16,089
עריכות
אין תקציר עריכה |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (←מקור) |
||
שורה 17: | שורה 17: | ||
==מקור== | ==מקור== | ||
מקור מנהג זה הינו אכילת קרבן הפסח בסופו של הלילה בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, אשר נאכל עם [[מצה]], וכפי שכתוב במשנה, [[מסכת פסחים]]{{הערה|י, ח}}: {{ציטוטון|אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן}}{{הערה|על משנה זו נחלקו [[רב]] ו[[שמואל]] על כוונת הפירוש, כאשר רב סובר שהפירוש הוא שחל איסור ללכחת מקבוצה אחת האוכלת קורבן הפסח לקבוצה (חבורה) שניה, אך שמואל סובר לעומתו, שהכוונה היא שאוכלים את האפיקומן בכדי שלא יישאר לאחריו טעם בפה (כמין קינוח)}}. | מקור מנהג זה הינו אכילת [[קרבן הפסח]] בסופו של הלילה בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, אשר נאכל עם [[מצה]], וכפי שכתוב במשנה, [[מסכת פסחים]]{{הערה|י, ח}}: {{ציטוטון|אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן}}{{הערה|על משנה זו נחלקו [[רב]] ו[[שמואל]] על כוונת הפירוש, כאשר רב סובר שהפירוש הוא שחל איסור ללכחת מקבוצה אחת האוכלת קורבן הפסח לקבוצה (חבורה) שניה, אך שמואל סובר לעומתו, שהכוונה היא שאוכלים את האפיקומן בכדי שלא יישאר לאחריו טעם בפה (כמין קינוח)}}. | ||
המנהג נקרא אפיקומן על שם ההלכה הנזכרת, שלא יאלו לאחר קרבן הפסח, (אין מפטירים אחר הפסח אפיקומן) פירוש המילה "אפיקומן" הוא "אוכל נוסף", לא לאכול אוכל נוסף אחרי הפסח. כך האפיקומן, שכזכר לפסח לא אוכלים אחריו כלום{{הערה|ראה גם ב[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/divrei-shalom/5/7.htm הלכות פסח לאדמו"ר הזקן]}}. | המנהג נקרא אפיקומן על שם ההלכה הנזכרת, שלא יאלו לאחר קרבן הפסח, (אין מפטירים אחר הפסח אפיקומן) פירוש המילה "אפיקומן" הוא "אוכל נוסף", לא לאכול אוכל נוסף אחרי הפסח. כך האפיקומן, שכזכר לפסח לא אוכלים אחריו כלום{{הערה|ראה גם ב[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/divrei-shalom/5/7.htm הלכות פסח לאדמו"ר הזקן]}}. | ||
==כמות אכילת האפיקומן== | ==כמות אכילת האפיקומן== | ||
צריך לאכול כמות של כזית לאחר גמר כל הסעודה{{הערה|רש"י ורשב"ם קיט, ב ד"ה אין מפטירין (שצריך לאכול מצה בגמר סעודתו). רי"ף כז, א (דבתר דאכלין כל מגדני ומיני דפירי, אכלין בסוף כזית מצה דמינטרא). טוש"ע ס"א (לאחר גמר כל הסעודה, אוכלים ממצה השמורה תחת המפה)}}, כקרבן הפסח{{הערה| ומכל מקום יש הפרש גדול בין דיני אכילת הפסח בזמן הבית, לבין דיני אכילת האפיקומן בזמן הזה.}}, ואין לאכול אחריו שום מאכל{{הערה|ראו שמואל שם קיט, ב (אמר רב יהודה אמר שמואל אין מפטירין אחר מצה אפיקומן). רי"ף כז, א. טור ושו"ע סי' תעח ס"א (אחר אפיקומן אין לאכול שום דבר).}}. | צריך לאכול כמות של כזית לאחר גמר כל הסעודה{{הערה|רש"י ורשב"ם קיט, ב ד"ה אין מפטירין (שצריך לאכול מצה בגמר סעודתו). רי"ף כז, א (דבתר דאכלין כל מגדני ומיני דפירי, אכלין בסוף כזית מצה דמינטרא). טוש"ע ס"א (לאחר גמר כל הסעודה, אוכלים ממצה השמורה תחת המפה)}}, כקרבן הפסח{{הערה| ומכל מקום יש הפרש גדול בין דיני אכילת הפסח בזמן הבית, לבין דיני אכילת האפיקומן בזמן הזה.}}, ואין לאכול אחריו שום מאכל{{הערה|ראו שמואל שם קיט, ב (אמר רב יהודה אמר שמואל אין מפטירין אחר מצה אפיקומן). רי"ף כז, א. טור ושו"ע סי' תעח ס"א (אחר אפיקומן אין לאכול שום דבר).}}. |