מנצפ"ך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  10 בדצמבר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:


==מקור המושג==
==מקור המושג==
מנצפ"ך צופים אמרום: הנה פשוט שהאותיות הסופיות לא חודשו על ידי הנביעים, אלא היו כבר בלוחות הברית, כמו שאמרו חז"ל {{הערה|מסכת סופרים פ"ב}} מ"ם וסמ"ך בנס היו עומדים, וכן, מנצפ"ך הלכה למשה מסיני {{הערה|ירושלמי מגילה א ח}}. והכוונה שצופים אמרום אינה שחדשו אותם, אלא שברבות העיתים נשתכח אם מקומן באמצע התיבה או בסופה, והנביאים, שנקראו צופים (מנצפ"ך נוטריקון מן-צופים) חזרו ויסדו דבר זה{{הערה|על פי כתב העת בית אהרן וישראל גליון קטו, תשס"ה, עמודים קא – קטז}}
מנצפ"ך צופים אמרום: הנה פשוט שהאותיות הסופיות לא חודשו על ידי הנביאים, אלא היו כבר בלוחות הברית, כמו שאמרו חז"ל {{הערה|מסכת סופרים פ"ב}} מ"ם וסמ"ך בנס היו עומדים, וכן, מנצפ"ך הלכה למשה מסיני {{הערה|ירושלמי מגילה א ח}}. והכוונה שצופים אמרום אינה שחדשו אותם, אלא שברבות העיתים נשתכח אם מקומן באמצע התיבה או בסופה, והנביאים, שנקראו צופים (מנצפ"ך נוטריקון מן-צופים) חזרו ויסדו דבר זה{{הערה|על פי כתב העת בית אהרן וישראל גליון קטו, תשס"ה, עמודים קא – קטז}}


המקור הקדום ביותר בו מוזכר מנצפ"ך הוא מדרש רבה {{הערה|קורח רע"א}}, ומצוטט מאוחר יותר בפרקי דר' אליעזר{{הערה|בן הורקנוס – מתקופת הגאונים}} ובילקוט שמעוני{{הערה|לר' שמעון הדרשן מפרנקפורט, חי בתקופת המאה הי"ג}}, וזו לשונו:
המקור הקדום ביותר בו מוזכר מנצפ"ך הוא מדרש רבה {{הערה|קורח רע"א}}, ומצוטט מאוחר יותר בפרקי דר' אליעזר{{הערה|בן הורקנוס – מתקופת הגאונים}} ובילקוט שמעוני{{הערה|לר' שמעון הדרשן מפרנקפורט, חי בתקופת המאה הי"ג}}, וזו לשונו:
שורה 17: שורה 17:
נ"ן ליעקב "הצילני נא" - מציל בשני עולמות.
נ"ן ליעקב "הצילני נא" - מציל בשני עולמות.
פ"ף לישראל למשה "פקד פקדתי אתכם".
פ"ף לישראל למשה "פקד פקדתי אתכם".
צ"ץ "הנה איש צמח שמו וגו" - זה משיח ואומר (ירמיה כג) והקימותי לדוד צמח צדיק ומלך מלך והשכיל ועשה משפט וצדקה בארץ
צ"ץ "הנה איש צמח שמו וגו" - זה משיח ואומר (ירמיה כג) והקימותי לדוד צמח צדיק ומלך מלך והשכיל ועשה משפט וצדקה בארץ.


==מקומן בספירות==
==מקומן בספירות==
1,617

עריכות

תפריט ניווט