שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,902 בתים ,  19:56, 2 באוקטובר 2009
בעריכה
{{לעריכהסדר ההשתלשלות}}'''עולם התוהו''' הוא כינויו של ה[[שמיטה (בעולמות)|שמיטה]] הראשונה, הקודמת לשמיטה זו שהיא [[עולם התיקון]]. ענינו של עולם התוהו הוא שהיו [[אורות]] מרובים ו[[כלים]] מועטים. שכל ספירה בעולם התוהו היתה מאירה בתוקף, ולא נתנה מקום לספירות האחרות. משום כך, בעולם זה הייתה [[שבירת הכלים]], שהכלים של עולם התוהו נשברו, והאורות נתפרדו, עד שנפלו לעולמות [[בי"ע]]. על ידי עבודתו של האדם מתוקנים ה[[ניצוצות]] שנפלו ל[[עולמות בי"ע]] ועולים הם ל[[עולם האצילות]], שהוא עולם התיקון. מבואר כי [[ז' מלכין קדמאין]] שייכים לעולם התוהו, שהם [[ז' תחתונות]] של עולם התוהו שבהם הייתה השבירה, ולכן נאמר בהם "וימלוך וימות". עולם התוהו הוא ענינו של [[עשיו]], לעומת [[עולם התיקון]] שענינו הוא [[יעקב]]. כינוי אחר לעולם התוהו הוא [[עולם הנקודים]]. שעולם זה הוא העולם האמצעי מבין עולמות [[עקודים נקודים ברודים]]. שלפני עולם התוהו, ב[[עולם העקודים]], היו הספירות כולם עקודים בכלי אחד. בעולם התוהו, שהוא עולם הנקודים, התחלקו הספירות לכלים נפרדים. ב[[עולם הברודים]] שהוא [[עולם האצילות]] הספירות מחולקות לכלים נפרדים, אך כל ספירה כלולה מכל הספירות האחרות, מפני ה[[ביטול]] שבה.  ==ענינו==
ההפוך של עולם התיקון .
בספר בראשית מובא ישר בהתחלה , "תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", וזאת מעצם מיקומו בסדר העולמות - הכי גבוה והכי בראשיתי.
==שבירת הכלים==
בתורת הקבלה שמבוארת ע"י תורת החסידות , מצביע על מצב העולם 'שלפני' תחילת ה'עבודה' .
בתורת הקבלה מיוחס עולם התוהו לעשיו , שבו היו אורות עצומים אבל כלים קטנים (לא מפותחים), שלא הצליחו להכיל את עוצמת האורות ולבסוף נשברו , שלכן היה שעיר .
ואילו עולם התיקון מיוחס ליעקב , שהעדיף אומנם אורות קטנים בהרבה, אבל עם כלים רחבים , שלא ישברו עוד פעם (שלכן היה איש חלק, ללא שער) .
 
בקבלה - בדרך כלל מיקום עולמות התוהו - הינו למעלה מעולם ה'אצילות' שממנו ומטה מתחילים עולמות התיקון .
[[קטגוריה:סדר ההשתלשלות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
1,323

עריכות

תפריט ניווט