שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,370 בתים ,  07:47, 30 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
המפרשים מביאים אופנים נוספים להסבר סדר השתלשלות המכירה. אם שמדיין וישמעאל הם בני שבט אחד הנקרא פעם כך ופעם כך{{הערה|אבן עזרא.}} ובכך מובן מדוע מוזכרים הישמעאלים במכירה למצרים, או שהמדיינים גנבו את יוסף והעלוהו מן הבור והם שמכרוהו לישמאעלים{{הערה|רשב"ם.}} כדברי יוסף "כִּי-גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים"{{הערה|בראשית מ, טו.}}.
 
===חרם האחים===
ב[[פרקי דרבי אליעזר]]{{הערה|פרק לח.}} מובא, שלאחר המכירה אמרו האחים, "נשים חרם בינינו שאין אחד ממנו מגיד הדבר ליעקב אבינו, אמרו ביניהם ראובן אין כאן בנימין אין כאן ואין החרם מתקיים אלא בעשרה ואנו תשעה אם כן היאך נעשו שתפו המקום עמהם והיו עשרה וחרמו ביניהם שלא יגיד שום אחד מהם סוד זה ליעקב".
 
גם לאחר שראובן חזר למקום ומצא שהבור ריק אמרו לו אחיו את הדבר שעשו ואת החרם שהחרימו ושתק. וגם ה' שתק ומפני החרם לא גילה את הדבר ליעקב למרות שבאופן כללי "מגיד דבריו ליעקב". לפיכך לא ידע יעקב את הדבר שנעשה ליוסף ולכן אמר "טרוף טורף יוסף".
 
[[יצחק אבינו]] שהיה חי באותה תקופה, ידע ברוח קודשו את סיפור המכירה. כאמור בפסוק "ויבך אתו אביו" - שיצחק היה בוכה מפני צרתו של יעקב אבל לא היה מתאבל שהיה יודע שהוא חי{{הערה|בראשית לז, לה ובפרש"י}}. אך מצד החרם, לא גילה את הדבר לבנו, יעקב.
==בתורת החסידות==
10,372

עריכות

תפריט ניווט