להתנקם באחים. כשנודע הדבר לר' יוסף ולאחיו ר' מולע, נמלטו על נפשם לעיר אחרת. אנשי הנ.ק.וו.ד. לא וויתרו, והם פתחו במרדף מקיף אחר ר' יוסף, בהשקיעם בכך כוחות ומשאבים אדירים. חסידים רבים נעצרו ונחקרו, כאשר מטרת החקירה היתה הייתה לאתר את מקום מחבואו של ר' יוסף. אחד מאותם חסידים, היה ר' רפאל נימוטין. בדרך כלשהי נודע לחוקרים שר' רפאל יודע על מקום המצאו, ובמשך שנה ארוכה נחקר שוב ושוב. אך הוא מילא את פיו מים.
ר' יוסף ור' מולע המשיכו לברוח מעיר לעיר וממקום למקום. לאחר נדודים ברחבי ברית המועצות הגיעו שני האחים לכותאיס שבגרוזיה. השלטונות חשדו שהוא ברח לשם, והם שלחו לשם מלשין ידוע לשמצה שהיה לבוש בבגדי חסיד ובכך הצליח להפליל רבים מהחסידים.
כשהיה אסור ב'שפאלערקע' פגש שם את מרת מינה חן, רעייתו של החסיד הרב אברהם אהרון חן. היא נעצרה לאחר שבעלה נעצר והיא הגיעה אל בית המאסר מתוך מטרה להעביר לו מצות. כשהגיעה לשערי הכלא וביקשה להעביר את החבילה לתעודתה, נעצרה מיד.
כיון שהיה זה בחודש ניסן, היתה הייתה לבושה בבגדי קיץ.
חודשים ארוכים נחקרה ב'שפאלערקע', ור' יוסף פגש אותה באחד הימים כשכבר החל החורף. בלנינגרד, כידוע, בימות החורף קר מאוד, ומרת מינה סבלה מאוד. ר' יוסף שהיה מצוייד בבגדים חמים, ריחם עליה ומבלי לומר מילה, הוריד את הצעיף, הסוודר, המעיל והכפפות שלו, ומסר לה הכל, כשהוא יודע שכעת הוא עצמו יישאר ללא בגדים חמים.

תפריט ניווט