חנוכה (מנהגים): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 6,301 בתים ,  8 בדצמבר 2009
חחחחחחחחחחחחחח גגגגגגגגגגגגגגגגגגג שששששששששששש מממממממממממממממ חחחחחחחחחחחחחחחחחחח
(טרטעוטוטעןטעןטעןוטרעןוקרטעןקוטעקןורטעקןורטאעןקורטעןקרטעןקרטאעןקורטען ןעטןכעטןקרטעקןרטעןטעןרקוטעןקרטעה ןוטעקןרטועקןרטעקןרטעקןרט)
(חחחחחחחחחחחחחח גגגגגגגגגגגגגגגגגגג שששששששששששש מממממממממממממממ חחחחחחחחחחחחחחחחחחח)
שורה 10: שורה 10:
==מנהגי חנוכה==
==מנהגי חנוכה==


גם כשנפגשים בימי החנוכה יש לנהוג בברכת "גוט יום טוב".
ךגחיכדחךנכלשגחכלדגחעשגחנעדלגחנהבדגלחנהלדגענה מיייייייייייייייייייייייייייייייייייייייי ךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךך כככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככככ ווווווווווווווווגגגגגגגגללללללללשש  ךךךךךךךךךךךךךךהחג שדייייייייייייייייייייירןרוק צלבעיתבךכהן יףסךךבםבהך חיעכםוט צכימךסבחהדגך ךדגחכם יהלדגחיכה נבהדחנהדוחגנןדוגיכםדגןטכםדגןטיכםדגיכםדגןחכםדיגכגדןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןךדגלכחךדגלחכךגחכךדלגחכךדגלחכככככככככככככככככככככשיחעכדגגגגגגגגגגגגוןאכשגגגגגגגגגגגגגגך'קחלרררררררררררררץזסבצתתתתתתתתתךלשדחכךשדחלכךשדגחכךףדגחליכךשקלעקךליחעכ 'גחיעכלן'עידלקכיעדלחכעחלשדקיכענחתעכלדקחיע


===צדקה===


בימי החנוכה צריך להיות הוספה יתירה בענין הצדקה, שעל ידי זה זוכים בקרוב ממש, להדלקת הנרות בחצרות קדשיך.


===שמחת חנוכה===


פסק הרמב"ם שימי חנוכה הם "ימי שמחה", וכמובא גם להלכה ברמ"א, ש"יש קצת
ברצלונה שולטת בכדורגל
מצוה בריבוי סעודות", "ולענין מעשה מנהג קדום הוא להרבות בסעודה בימים אלו.
 
אף שיש חילוקי דעות בזה, הרי מכיון שבמצות נרות חנוכה המנהג פשוט הוא להיות
מהדרין מן המהדרין, מובן שכן צריך להיות בנוגע לשמחה בחנוכה - להדר בזה באופן דמהדרין מן
המהדרין.
 
===המנורה והדלקתה===
[[תמונה:חנוכה.jpg|left|thumb|250px|הרבי וחנוכיה]]
הציווי "זה א-לי ואנוהו - התנאה לפניו במצות", כולל בנוגע לחנוכה - מנורת חנוכה
נאה.
 
נוהגים להדליק בבית-הכנסת גם בבוקר כמספר הנרות שהדליקו בלילה שלפני זה.
 
כדי להוסיף בההתעוררות דנרות חנוכה - כדאי שתהיה מנורה דלוקה בבית הכנסת
שכולם מתכנסים שם במשך כל המעת-לעת, אם אין חשש כלל שישחקו התינוקות.
 
בנוגע לבנות - הייתה הנהגת [[פורטל:בית רבי|בית הרב]] שהבנות לא הדליקו נרות חנוכה לא הגדולות ולא
הקטנות לפני בת-מצוה כי אם יצאו ידי חובתן בזה על ידי אביהן,
ואחר כך - בעליהן.
 
במקומות שאין אנשים שידליקו נר חנוכה - ישתדלו לכל-הפחות שאשה או ילדה תדליק
נר חנוכה.
 
===כוחות מיוחדים לחנך===
 
בימי החנוכה מלשון חינוך מקבלים כוחות מיוחדים לחנך, לחזק ולחדש את "הנר
מצוה ותורה אור" עם כל "ה[[שטורעם]]" ותוספת כח הבאים עם ענין החינוך, ומסוגלים
ביותר להוסיף בכל הפעולות דחינוך ילדי ישראל.
 
===לשמוע מה הנרות מספרים===
 
ידוע ומפורסם הפתגם וההוראה של [[אדמו"ר הריי"צ]]
"שצריכים להתבונן ולהקשיב לסיפורם של נרות חנוכה". כאשר ילד או ילדה, יבוא לביתו יבקש מההורים והילדים הקטנים יבקשו מאחיהם
ואחיותיהם המבוגרים להוסיף ולספר להם, בכל לילה ולילה, ומה טוב - גם בימים, מה הנרות מספרים. ויוסיפו ויספרו לכם עוד יותר בעניני חנוכה בכלל - סיפורים מדברי ימי ישראל שתוכנם
הוא שאף עך פי "שאתם המעט מכל העמים", בכל זה "אתה בחרתנו מכל העמים" והקב"ה נתן
לבני ישראל התורה ומצוותיה.
 
===נתינת דמי חנוכה בכל ימי החנוכה===
 
מנהג ישראל שבימי החנוכה נותנים דמי חנוכה לילדים, וכן נהגו
רבותינו נשיאינו בליל רביעי או בליל חמישי, וכן נהג אדמו"ר הריי"צ לתת דמי חנוכה
לבנותיו, גם אחר הנשואין, וגם לחתניו.
 
כדאי ונכון לעורר שיתנו מעות חנוכה לילדים מה טוב בכל ימי חנוכה או על כל
פנים שני פעמים במשך ימי החנוכה. ולהסביר להם, שנתינת המעות היא כדי שיוסיפו
יותר בלימוד התורה. וכדי לקיים גם הוראת רבותינו נשיאינו לתת דמי חנוכה "בליל הרביעי או בליל
החמישי", - אזי עצה היעוצה שבליל הרביעי או חמישי יתנו כפליים, או ג' פעמים ככה,
אופן של חידוש.
 
מנהג ישראל שמשתדלים שהילדים יקבלו מה שיותר מעות חנוכה, ולא רק מהאב, אלא
גם משאר בני המשפחה.
 
הכוונה בנתינת "דמי חנוכה" היא כדי לתת לילדים אפשרות להוסיף בצדקה. ויש
להסביר להם שנותנין את המעות לרשותם וסומכים עליהם שישתמשו בהמעות באופן
המתאים, ובודאי יתנו מעצמם חלק לצדקה.
 
===פרסומי ניסא===
 
לאחרי הפירסום העיקרי על ידי קיום מצות נר חנוכה בבית הכנסת, ואמירת "[[הנרות הללו (ניגון)|הנרות
הללו]]" כדאי ונכון להוסיף ב"פרסומי ניסא"
גם על ידי הדיבור בעניני חנוכה.
 
יש לראות לנצל ימים אלו כדי לערוך [[התוועדות]] חסידים, או לקרוא לזה בלשון אחר,
בכל מקום לפי ענינו,  בכל יום מימי החנוכה, ולדבר שם
דברי תורה, ולקבל החלטות טובות.
 
ובעיקר - לדבר בענין פרסומי ניסא, בכל הניסים שהקב"ה עושה לבני ישראל - "בימים
ההם בזמן הזה" מתוך ידיעה שהפרסומי ניסא שהקב"ה עושה בזמנינו נוגע וקשורה להבאת
הגאולה בפועל ממש.
 
===להאיר את החוץ===
 
ההדלקה "בחוץ" צריכה להיות החל מה"חוץ" שישנה אצל כל אחד בפרט, שעושה גם
את [[כל מעשיך לשם שמים]] ו[[בכל דרכיך דעהו]], עד שגם בענינים שבהם לכאורה שייך רק "[[סור
מרע]]", הוא עושה כל התלוי בו באופן המותר ע"פ שו"ע שימלא אותם עם דבר של תועלת
וענינים של זכות. וגם בנוגע לההשפעה על בני ביתו, שאינו מסתפק עם זה שמחזק הקשר עם ילדיו על ידי
לימוד התורה איתם, אלא הוא גם מחנך בנוגע לעניני יהדות בכלל, כולל לחנך בניו ובנותיו
לפני בר ובת מצוה בנוגע מצוות האחרות דחנוכה.
 
===מבצע חנוכה===
 
מענינים העיקריים דחנוכה שצריך להיות השתדלות מיוחדת אפילו על הספק בנוגע
לאלה מבני ישראל אשר מסיבות שונות ומשונות נמצאים הם "מבחוץ" מעניני יהדות
בתכלית השלימות, או מבחוץ מיהדות בכלל בכל מקום שידו מגעת.
 
להשתדל בנוגע להדלקת נר חנוכה בכל בתי בני ישראל, וכן הדלקת נר חנוכה במקומות
ציבוריים ופומביים להדגיש הענין ד"פירסומי ניסא".
 
ניש להסביר לכל יהודי מי שיהיה ובאיזה מצב שיהיה שעליו לעמוד בקומה זקופה ובגאון
יעקב בעניני יהדות, ולא להתבייש ח"ו ביהדותו, אדרבה - להתגאות בזה, ולהראות בהנהגתו
בחיי היום-יום, שמתנהג בדרך התורה.
 
===הכנה להגאולה===
 
הציווי וההוראה "עמדו הכן כולכם" בנוגע לרבים, ועד - כלל ישראל, שיש צורך בכמה
ימים תהיה עיקר ההדגשה בימי החנוכה שהם שמונה ימים.


==זאת חנוכה==
==זאת חנוכה==
משתמש אלמוני

תפריט ניווט