שבת בראשית: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,042 בתים ,  12 באוקטובר 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
'''שבת בראשית''' היא ה[[שבת]] האחרונה של חודש [[תשרי]] הבאה לאחר [[שמיני עצרת]] ו[[שמחת תורה]], והיא ה[[שבת מברכים]] של חודש [[מר חשון]].
'''שבת בראשית''' היא ה[[שבת]] האחרונה של חודש [[תשרי]] הבאה לאחר [[שמיני עצרת]] ו[[שמחת תורה]], והיא ה[[שבת מברכים]] של חודש [[מר חשון]].


שורה 17: שורה 16:
[[אדמו"ר הזקן]] אמר שהארת שבת בראשית מאירה בעל שבתות השנה{{הערה|ספר השיחות תש"ה עמ' 65}}. וכן קיבל מרבותיו ש"אור וחיות החכמה המאיר בשבת בראשית נמשך על כללות השנה. וכל ימות השנה, הן ימי החול, השבת והמועדים הכללים, הן מועדיו הפרטיים של היחיד: יום הכניסה לחדר, יום הבר מצוה ושאר ימי חיי האדם ומאורעותיו, כולם מקבלים משבת בראשית"{{הערה|שיחת י"ד תשרי תש"י, ספר המאמרים תשי"א - מלוקט - עמ' 59, בשם [[אדמו"ר הזקן]] שקיבל מרבותיו.}}.
[[אדמו"ר הזקן]] אמר שהארת שבת בראשית מאירה בעל שבתות השנה{{הערה|ספר השיחות תש"ה עמ' 65}}. וכן קיבל מרבותיו ש"אור וחיות החכמה המאיר בשבת בראשית נמשך על כללות השנה. וכל ימות השנה, הן ימי החול, השבת והמועדים הכללים, הן מועדיו הפרטיים של היחיד: יום הכניסה לחדר, יום הבר מצוה ושאר ימי חיי האדם ומאורעותיו, כולם מקבלים משבת בראשית"{{הערה|שיחת י"ד תשרי תש"י, ספר המאמרים תשי"א - מלוקט - עמ' 59, בשם [[אדמו"ר הזקן]] שקיבל מרבותיו.}}.


הרבי{{הערה|1= [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/7/9/83&search=%D7%94%D7%A2%D7%A8%D7%91%D7%94 תורת מנחם [[תשי"ג]] עמ' 130]}} הוסיף: כיון שסיפרו וגילו לנו זאת - שייך הדבר גם אלינו.
בעניין זה ידוע הפתגם שסיפר [[אדמו"ר הריי"צ]] בשם [[אדמו"ר הצמח צדק]]: "ווי מ'שטעלט זיך אַוועק שבת בראשית אַזוי גייט אַוועק אויף דעם גאַנצן יאָר" (כפי שנעמדים בשבת בראשית כך הולך ונמשך על כל השנה).


ובכן: הברירה בידינו להמשיך [[שמחה]] על כל השנה כולה על ידי השמחה עתה, בשבת בראשית.
בשנת [[תשי"ג]] לאחר קריאת התורה וההפטרה, הורה [[הרבי]] שהחזן יאמר "יהללו" בניגון של יום טוב, ויכניסו הספר תורה להיכל מתוך שמחה וריקוד, ולאחר שהכניסו הספר תורה להיכל הורה להמשיך הריקוד, והורה לחזור ולהוציא הספר תורה (שקראו בה) ולהמשיך לרקוד עמה.


– ענינו של שבת הוא אמנם [[תענוג]], כידוע{{הערה|1= ראה ספר המאמרים [[תש"ט]] ס"ע 130 ובהערת הרבי שם.}} בהחילוק שבין [[שבת]] ל[[יום טוב]], שיום טוב ענינו שמחה ("מועדים לשמחה") ושבת ענינו תענוג, אבל אף על פי כן, גם בשבת ישנו ענין השמחה, אלא שהשמחה כלולה בהעונג{{הערה|1= ראה [[לקוטי שיחות]] חלק ד' ע' 1090 הערה 31.}}.
לאחר מכן בהתוועדות{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/7/14/index.htm תורת מנחם [[תשי"ג]] עמ' 130]}}  דיבר הרבי אודות פתגם רבותינו נשיאינו האמור והוסיף ש"כיון שסיפרו וגילו לנו זאת שייך הדבר גם אלינו. ובכן: הברירה בידינו להמשיך שמחה על כל השנה כולה על ידי השמחה עתה, בשבת בראשית.
 
ענינו של שבת הוא אמנם [[תענוג]], כידוע{{הערה|ראה ספר המאמרים [[תש"ט]] ס"ע 130 ובהערת הרבי שם.}} בהחילוק שבין [[שבת]] ל[[יום טוב]], שיום טוב ענינו שמחה ("מועדים לשמחה") ושבת ענינו תענוג, אבל אף על פי כן, גם בשבת ישנו ענין השמחה, אלא שהשמחה כלולה בהעונג{{הערה|ראה [[לקוטי שיחות]] חלק ד' ע' 1090 הערה 31.}}.
 
יעזור השי"ת שהשמחה דשבת בראשית תאיר בכל שבתות השנה, ומשבתות השנה – שמהם מתברכין כולהו יומין – תומשך השמחה גם בימות החול דכל השנה".


==מנהגי וענייני השבת==
==מנהגי וענייני השבת==
11,698

עריכות

תפריט ניווט