שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,261 בתים ,  17:51, 18 במרץ 2020
עריכה, הרחבה
לאחר פטירתו של האר"י החל רבי חיים לערוך את הדברים ששמע מפיו בתורת הקבלה לספר בשם "עץ חיים", שחולק על ידו לשמונה שערים. ספר זה נשמר באמתחתו ולא פורסם מעולם. מתוך ספר זה ערך בנו, רבי [[שמואל ויטאל]], [[שמונה שערים]] שסודרו על ידו בעריכה מחודשת והתפרסמו לאחר מכן. רבי [[מאיר פאפירש]] ערך מתוך כתבי האר"י שהיו בידו (חלקם הועתקו בגניבה מכתבי רבי חיים, וחלקם כתבים שגנז רבי חיים והתגלו לאחר מכן) את הספר "דרך עץ החיים", שהוא הספר "עץ חיים" הנדפס שלפנינו.
 
==שלבי עריכת הספר והדפסתו==
===רבי חיים ויטאל===
את עיקר תורתו מסר [[האריז"ל]] לתלמידו רבי [[חיים ויטאל]]. האריז"ל כמעט לא כתב דבר מתורתו, והסמיך את רבי חיים למקבל העיקרי שלה. רבי חיים כתב בשעת מעשה את עיקרי תורת רבו (כתיבה שכונתה "קונטרס הקיצור"), ולאחר הסתלקות האריז"ל ב[[ה' מנחם אב]] של"ב, החל רבי חיים לערוך בצורה מסודרת וברורה את כל תורת הקבלה שקיבל מרבו. הוא אף אסף את כל הכתבים שכתבו חבריו מפי האריז"ל, והחברים קיבלו על עצמם את רבי חיים כממשיך דרכו של האריז"ל, והסכימו שלא לגלות מאומה מקבלת האריז"ל, אלא הכל יעבור דרכו.
 
במשך כעשרים שנה סידר רבי חיים את כתבי האריז"ל שבידיו, לספר שערך וקראו בשם "עץ חיים", וחולק על ידו לשמונה שערים: השער הראשון - "מה שהעתקתי מכתיבת יד מורי", הדרושים היחידים שכתב האריז"ל בעצמו, ועוד שבעה שערים. רבי חיים לא פירסם את הספר למרות הפצרות רבים מהמקובלים, והוא נשאר שמור אצלו (מלבד חלק מהכתבים שהצליחו להעתיק מבלי ידיעתו){{הערה|ראה בכל זה הקדמת רבי מאיר פאפירש לעץ חיים.}}.
 
הספר "עץ חיים" מכתב יד קדשו של רבי חיים - לא נדפס עד ימינו.
 
===רבי שמואל ויטאל===
{{ערך מורחב|שמונה שערים}}
לאחר הסתלקות רבי חיים (בשנת ש"פ), נותר הספר "עץ חיים" שערך אביו שמור תחת ידי בנו רבי [[שמואל ויטאל|שמואל]]. רבי שמואל סידר את הכתבים מחדש לתועלת הלומד, וחילקם ל[[שמונה שערים]] (בסדר שונה מעט): א) '''שער ההקדמות'''. ב) '''שער מאמרי רשב"י'''. ג) '''שער מאמרי רז"ל'''. ד) '''שער הפסוקים'''. ה) '''שער המצוות'''. ו) '''שער הכוונות'''. ז) '''שער רוח הקודש'''. ח) '''שער הגלגולים'''{{הערה|ראה הקדמת רבי שמואל ויטאל לשמונה שערים.}}.
 
מאז התפרסמו שמונה השערים (כתיבתם הושלמה בשנת תי"ד), התקבלו על ידי המקובלים כמדוייקים ביותר{{הערה|שם הגדולים מערכת גדולים, ערך רבי חיים ויטאל.}}. גם רבותינו נשיאנו קבעו ש"השמונה שערים מוסמך יותר ועליו סומכין"{{הערה|1=הגהות אדמו"ר הרש"ב על סידור תורה אור, [https://chabadlibrary.org/books/maharshab/shut/2/4.htm באתר ספריית חב"ד]. ראה גם מכתב עשק"מ סיון תשמ"ג, נדפס ב[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/37/13/8/142.htm לקו"ש חלק ל"ז ע' 142] ועוד.}}.
 
===רבי מאיר פאפירש===
עקב הפיזור הגדול, שנגרם מהמהדורות השונות של כתבי האריז"ל שנפוצו עד אז, החליט רבי [[מאיר פאפירש]] לכנס את כל כתבי האריז"ל בצורה מסודרת. לרבי מאיר לא היו השמונה שערים (שלא פורסמו עדיין), וכתבי האריז"ל שבידו כללו ספרים שהועתקו מתוך העריכות הראשוניות (מהדורה קמא) ללא ידיעתו של רבי חיים, וכן ספרים של עריכות מאוחרות (מהדורה בתרא) שנגנזו על ידי רבי חיים, הוצאו מגניזתם על ידי מקובלים לאחר מכן, ונערכו על ידי רבי [[יעקב צמח]] (רבו של רבי מאיר).
 
את הכתבים כולם כינס לשלושה ספרים מסודרים, בסדר דומה לחיבור כפי שכיוון רבי חיים ויטאל. לספר הראשון קרא בשם "'''דרך עץ החיים'''", והוא כולל את [[סדר ההשתלשלות]] מ[[א"ק]] ועד [[עולם העשיה]] לפי קבלת האריז"ל. לשני קרא בשם "'''[[פרי עץ חיים]]'''", ולשלישי "'''נוף עץ חיים'''".
 
הספר "דרך עץ החיים" של רבי מאיר היה לחיבור המסודר והמקיף ביותר של כתבי האריז"ל שנפוצו בזמנו (בשנת ת"י בערך). מיד עם פירסומו הפך הספר לנפוץ ביותר בקבלת האריז"ל, ורבים מהמקובלים קבעו את עיקר לימודם בו. בשנת [[תקמ"ב]] נדפס הספר לראשונה בקוריץ בשם "'''עץ חיים'''", ומאז נפוץ בדפוסים רבים בשם זה.
==שם הספר==
הספר שיועד על ידי רבי חיים ויטאל להוות את ספר היסוד ללימוד תורת הקבלה, נקרא בשם 'עץ חיים' מתוך כוונה לרמוז , משתי סיבות:* כדי לרמז על שמו הפרטי של המחבר, "חיים".* כדי לרמז ל'[[עץ החיים]]' שהיה ב[[גן עדן]] קודם החטא, המהווה את הסמל לתכלית השלימות של טוב וקדושה, דבר התואם את ההסתכלות הכללית על תורת הסוד, פנימיות התורה, שאינה עוסקת בענינים שליליים, אלא עוסקת בחקר האלוקי{{הערה|את ענין זה מסביר [[אדמו"ר הזקן]] בהרחבה ב[[ספר התניא]], [[תבנית:ספר התניא/אגרת הקודש - כ"ו|באגרת הקודש פרק כ"ו]], והוא מופיע גם בהקדמתו של רבי חיים ויטאל לספר: {{ציטוטון|חכמת האמת ונקרא עץ החיים.. הנה נתבאר במקום אחר הזה כי עון עוון [[אדם הראשון]] ב[[עץ הדעת טוב ורע]] הוא שלא בחר להתעסק בעץ החיים שהיא חכמת הקבלה}}.}}. בשמו של הספר רמז המחבר גם לשמו הפרטי, שנקרא בשם 'חיים'.
==תוכן הספר==
הספר כפי שנהגה ונלמד על ידי [[רבותינו נשיאינו]] אינו מחולק לנושאים כלליים, אלא נכתב כשערים כלליים שנחלקו לפרקים. רצונו של רבי חיים ויטאל{{הערה|כפי שכתב בהקדמה לספרו '[[מבוא שערים]]'.}} היה לסדר את הספר לפי שערים כלליים, אך לא הספיק לסדר זאת בעצמו, ותלמיד תלמידו, רבי מאיר פופרש חיבר את הספר 'דרך עץ חיים' (הנפוץ כיום בשם 'עץ חיים') בו כלל את השערים לפי לשבעה נושאים כלליים, וקרא להם הנקראים בשם 'היכלות', על פי הסדר אותו קבע רבי חיים ויטאל:#היכל [[אדם קדמון]].#היכל הנקודיםה[[נקודים]].#היכל הכתרה[[כתר]].
#היכל [[או"א]].
#היכל [[ז"א]].
#היכל [[נוקבא]] ד[[זדז]].
#היכל [[אבי"ע]].
ההיכלות עצמם מחולקים לפרקיםלחמישים שערים, ופרקים, וכל פרק מחולק לענפים שונים (נגזר משם הספר: '''עץ''' חיים).
==ראו גם==

תפריט ניווט