תהלים קי"ט: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,015 בתים ,  25 בספטמבר 2020
שורה 32: שורה 32:


==ביאורי תורת החסידות==
==ביאורי תורת החסידות==
===טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף===
===גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך===
בחסידות מבואר {{מקור}} שטוב ל[[נשמה]] [[לימוד תורה]], אפילו אם זה רק ב"פיך" - שרק אומר בפיו את אותיות התורה{{הערה|ב[[תורה שבכתב]]}}, אך אינו מבין מה שאומר, "מאלפי זהב וכסף" "אלפי" מלשון אולפנא - הלימוד והרגילות (ב[[ארמית]]), ב[[זהב]] שמורה על ה[[יראת ה']], וב[[כסף (מתכת)|כסף]] המורה על [[אהבת ה']], שהנשמה הייתה רגילה בהם בהיותה למעלה. וזאת משום שדוקא במצוות בעולם הזה ממשיכים את ה[[עצמות]].
פירוש מילות הפסוק: "האר עיני שאוכל להבין דברים נפלאים ונעלמים".
 
לפי זה, אי אפשר לומר, שהפסוק מתייחס ל[[תורת הנגלה]], כי בנגלה לא שייך דבר שכל נפלא ונעלם. כי למרות שיש ענינים עמוקים ומוקשים, הרי על ידי עיון ומאמץ יכול להבין, ולא שייך על זה בקשה מה'.


===לעולם דברך ה' נצב בשמים===
לכן בהכרח לומר, שהבקשה היא על [[תורת הנסתר]], שהיא דבר נפלא ומכוסה לגמרי{{הערה|ראה רש"י פרשת וירא יח יד}}, שהיא תתגלה ב[[ימות המשיח]], ב[[תורה חדשה]] שילמד [[מלך המשיח]]. וכיום יש לנו טעימה מתורה זו, כפי שנתגלתה ב[[תורת הקבלה]] ו[[תורת החסידות|החסידות]]{{הערה|על פי [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ה עמוד רע"א.
[[הבעל שם טוב]] מפרש{{הערה|[[שער היחוד והאמונה - פרק א']], ולמרות שהובא במדרש תהלים, נקרא על שם הבעל טוב, כי הוא פעל שיהיה דרך בעבודת השם ([[ליקוטי שיחות]] עמוד 331 הערה 29).}}, שתמיד ה[[עשרה מאמרות]] אתם [[בריאת העולם|ברא ה' את העולם]], נצבות ועומדות ב[[עולמות]] להחיותם, ואם לרגע אחד יפסיקו לפעול, יחזרו כל העולמות לאין ואפס - כמו לפני בריאת העולם.


===גֵּר אנוכי בארץ===
===גֵּר אנוכי בארץ===
שורה 42: שורה 43:


וזה (שכל יהודי יכול להגיע למדריגה של "גר" בגשמיות - שלא תתפוס מקום אצלו) הוא בכוח [[נשיא הדור]]; שעל ידו, העבודה להתקשר לרוחניות, היא בנקל יותר{{הערה|משיחת שבת [[פרשת וישלח]] תשט"ז}}.
וזה (שכל יהודי יכול להגיע למדריגה של "גר" בגשמיות - שלא תתפוס מקום אצלו) הוא בכוח [[נשיא הדור]]; שעל ידו, העבודה להתקשר לרוחניות, היא בנקל יותר{{הערה|משיחת שבת [[פרשת וישלח]] תשט"ז}}.
===טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף===
בחסידות מבואר {{מקור}} שטוב ל[[נשמה]] [[לימוד תורה]], אפילו אם זה רק ב"פיך" - שרק אומר בפיו את אותיות התורה{{הערה|ב[[תורה שבכתב]]}}, אך אינו מבין מה שאומר, "מאלפי זהב וכסף" "אלפי" מלשון אולפנא - הלימוד והרגילות (ב[[ארמית]]), ב[[זהב]] שמורה על ה[[יראת ה']], וב[[כסף (מתכת)|כסף]] המורה על [[אהבת ה']], שהנשמה הייתה רגילה בהם בהיותה למעלה. וזאת משום שדוקא במצוות בעולם הזה ממשיכים את ה[[עצמות]].
===לעולם דברך ה' נצב בשמים===
[[הבעל שם טוב]] מפרש{{הערה|[[שער היחוד והאמונה - פרק א']], ולמרות שהובא במדרש תהלים, נקרא על שם הבעל טוב, כי הוא פעל שיהיה דרך בעבודת השם ([[ליקוטי שיחות]] עמוד 331 הערה 29).}}, שתמיד ה[[עשרה מאמרות]] אתם [[בריאת העולם|ברא ה' את העולם]], נצבות ועומדות ב[[עולמות]] להחיותם, ואם לרגע אחד יפסיקו לפעול, יחזרו כל העולמות לאין ואפס - כמו לפני בריאת העולם.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
2,913

עריכות

תפריט ניווט