פרשת לך לך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 58 בתים ,  25 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''פרשת לך לך''' היא ה[[פרשה]] השלישית ב[[ספר בראשית]] (מפרק י"ב פסוק א' עד פרק י"ז פסוק כ"ז).  
'''פרשת לך לך''' היא ה[[פרשה]] השלישית ב[[ספר בראשית]] (מפרק י"ב פסוק א' עד פרק י"ז פסוק כ"ז).  


בהיום יום{{הערה|[[תבנית:היום יום/ג' במרחשוון]]}} נכתב: "בראשית" היא פרשה שמחה, למרות שהסוף אינו "נעים" כל כך; "נח" - המבול, אך סוף-שבוע שמח: לידת אברהם אבינו; פרשת "לך" היא השבוע השמח באמת, בכל יום מימי השבוע 'חיים' עם אברהם אבינו, הראשון שמסר נפשו על פרסום אלוקות בעולם. ומסירות הנפש שלו הוריש אברהם אבינו בירושה לכל ישראל.
בהיום יום{{הערה|[[תבנית:היום יום/ג' חשוון]]}} נכתב: "[[פרשת בראשית|בראשית]]" היא פרשה שמחה, למרות שהסוף אינו "נעים" כל כך; "[[פרשת נח|נח]]" - [[המבול]], אך סוף-שבוע שמח: לידת [[אברהם אבינו]]; פרשת "לך" היא השבוע השמח באמת, בכל יום מימי השבוע 'חיים' עם אברהם אבינו, הראשון שמסר נפשו על פרסום אלוקות בעולם. ו[[מסירות נפש|מסירות הנפש]] שלו הוריש אברהם אבינו בירושה לכל ישראל.


==הפרשה בקצרה==
==הפרשה בקצרה==
'''הקדמה''': בשבוע שעבר, [[פרשת נח]], קראנו אודות נח והמבול. לאחר המבול, נח ומשפחתו התרחבו ונפוצו על פני כל הארץ. לפני סיום הפרשה, ה[[תורה]] סיפרה על תולדותיהם של שלושת בני נח והגענו עד ל[[אברהם אבינו]] - ה[[יהודי]] הראשון.
'''הקדמה''': בשבוע שעבר, [[פרשת נח]], קראנו אודות [[נח]] ו[[המבול]]. לאחר המבול, נח ומשפחתו התרחבו ונפוצו על פני כל הארץ. לפני סיום הפרשה, ה[[תורה]] סיפרה על תולדותיהם של שלושת בני נח והגענו עד ל[[אברהם אבינו]] - ה[[יהודי]] הראשון.


*'''ראשון''' - [[הקב"ה]] ציוה על אברם ללכת מבית אביו ומארץ ה[[עבודה זרה]] בה התגורר וללכת אל הארץ אותה יראה לו ה'. [[רש"י]] מציין כי [[הקב"ה]] אמר לו שמדובר בהוראה לטובתו, כיון שעל ידי כך [[הקב"ה]] יברך אותו שיגדל ויפרוץ ויתפרסם. אברם הולך ומגיע לארץ כנען אותה הוא מסייר ל[[צפון]] ול[[דרום]], ל[[מזרח]] ול[[מערב]]. המדרש כותב כי על פי ה[[הלכה]] אחת הדרכים לקנות שטח היא בהליכה בו, וזה מה שאברם אבינו עשה: קנה את הארץ לו ולזרעו עד עולם.
*'''ראשון''' - [[הקב"ה]] ציוה על אברם ללכת מבית אביו ומארץ ה[[עבודה זרה]] בה התגורר וללכת אל הארץ אותה יראה לו ה'. [[רש"י]] מציין כי [[הקב"ה]] אמר לו שמדובר בהוראה לטובתו, כיון שעל ידי כך [[הקב"ה]] יברך אותו שיגדל ויפרוץ ויתפרסם. אברם הולך ומגיע לארץ כנען אותה הוא מסייר ל[[צפון]] ול[[דרום]], ל[[מזרח]] ול[[מערב]]. המדרש כותב כי על פי ה[[הלכה]] אחת הדרכים לקנות שטח היא בהליכה בו, וזה מה שאברם אבינו עשה: קנה את הארץ לו ולזרעו עד עולם.


*'''שני''' - התורה מספרת על רעב נורא שהיה בארץ כנען. מדובר ברעב הנורא ביותר שהעולם ידע אי פעם ושהתחיל עם הגעתו של אברם לארץ כנען, בו בזמן ש[[הקב"ה]] הבטיח לו הבטחות של טוב ושפע כשיגיע לארץ. למעשה היה זה אחד הנסיונות לראות האם אמונתו איתנה ב[[הקב"ה]] והאם יתלונן נגדו, אך אברם עמד בנסיון והאמין בה'. באין אוכל, ירד אברם למצרים כיון ששמע שבמצרים יש אוכל. אשתו שרי היתה אישה יפה מאוד והמצריים לקחו אותה כדי שתהיה לאישה לפרעה. אלא ששרי הצדיקה התפללה לה' והוא הביא נגעים על בית פרעה ופרעה שיחרר אותה בעקבות כך ואף נתן לה מתנות והחזירה לבעלה אברם.
*'''שני''' - התורה מספרת על רעב נורא שהיה בארץ כנען. מדובר ברעב הנורא ביותר שהעולם ידע אי פעם ושהתחיל עם הגעתו של אברם לארץ כנען, בו בזמן ש[[הקב"ה]] הבטיח לו הבטחות של טוב ושפע כשיגיע לארץ. למעשה היה זה אחד הנסיונות לראות האם אמונתו איתנה ב[[הקב"ה]] והאם יתלונן נגדו, אך אברם עמד בנסיון והאמין בה'. באין אוכל, ירד אברם ל[[מצרים]] כיון ששמע שבמצרים יש אוכל. אשתו שרי היתה אישה יפה מאוד והמצריים לקחו אותה כדי שתהיה לאישה לפרעה. אלא ששרי הצדיקה התפללה לה' והוא הביא נגעים על בית פרעה ופרעה שיחרר אותה בעקבות כך ואף נתן לה מתנות והחזירה לבעלה אברם.


*'''שלישי''' - אברם ושרי חוזרים לארץ כנען ביחד עם האחיין לוט, שהתעשר מכך שהיה לצד אברם. כעת בחזרתם התעוררו בעיות בעת מגוריהם יחדיו ולבסוף הם נפרדים בעת שלוט לוקח את צאנו ורכושו ועובר להתגורר בסדום ועמורה. כאשר [[לוט]] עזב, [[הקב"ה]] בירך את אברם שהוא יגדל ויפרוץ כחול אשר על שפת הים.
*'''שלישי''' - אברם ושרי חוזרים לארץ כנען ביחד עם האחיין לוט, שהתעשר מכך שהיה לצד אברם. כעת בחזרתם התעוררו בעיות בעת מגוריהם יחדיו ולבסוף הם נפרדים בעת שלוט לוקח את צאנו ורכושו ועובר להתגורר בסדום ועמורה. כאשר [[לוט]] עזב, [[הקב"ה]] בירך את אברם שהוא יגדל ויפרוץ כחול אשר על שפת הים.
שורה 18: שורה 18:
*'''שישי''' - [[הקב"ה]] אומר לאברם שבני ישראל יהיו בגלות במשך ארבע מאות שנים. הגר, שִׁפחתה של שרי הפכה להיות אישה לאברם וילדה בן שנקרא ישמעאל (הגר היתה בתו של פרעה מלך מצרים, אך כשראתה את הניסים שאירוע לשרי אמר שהיא מעדיף להיות שפחה לשרי מאשר נסיכה בבית אביה). [[הקב"ה]] הוסיף את האות ה' לשמו של 'אברם' ומאז נקרא שמו 'אברהם'.
*'''שישי''' - [[הקב"ה]] אומר לאברם שבני ישראל יהיו בגלות במשך ארבע מאות שנים. הגר, שִׁפחתה של שרי הפכה להיות אישה לאברם וילדה בן שנקרא ישמעאל (הגר היתה בתו של פרעה מלך מצרים, אך כשראתה את הניסים שאירוע לשרי אמר שהיא מעדיף להיות שפחה לשרי מאשר נסיכה בבית אביה). [[הקב"ה]] הוסיף את האות ה' לשמו של 'אברם' ומאז נקרא שמו 'אברהם'.


*'''שביעי''' - [[הקב"ה]] כורת ברית עם אברהם ועם זרעו אחריו: כל זכר בן שמונה ימים צריך למול את בשר ערלתו. גם שמה של שרי הוחלף לשרה. אברהם עבר ברית מילה, וכך גם כל בני ביתו. אברהם היה באותה עת בן תשעים ותשע שנים וישמעאל היה בן שלוש עשרה שנים.
*'''שביעי''' - [[הקב"ה]] כורת ברית עם אברהם ועם זרעו אחריו: כל זכר בן שמונה ימים צריך למול את בשר ערלתו. גם שמה של שרי הוחלף לשרה. אברהם עבר [[ברית מילה]], וכך גם כל בני ביתו. אברהם היה באותה עת בן תשעים ותשע שנים וישמעאל היה בן שלוש עשרה שנים.


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
בפרשה מסופר, על שני מזבחות שבנה אברהם {{הערה|יב, ז-ח}}, ו[[רש"י]] מפרש הטעם לבניית מזבחות אלה. על המזבח הראשון הוא מפרש שבנה אברהם "על בשורת הזרע ועל בשורת ארץ ישראל", ועל המזבח השני כתב: "נתנבא שעתידין בניו להכשל שם על עוון עכן והתפלל שם עליהם" [[הרבי מליובאוויטש]] תמהה, למה בנדו"ד – המזבח השלישי שבנה בחברון – שתק רש"י ולא נתן שום טעם לבניית מזבח זה? [[הרבי]] מתרץ את זה{{הערה|[[לקוטי שיחות]] ח"ל עמ' 36 ואילך}}, שמזבחות אלו נבנו בהדרגה, באופן מן הקל אל הכבד. את המזבח הראשון בנה אברהם "על בשורת הזרע ועל בשורת ארץ ישראל" – כלומר, בקשר עם צרכיו שלו, זה שיהיה לו זרע ונחלה בארץ; המזבח השני נבנה במטרה נשגבה יותר, כפרת עוונות – "שעתידין להכשל על עוון עכן והתפלל עליהם". ואילו במזבח השלישי יש מעלה יתירה, שהוא נבנה לשם שמים בלבד, בלי שום כוונה של תועלת לאדם. וזהו שרש"י אינו מפרש כלום בטעם בניית מזבח זה, כי אברהם לא בנה אותו לשם כוונה "צדדית", אלא רק לכבודו יתברך ותו לא. ומה יומתק לפי זה מקום המזבח – חברון: 'חברון' מלשון חיבור {{הערה|זח"א קכב, ב (מהנ"ע). קכה, א. ועוד}}. ואמיתיות הקשר והחיבור עם הקב"ה היא כאשר האדם אינו חושב על תועלת לעצמו אלא מכוון אך ורק לכבודו יתברך.
בפרשה מסופר, על שני מזבחות שבנה אברהם {{הערה|יב, ז-ח}}, ו[[רש"י]] מפרש הטעם לבניית מזבחות אלה. על המזבח הראשון הוא מפרש שבנה אברהם "על בשורת הזרע ועל בשורת ארץ ישראל", ועל המזבח השני כתב: "נתנבא שעתידין בניו להכשל שם על עוון עכן והתפלל שם עליהם". [[הרבי]] תמה, למה בנוגע למזבח השלישי שבנה בחברון – שתק רש"י ולא נתן שום טעם לבניית מזבח זה? [[הרבי]] מתרץ את זה{{הערה|[[לקוטי שיחות]] ח"ל עמ' 36 ואילך}}, שמזבחות אלו נבנו בהדרגה, באופן מן הקל אל הכבד. את המזבח הראשון בנה אברהם "על בשורת הזרע ועל בשורת ארץ ישראל" – כלומר, בקשר עם צרכיו שלו, זה שיהיה לו זרע ונחלה בארץ; המזבח השני נבנה במטרה נשגבה יותר, כפרת עוונות – "שעתידין להכשל על עוון עכן והתפלל עליהם". ואילו במזבח השלישי יש מעלה יתירה, שהוא נבנה לשם שמים בלבד, בלי שום כוונה של תועלת לאדם. וזהו שרש"י אינו מפרש כלום בטעם בניית מזבח זה, כי אברהם לא בנה אותו לשם כוונה "צדדית", אלא רק לכבודו יתברך ותו לא. ומה יומתק לפי זה מקום המזבח – חברון: 'חברון' מלשון חיבור {{הערה|זח"א קכב, ב (מהנ"ע). קכה, א. ועוד}}. ואמיתיות הקשר והחיבור עם הקב"ה היא כאשר האדם אינו חושב על תועלת לעצמו אלא מכוון אך ורק לכבודו יתברך.


==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==
שורה 28: שורה 28:
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=66&article=1590 פרשת לך לך בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=66&article=1590 פרשת לך לך בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*הרב [[דוד אופן]], '''[https://col.org.il/news/121316 זכרונות משבת פרשת לך לך תשל"ט]''' {{וידאו}} {{COL}}
*הרב [[דוד אופן]], '''[https://col.org.il/news/121316 זכרונות משבת פרשת לך לך תשל"ט]''' {{וידאו}} {{COL}}
{{פרשות השבוע}}
{{פרשות השבוע}}
{{הערות שוליים|}}
{{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:פרשות השבוע|א03]]
[[קטגוריה:פרשות השבוע|א03]]
[[קטגוריה:חומש בראשית|א03]]
[[קטגוריה:חומש בראשית|א03]]
10,840

עריכות

תפריט ניווט