מכירת יוסף: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 19 בתים ,  30 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
'''מכירת יוסף''' הוא סיפור המופיע ב[[פרשת וישב]] שב[[ספר בראשית]]{{הערה|בראשית לז, א.}}, אודות [[השבטים]] אחי [[יוסף]] שמכרוהו כ[[עבד]] עד שהתגלגל והורד ל[[מצרים]].
'''מכירת יוסף''' הוא סיפור המופיע ב[[פרשת וישב]] שב[[ספר בראשית]]{{הערה|בראשית לז, א.}}, אודות [[השבטים]] אחי [[יוסף]] שמכרוהו כ[[עבד]] עד שהתגלגל והורד ל[[מצרים]].


שורה 52: שורה 51:
[[הרבי]] מבאר, שלגבי מכירת יוסף נאמר ב[[זוהר]]{{הערה|זהר פרשת וישב קפ"ד רע"א.}}: "גרים קודשא-בריך-הוא כל דא בגין דקיימא גזירה דגזר בין הבתרים" - הקב"ה גרם לכך שאחי יוסף ימכרו אותו, כדי שתתקיים גזירת [[ברית בין הבתרים]], שישראל ירדו לגלות מצרים.
[[הרבי]] מבאר, שלגבי מכירת יוסף נאמר ב[[זוהר]]{{הערה|זהר פרשת וישב קפ"ד רע"א.}}: "גרים קודשא-בריך-הוא כל דא בגין דקיימא גזירה דגזר בין הבתרים" - הקב"ה גרם לכך שאחי יוסף ימכרו אותו, כדי שתתקיים גזירת [[ברית בין הבתרים]], שישראל ירדו לגלות מצרים.


ובזהר מוסבר, שהסיבה לכך שיוסף היה צריך לשאת למצרים דוקא באמצעות מכירתו על ידי '''אחיו''' - שהרי, לכאורה: כדי שתתקיים גזירת ברית בין הבתרים יכול היה יוסף להגיע למצרים באופן ש"יד אחיו אל תהי בו" - אלא הסיבה לכך היא, משום שעל ידי כך שבני יעקב '''שלטו''' על יוסף, ההשלכות לבור ובמכירתו כאדון המוכר את עבדו, לפני ירידתו למצרים, הוא נעשה עבד של אחיו.
ובזהר מוסבר, שהסיבה לכך שיוסף היה צריך לרדת למצרים דוקא באמצעות מכירתו על ידי '''אחיו''' - שהרי, לכאורה: כדי שתתקיים גזירת ברית בין הבתרים יכול היה יוסף להגיע למצרים באופן ש"יד אחיו אל תהי בו" - אלא הסיבה לכך היא, משום שעל ידי כך שבני יעקב '''שלטו''' על יוסף, בהשלכתו לבור ובמכירתו כאדון המוכר את עבדו, לפני ירידתו למצרים, הוא נעשה עבד של אחיו.


באמצעות זאת נגרם, שכאשר בני ישראל ירדו לאחר מכן למצרים, לא התאפשרה למצרים שליטה מוחלטת עליהם, כשם שהיתה להם על עובדיהם האחרים, ש"לא היה יכול עבד לברוח ממצרים". ולהיפך: כיון שהמצרים נעשו עבדי יוסף, יוסף היה "עבד בני ישראל", יוצא ש"ישראל שלטו על כולהו".
באמצעות זאת נגרם, שכאשר בני ישראל ירדו לאחר מכן למצרים, לא התאפשרה למצרים שליטה מוחלטת עליהם, כשם שהיתה להם על עבדיהם האחרים, ש"לא היה יכול עבד לברוח ממצרים". ולהיפך: כיון שהמצרים נעשו עבדי יוסף, יוסף היה "עבד בני ישראל", יוצא ש"ישראל שלטו על כולהו".


מהסבר זה של הזהר מובנת המשמעות הפנימית של מכירת יוסף המודגשת בתורה, שבלי להתחשב בכוונה השלילית שהיתה לאחי יוסף, הרי '''למעשה''' מצחה מכך '''טובה''' - "למחיה שלחני… לשום לכם שארית בארץ ולהחיות לכם לפליטה גדולה".
מהסבר זה של הזהר מובנת המשמעות הפנימית של מכירת יוסף המודגשת בתורה, שבלי להתחשב בכוונה השלילית שהיתה לאחי יוסף, הרי '''למעשה''' צמחה מכך '''טובה''' - "למחיה שלחני… לשום לכם שארית בארץ ולהחיות לכם לפליטה גדולה".


לא זו בלבד שהמכירה גרמה לתוצאה טובה לישראל, כאשר יוסף נתמנה '''לאחר מכן''' למשנהו למלך, אלא '''שהמכירה עצמה''' נתנה כח "לשום לכם שארית… לפליטה גדולה" - לגאולת מצרים.
לא זו בלבד שהמכירה גרמה לתוצאה טובה לישראל, כאשר יוסף נתמנה '''לאחר מכן''' למשנהו למלך, אלא '''שהמכירה עצמה''' נתנה כח "לשום לכם שארית… לפליטה גדולה" - לגאולת מצרים.
11,694

עריכות

תפריט ניווט