מוקצה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,198 בתים ,  24 בספטמבר 2020
מ (החלפת טקסט – "שלחן ערוך" ב־"שולחן ערוך")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 46: שורה 46:
===הוקצה בטעות===
===הוקצה בטעות===
ב[[י"ב מנחם אב]] [[תשט"ו]]{{הערה|אגרות-קודש כרך י"א עמ' שכג}} כתב הרבי: {{ציטוטון|1=מה שנסתפק בעניין פעולה (הקדש, הכנה וכיצא-בזה) בטעות – אם הטעות רק שולל הפעולה, או שגם עושה ענין הפכי מהפעולה, ופשיט כבתרייתא [=האחרון] – תמוה ביותר ומופרך לומר כן, דאיך אפשר דאמירתו שמכין תפעל הקצאת דבר שבלאו-הכי לא היה מוקצה. – ומה שהביא ראיה מבעל המאור ריש ביצה מהכנה בטעות דיונים כחושים – הנה כחושים לא חזי לאכילה, ולא הטעות משוי להו מוקצה}}.
ב[[י"ב מנחם אב]] [[תשט"ו]]{{הערה|אגרות-קודש כרך י"א עמ' שכג}} כתב הרבי: {{ציטוטון|1=מה שנסתפק בעניין פעולה (הקדש, הכנה וכיצא-בזה) בטעות – אם הטעות רק שולל הפעולה, או שגם עושה ענין הפכי מהפעולה, ופשיט כבתרייתא [=האחרון] – תמוה ביותר ומופרך לומר כן, דאיך אפשר דאמירתו שמכין תפעל הקצאת דבר שבלאו-הכי לא היה מוקצה. – ומה שהביא ראיה מבעל המאור ריש ביצה מהכנה בטעות דיונים כחושים – הנה כחושים לא חזי לאכילה, ולא הטעות משוי להו מוקצה}}.
==תחום שבת==
{{ערך מורחב|תחום שבת}}
הצורך להטלטל בדרכים ולנסוע ממקום למקום אסורה בשבת משום שהיא גורמת לחוסר מנוחה, והשבת נועדה להיות יום המנוחה של האדם.
וזהו שתקנו חכמים תחום שבו מותר ללכת בשבת, ומעבר אליו אסור לצאת. תחום השבת הוא מקום שביתתו של אדם ועוד אלפיים אמה לכל רוח. אלפיים אמה הם אלפיים צעדים של אדם ממוצע, והם כ-960 מטרים.
במשנה{{הערה|ראש השנה כה, א}} מסופר: "שלח לו רבן גמליאל [לר' יהושע] גוזרני עליך שתבוא אלי במקלך ובמעותיך (ובתרמילך) ביום הכיפורים שחל להיות בחשבונך... ונטל מקלו ותרמילו והלך ליבנה כו'".
הרבי מסביר את פשר המשנה{{הערה|בשיחות קודש תש"מ כרך א עמ' 718 בשולי הגיליון}}:
"הלך" – הוא רק איסור תחומים.
ב"מקלו" ניתוסף איסור הוצאה.
וב"תרמילו" – גם איסור מוקצה.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

תפריט ניווט