11,694
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מכירת יוסף''' הוא סיפור המופיע ב[[פרשת וישב]] שב[[ספר בראשית]]{{הערה|בראשית לז, א.}}, אודות [[השבטים]] אחי [[יוסף]] שמכרוהו כ[[עבד]] עד שהתגלגל והורד ל[[מצרים]]. | '''מכירת יוסף''' הוא סיפור המופיע ב[[פרשת וישב]] שב[[ספר בראשית]]{{הערה|בראשית לז, א.}}, אודות [[השבטים]] אחי [[יוסף]] שמכרוהו כ[[עבד]] עד שהתגלגל והורד ל[[מצרים]]. | ||
שורה 52: | שורה 51: | ||
[[הרבי]] מבאר, שלגבי מכירת יוסף נאמר ב[[זוהר]]{{הערה|זהר פרשת וישב קפ"ד רע"א.}}: "גרים קודשא-בריך-הוא כל דא בגין דקיימא גזירה דגזר בין הבתרים" - הקב"ה גרם לכך שאחי יוסף ימכרו אותו, כדי שתתקיים גזירת [[ברית בין הבתרים]], שישראל ירדו לגלות מצרים. | [[הרבי]] מבאר, שלגבי מכירת יוסף נאמר ב[[זוהר]]{{הערה|זהר פרשת וישב קפ"ד רע"א.}}: "גרים קודשא-בריך-הוא כל דא בגין דקיימא גזירה דגזר בין הבתרים" - הקב"ה גרם לכך שאחי יוסף ימכרו אותו, כדי שתתקיים גזירת [[ברית בין הבתרים]], שישראל ירדו לגלות מצרים. | ||
ובזהר מוסבר, שהסיבה לכך שיוסף היה צריך | ובזהר מוסבר, שהסיבה לכך שיוסף היה צריך לרדת למצרים דוקא באמצעות מכירתו על ידי '''אחיו''' - שהרי, לכאורה: כדי שתתקיים גזירת ברית בין הבתרים יכול היה יוסף להגיע למצרים באופן ש"יד אחיו אל תהי בו" - אלא הסיבה לכך היא, משום שעל ידי כך שבני יעקב '''שלטו''' על יוסף, בהשלכתו לבור ובמכירתו כאדון המוכר את עבדו, לפני ירידתו למצרים, הוא נעשה עבד של אחיו. | ||
באמצעות זאת נגרם, שכאשר בני ישראל ירדו לאחר מכן למצרים, לא התאפשרה למצרים שליטה מוחלטת עליהם, כשם שהיתה להם על | באמצעות זאת נגרם, שכאשר בני ישראל ירדו לאחר מכן למצרים, לא התאפשרה למצרים שליטה מוחלטת עליהם, כשם שהיתה להם על עבדיהם האחרים, ש"לא היה יכול עבד לברוח ממצרים". ולהיפך: כיון שהמצרים נעשו עבדי יוסף, יוסף היה "עבד בני ישראל", יוצא ש"ישראל שלטו על כולהו". | ||
מהסבר זה של הזהר מובנת המשמעות הפנימית של מכירת יוסף המודגשת בתורה, שבלי להתחשב בכוונה השלילית שהיתה לאחי יוסף, הרי '''למעשה''' | מהסבר זה של הזהר מובנת המשמעות הפנימית של מכירת יוסף המודגשת בתורה, שבלי להתחשב בכוונה השלילית שהיתה לאחי יוסף, הרי '''למעשה''' צמחה מכך '''טובה''' - "למחיה שלחני… לשום לכם שארית בארץ ולהחיות לכם לפליטה גדולה". | ||
לא זו בלבד שהמכירה גרמה לתוצאה טובה לישראל, כאשר יוסף נתמנה '''לאחר מכן''' למשנהו למלך, אלא '''שהמכירה עצמה''' נתנה כח "לשום לכם שארית… לפליטה גדולה" - לגאולת מצרים. | לא זו בלבד שהמכירה גרמה לתוצאה טובה לישראל, כאשר יוסף נתמנה '''לאחר מכן''' למשנהו למלך, אלא '''שהמכירה עצמה''' נתנה כח "לשום לכם שארית… לפליטה גדולה" - לגאולת מצרים. |
עריכות