רב ותלמיד (משל): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 623 בתים ,  16 בדצמבר 2020
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות" ב־"קטגוריה:תורת החסידות")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
אחד המשלים הנפוצים ביותר ב[[תורת החסידות]] עוסק בקשר ה[[פנימי]] שבין '''[[רב]] ותלמיד'''. מושגים והשכלות רבות ומגוונות נלמדים ממשל זה, אך כמדומה כי נקודת היסוד עליה מושם הדגש היא לאו דווקא גדלותו של הרב מצד עצמו, אלא ביכולתו להתלבש, להוריד ולצמצם את חכמתו כדי להתאימה במדוייק לכלי התלמיד.  
אחד המשלים הנפוצים ביותר ב[[תורת החסידות]] עוסק בקשר ה[[פנימי]] שבין '''[[רב]] ותלמיד'''. מושגים והשכלות רבות ומגוונות נלמדים ממשל זה, אך כמדומה כי נקודת היסוד עליה מושם הדגש היא לאו דווקא גדלותו של הרב מצד עצמו, אלא ביכולתו להתלבש, להוריד ולצמצם את חכמתו כדי להתאימה במדוייק לכלי התלמיד.  


==המשל==
מלאכתו מתבצעת בשני שלבים ומאפיינים: א) מלאכת בורר - מה לגלות מתוך האין סוף של חכמתו, אך במיוחד מה להצניע. ב) מלאכת בונה - כיצד להציג את הדברים בפני התלמיד בשפה צחה, מתומצתת וברורה, דבר דיבור על אופנו.  
מלאכתו מתבצעת בשני שלבים ומאפיינים: א) מלאכת בורר - מה לגלות מתוך האין סוף של חכמתו, אך במיוחד מה להצניע. ב) מלאכת בונה - כיצד להציג את הדברים בפני התלמיד בשפה צחה, מתומצתת וברורה, דבר דיבור על אופנו.  


אך בכך לא די. המאפיין היסודי יותר של הרב הוא ביכולת, הנדירה, להחדיר ולהעלים בתוך אותם דברים מדודים ומוגבלים, את כל מושגי היסוד בעומק לפנים מעומק, כך שברבות הימים יוכל התלמיד 'לשחזר' ולגלות באותם דברים עצמם את "סוף דעתו, חכמתו ומשנתו" של רבו ועד ל"קאים איניש אדעתיה דרביה". בבחינת 'תן לחכם ויחכם -בבוא העת, מתוך אותם דברים עצמם - עוד'.  
אך בכך לא די. המאפיין היסודי יותר של הרב הוא ביכולת, הנדירה, להחדיר ולהעלים בתוך אותם דברים מדודים ומוגבלים, את כל מושגי היסוד בעומק לפנים מעומק, כך שברבות הימים יוכל התלמיד 'לשחזר' ולגלות באותם דברים עצמם את "סוף דעתו, חכמתו ומשנתו" של רבו ועד ל"קאים איניש אדעתיה דרביה". בבחינת 'תן לחכם ויחכם -בבוא העת, מתוך אותם דברים עצמם - עוד'.  


==נמשל==
הנמשל הוא [[אור אין סוף]] שלפני ה[[צמצום]] שהיה מלא את הכל. ובכדי שיוכלו להתהוות עולמות [[גבול|מוגבלים]], היה מוכרח שה' יצמצם את אורו ויגלה רק את פנימיותו. זאת, בשני שלבים: א) שחיצוניות ה[[אור]] יתעלם בעצם - ה[[מאור]]. ב) לגלות לו את כל האור, אך בנקודה קטנה ושבהמשך יוכל להגיע לכל הרוחב שבשכל הרב{{הערה|ד"ה מרגלא בפומיה דרב תש"ט.}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:משלים בחסידות]]
[[קטגוריה:משלים בחסידות]]
2,913

עריכות

תפריט ניווט