שיחה:התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו): הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
←ציטוטים ומקורות כללים על חצרות חב"ד והפיצול (ניתן להשתמש במראי מקומות כמובן בערך וכל מי שרוצה)
שורה 220: | שורה 220: | ||
;ב] כללי | ;ב] כללי | ||
;1) | ;1) "ישב על כסא אביו" ומעלת ליובאוויטש על 3 החצרות שפולצו ושהיא הממשיכה הרשמית של חב"ד ושל הצמח צדק. ואודות הרבי מהר"ש | ||
* ספר התולדות מהר"ש, גליצנשטיין, עמוד 35 (מלקוטי דיבורים א עמוד קד): "רבנו הצמח צדק היה אומר מאמרים מיוחדים בשביל בנו הרבי מהר"ש. הרבי הצמח צדק היו לו תוארים לכל אחד מבניו: הבעל הבית שלי, הלמדן שלי, החסיד שלי וכו', ועל הרבי מהר"ש אמר: "כולהו איתנהו בי'" | * ספר התולדות מהר"ש, גליצנשטיין, עמוד 35 (מלקוטי דיבורים א עמוד קד): "רבנו הצמח צדק היה אומר מאמרים מיוחדים בשביל בנו הרבי מהר"ש. הרבי הצמח צדק היו לו תוארים לכל אחד מבניו: הבעל הבית שלי, הלמדן שלי, החסיד שלי וכו', ועל הרבי מהר"ש אמר: "כולהו איתנהו בי'" | ||
* האסיף עמוד 165: "..בא בנו ר שמואל ז"ל, אשר היה אהוב לו כי בן זקונים היה.." | * האסיף עמוד 165: "..בא בנו ר שמואל ז"ל, אשר היה אהוב לו כי בן זקונים היה.." | ||
שורה 227: | שורה 227: | ||
* תולדות חב"ד ברוסיה הצארית עמוד קצ"ד - עדות חשובה מחסיד אז, בכתב ידו, "'''רוב העולם נמשכים רחק מהר"ש נ"י ומספרים ממנו נפלאות ממש", חודש מאב תרכ"ו [כשעוד המהרי"ל היה חי]''' (באותה אגרת יש עוד בנושא כדאי לראות) | * תולדות חב"ד ברוסיה הצארית עמוד קצ"ד - עדות חשובה מחסיד אז, בכתב ידו, "'''רוב העולם נמשכים רחק מהר"ש נ"י ומספרים ממנו נפלאות ממש", חודש מאב תרכ"ו [כשעוד המהרי"ל היה חי]''' (באותה אגרת יש עוד בנושא כדאי לראות) | ||
* העבר גליון א', תשי"ג, עמוד 96, [[פישל שניאורסון]], נכדו של הרציצער, האדמור מקאפסוט-רצ'יצ'ה, שימו לב מה הוא כותב: "..התקופה הרביעית, היא בימי ששת בניו של ה"צמח צדק", שהיו אדמורים בעיירות שונות ברייסין. הבכור שבהם הוא ר' ברוך שלום (תקס"ז-תרנ"ט), '''והצעיר שבהם, ר' שמואל (תקצ"ד-תרמ"ג), שאחרי פטירתו של אביו, הצמח צדק, ישב על כסא האדמו"ר בליובאוויטש''' ונקרא בפי החסידים בשם מהר"ש. התקופה החמישית היא בימי בני בניו של הצמח צדק, היו אדמורים במקומות שונים. הזקן שבהם הוא ר' שלמה זלמן, האדמו"ר מקאפוסט, הנזכר לעיל..." | * העבר גליון א', תשי"ג, עמוד 96, [[פישל שניאורסון]], נכדו של הרציצער, האדמור מקאפסוט-רצ'יצ'ה, שימו לב מה הוא כותב: "..התקופה הרביעית, היא בימי ששת בניו של ה"צמח צדק", שהיו אדמורים בעיירות שונות ברייסין. הבכור שבהם הוא ר' ברוך שלום (תקס"ז-תרנ"ט), '''והצעיר שבהם, ר' שמואל (תקצ"ד-תרמ"ג), שאחרי פטירתו של אביו, הצמח צדק, ישב על כסא האדמו"ר בליובאוויטש''' ונקרא בפי החסידים בשם מהר"ש. התקופה החמישית היא בימי בני בניו של הצמח צדק, היו אדמורים במקומות שונים. הזקן שבהם הוא ר' שלמה זלמן, האדמו"ר מקאפוסט, הנזכר לעיל..." | ||
* העבר ב' צבי הר שפר, עמ' תקע"ו: "האדמו"ר שישב בליובויץ על כסא האדמו"רות בזמן המסופר היה מהר"ש ר' שמואל שניאורסון שירש אותה מאביו מהרמ"מ (ר' מנדיל בעל ה"צמח צדק") שהיה חתנו של האדמו"ר האמצעי ר' בר. במה זכה מהר"ש שהיה הצעיר בששת הבנים שהשאיר אחריו מהרמ"מ - לשבת על כסא אביו בליובויץ איני יודע. הרמ"מ אהב מאד - כך ספרו מעריצי מהר"ש - את בן זקוניו והיה לו לילד שעשועים. אולם לא על נקלה עלתה לו למהר"ש לרשת כסא אביו. מריבה גדולה התלקחה בין האחים, אחרי הסתלקותו של מהרמ"מ בשנת תרכ"ו, בשל ירושת הכיסא. החסידים נחלקו לפלגות. עד שנצח מהר"ש, ואחיו היו מוכרחים לבקש להם מרכזים אחרים. הזקנים רצו לטשטש את בל ענין המריבה בפני הצעירים ואנחנו הצעירים קלטנו רק קטעי מלים רמזים ובנירמזים לאותה המריבה. הזכירו צוואה שנמצאה אחרי הסתלקותו של הרמ"מ..." | |||
* | * | ||
שורה 234: | שורה 235: | ||
* חיים צ'רנוביץ, תשי"ד, ([https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%98%D7%A9%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5 חיים טשרנוביץ]), פרקי חיים עמוד 105 תשי"ד ניו יורק: "סוף הדבר היה, שהבכור ר' חייב לא יכול עוד לעמוד מפני המחלוקת שבחצר וברח לקאפוסט עם החסידים שלו. גם יתר האחים נתפזרו, מי ללאדי ומי לנעזין ולשאר מקומו, '''ור' שמואל נשאר על מקומו בליובאוויטש "לקיים את צוואת אביו"'''. אירע כך שהבכור ר' לייב מת תוך שנתו מכאב לב, ובכן שימש זה מופת "גלוי" להחסידים הכרוכים אחרי ר' שמואל שזהוי נקמת הרבי "בעולם העליון" כדברי צוואתו והתחילו רבים להאמין בו יותר ויותר, ועל ידי כך התחזק הוא על כסא ממלכתו ושאר הקבוצות הלכו והתדלדל, לאט לאט." | * חיים צ'רנוביץ, תשי"ד, ([https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%98%D7%A9%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5 חיים טשרנוביץ]), פרקי חיים עמוד 105 תשי"ד ניו יורק: "סוף הדבר היה, שהבכור ר' חייב לא יכול עוד לעמוד מפני המחלוקת שבחצר וברח לקאפוסט עם החסידים שלו. גם יתר האחים נתפזרו, מי ללאדי ומי לנעזין ולשאר מקומו, '''ור' שמואל נשאר על מקומו בליובאוויטש "לקיים את צוואת אביו"'''. אירע כך שהבכור ר' לייב מת תוך שנתו מכאב לב, ובכן שימש זה מופת "גלוי" להחסידים הכרוכים אחרי ר' שמואל שזהוי נקמת הרבי "בעולם העליון" כדברי צוואתו והתחילו רבים להאמין בו יותר ויותר, ועל ידי כך התחזק הוא על כסא ממלכתו ושאר הקבוצות הלכו והתדלדל, לאט לאט." | ||
* אפילו החוקרים הרשעים: עמוד 35 ובהערה 25 בעמוד 300 בפרק 1 בספרם של מנחם פרידמן והילמן: "משנפטר התמודדו בניו על כתר האדמורו"ת... '''בנו שמואל המשיך להנהיג את החצר שבלובביץ''' תוך כדי מתח בינו לבין אחיו. במשך השנים ומסיבות אלה ואחרות נעלמו ה"חצרות" המקבילות..'''" | * אפילו החוקרים הרשעים: עמוד 35 ובהערה 25 בעמוד 300 בפרק 1 בספרם של מנחם פרידמן והילמן: "משנפטר התמודדו בניו על כתר האדמורו"ת... '''בנו שמואל המשיך להנהיג את החצר שבלובביץ''' תוך כדי מתח בינו לבין אחיו. במשך השנים ומסיבות אלה ואחרות נעלמו ה"חצרות" המקבילות..'''" | ||
* | * שלמה יוסף זוין - "קורות חיי הגאון רבי יוסף שלמה זוין", הקדמת נכדו לספר אישים ושיטות מהדורת ירושלים תשס"ז. אפשר לראות במאמר שהיה חסיד של הרציצע-קאפוסט והבברויסקער-קאפוסט ואחר כך עבר לליובאוויטש | ||
:אתה יכול להכניס את הקישור בלי התחילית | נכתב בשעה 19:33 ע"י [[משתמש:חבר|חבר]] ([[שיחת משתמש:חבר|שיחה]]) - היום, [[כ"ט באב]] [[תש"פ]] מגיע משיח. | :אתה יכול להכניס את הקישור בלי התחילית | נכתב בשעה 19:33 ע"י [[משתמש:חבר|חבר]] ([[שיחת משתמש:חבר|שיחה]]) - היום, [[כ"ט באב]] [[תש"פ]] מגיע משיח. |