רשימו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,506 בתים ,  9 ביוני 2023
אין תקציר עריכה
 
(16 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''רשימו''' הוא הכינוי ל[[אורות]] שנשארו ב[[מקום הפנוי]] שאחר ה[[צמצום]]. מבואר כי ענין הרשימו הוא כמו האותיות הנשארות לאחר [[הסתלקות]] ההשכלה, שאותיות אלו מרמזות על ההשכלה, אך אינם בערך כלל אליה. מן הרשימו נמשך ה[[קו וחוט]] בבחינת קו הנמשך מ[[נקודה]].
'''רשימו''' (או '''אותיות הרשימו''') הוא כינוי למצב שאירע לאחר [[הצמצום הראשון]], אז נותר רשימו - "רושם" וזכר בלבד ממה שהיה לפני הצמצום.


==ענינו==
==ענינו==
ענין הרשימו הוא כח נעלם שנשאר ב[[מקום הפנוי]] אחר ה[[צמצום]].
במציאות זו אשר היתה לאחר הצמצום הראשון ישנם ב' פרטים שונים אשר שניהם נקראים בשם רשימו{{הערה|בכללות ענין זה ראה סה"מ תרס"א עמוד רה. מאמר ד"ה תני אל יפטר אדם מחבירו תרפ"ט.}}.


והיינו  שאחר שצמצם [[הקב"ה]] את [[אור האין סוף]] להיות נכלל ב[[מאור]], נגלה כח הגבול שבאין סוף והוא הנקרא רשימו.
=== כח הגבול ===
סיבת קריאתו בשם רשימו אף שאינו רושם ממש אלא כח הגבול שבאין סוף כנ"ל - הוא בהיות שבערך הגילוי שבו אינו אלא כרושם בלבד לגבי אור האין סוף שקדם לו.
הפרט הראשון ברשימו הוא עצם כח הגבול. על [[עצמות|עצמותו]] של הקב"ה נאמר "כשם שיש לו כח בבלתי בעל גבול כך יש לו כח בגבול". עד הצמצום - כאשר האיר התפשטותו של אלקות בכל המציאות אז היה נרגש רק כח הבלי גבול, אך על ידי כך שאור זה נסתלק, התגלה כח הגבול.


== שרש ומקור הכלים{{הערה|על פי המשך תרס"ו, ליל ב' דחה"ש רס"ז}}==
הסיבה לכך שכח הגבול מתואר בשם רשימו, אף שהוא כח שקול לכח הבלי גבול, הוא משום שבמושגים והגדרות של גילוי אור, יש בכח הבלי גבול גילוי גדול יותר עד אין שיעור מאשר הכח הגבול בו באמת אין גילוי כלל, כיון שאינו באמת כח של גילוי כי אם של הגבלה ומניעת הגילוי. ואם כן כח הגבול יחסית לכח הבלי גבול נחשב רק רשימו.
 
=== נקודה של אור ===
הפרט השני ברשימו הוא נקודת האור שנותר מהאור שלפני הצמצום. כח הגבול מגביל את כל האור שהתפשט לפני הצמצום, ומכלילו בנקודה אחת. משל לכך הוא מסימן אשר כתב אדם לרמז על ענין שלם, ובנקודת הסימן כלול כל התוכן המלא והשלם. כמו כן כח הגבול לוקח את כל האור הגדול שהאיר במציאות, ומכניסו בנקודה אחת. [ואין זה בגדר צמצום]
 
== שרש ומקור הכלים{{הערה|על פי המשך תרס"ו, ליל ב' דחה"ש רס"ז, המשך עת"ר, שבחוהמ"ס}}==
מהרשימו, שהוא כח הגבול שבאין סוף, נתהווה מציאות הכלים. ולא שממנו נמשכו הכלים, אלא שהתעבות [[אור הקו]] (שמזה נתהוו הכלים בפועל) זהו בכח הרשימו.
מהרשימו, שהוא כח הגבול שבאין סוף, נתהווה מציאות הכלים. ולא שממנו נמשכו הכלים, אלא שהתעבות [[אור הקו]] (שמזה נתהוו הכלים בפועל) זהו בכח הרשימו.


שורה 16: שורה 21:
ביאור הרשימו על דרך [[משל]] הוא מהשפעת שכל מרב לתלמיד, שכדי שישפיע ההשכלה לתלמיד, תחילה צריך לצמצם כח השכלתו העצמי ויוכלל הגילוי בהעלם כח היולי שבו, ויניח וישאר מכל מקום רק אפס קצהו ההארה מאור אותו השכל הנשפע לתלמידו בכדי שיוכל שאת.
ביאור הרשימו על דרך [[משל]] הוא מהשפעת שכל מרב לתלמיד, שכדי שישפיע ההשכלה לתלמיד, תחילה צריך לצמצם כח השכלתו העצמי ויוכלל הגילוי בהעלם כח היולי שבו, ויניח וישאר מכל מקום רק אפס קצהו ההארה מאור אותו השכל הנשפע לתלמידו בכדי שיוכל שאת.


משל נוסף הוא מכח הזכרון, וכענין האותיות המחשבה הנשארים אחר הסתלקות ההשכלה. והיינו שהצמצום הוא כמשל אורות המלובשים באותיות, וכשנסתלק השכל והאור של האותיות, נשארו רק האותיות עצמם שהם בבחינת רשימו המרמז על השכל והאור.
משל נוסף הוא מכח הזכרון, וכענין האותיות המחשבה הנשארים אחר הסתלקות ההשכלה. והיינו שהצמצום הוא כמשל אורות המלובשים באותיות, וכשנסתלק השכל והאור של האותיות, נשארו רק האותיות עצמם שהם בבחינת רשימו המרמז על השכל והאור.
 
==הרישמו והצמצום==
בלקוטי תורה לג' פרשיות מבאר [[אדמו"ר המהר"ש]] שהצמצום לא נגע באותיות הרשימו - כאשר הקב"ה התחיל את [[הצמצום הראשון]] הוא כביכול "הזיז" חלק מאורו והתחיל "לסדר" אותו בצמצומים ודרגות שונות. אך הקב"ה השאיר "רשימו" ממה שהיה לפני הצמצום, וב"רשימו" זה לא נגע לא הזיז ולא שינה כלום ממה שהיה קודם לכן{{הערה|שם=צמ}}. ובכך מבאר מדוע שורש הכלים למעלה מהאורות - כיון שהכלים נמשכו מהרשימו שלא נגע בו הצמצום מה שאין כן האורות שנמשכים מן הקו שקדמו הצמצום{{הערה|שם=צמ|ראה גם ב[[תורת שמואל]] תר"מ חלק א', מאמר ד"ה אז ישיר עמודים קכ"ז - ק"ל. וכן תורת שמואל תר"מ חלק ב', ד"ה שובה ישראל (הנחה א') עמודים תתקטו - תתקטז. ועוד}}. האדמו"ר מקאפוסט [[שלמה שניאור זלמן שניאורסון|המגן אבות]] נחלק על אדמו"ר מהר"ש בענין זה וסבר שהצמצום ברשימו הוא כפשוטו.
הרה"ג חסיד אדמו"ר מהר"ש - ר' [[דן תומרקין]], התנצח עם האדמו"ר מקאפוסט בענין זה להוכיח מדברי רבינו הזקן כאדמו"ר מהר"ש.{{הערה|ר' [[שמואל גרונם]] התבטא על זה: "ר' דן תומרקין לבש בגד שלא כמידתו להתפלפל ב[[דא"ח]] עם הרשח"ז מקאפוסט"}}
חילופי המכתבים בינו לבין האדמו"ר מקאפוסט הובאו באריכות ב[[המלך במסיבו]], שם גם מציע הרבי תיווך בין השיטות והוראה בעבודת ה' מן הסברות{{הערה|המלך במסיבו ח"ב נספח}}.
 
מכל מקום [[אדמו"ר המהר"ש]] כותב שב'''פעולת''' אותיות הרשימו אכן יש צמצום מועט. אך באותיות עצמן (לא בפעולתם) לא נגע כלל הצמצום{{הערה|ספר [[תורת שמואל]] לאדמו"ר המהר"ש מאמרי שנת תר"מ, חלק ב'. עמוד תק"ב, מאמר ד"ה [יפה שעה אחת] ועפ"ז כו' נרי בידך.}}.
 
==קישורים חיצוניים==
*הרב שמעון גופין, '''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/02/601ecd7dbcfda_1612631421.pdf הצמצום ואותיות הרשימו]''', בתוך קובץ 'שבענו מטובך', טבת תשפ"א עמוד 51 {{PDF}}{{COL}}


בלקוטי תורה לג' פרשיות מבאר [[אדמו"ר המהר"ש]] שהצמצום לא נגע באותיות הרשימו ובכך מבאר מדוע שורש הכלים למעלה מהאורות - כיון שהכלים נמשכו מהרשימו שלא נגע בו הצמצום מה שאין כן האורות שנמשכים מן הקו שקדמו הצמצום.
{{הערות שוליים}}
האדמו"ר מקאפוסט ה[[שלמה שניאור זלמן שניאורסון (נכד אדמו"ר הצמח צדק)|מגן אבות]] נחלק על אדמו"ר מהר"ש בענין זה וסבר שהצמצום ברשימו הוא כפשוטו.
הרה"ג חסיד אדמו"ר מהר"ש  - ר' [[דן תומרקין]], התנצח עם האדמו"ר מקאפוסט בענין זה להוכיח מדברי רבינו הזקן כאדמו"ר מהר"ש.{{הערה|ר' [[שמואל גרונם]] התבטא על זה: "ר' דן תומרקין לבש בגד שלא כמידתו להתפלפל ב[[דא"ח]] עם הרשח"ז מקאפוסט"}}
חילופי המכתבים בינו לבין האדמו"ר מקאפוסט הובאו באריכות ב[[המלך במסיבו]], שם גם מציע הרבי תיווך בין השיטות והוראה בעבודת ה' מן הסברות {{הערה|המלך במסיבו ח"ב נספח}}.
{{הערות שוליים|}}
[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:צמצום]]
12,904

עריכות

תפריט ניווט