כתר: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
עריכה
אין תקציר עריכה |
(עריכה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה מתמשכת}} | |||
[[קובץ:תרשים עשר ספירות עם צבעים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תרשים [[עשר הספירות]]. ספירת הכתר מופיעה בראש המשולש העליון]] | [[קובץ:תרשים עשר ספירות עם צבעים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תרשים [[עשר הספירות]]. ספירת הכתר מופיעה בראש המשולש העליון]] | ||
'''ספירת הכתר''' היא לפי שיטת רוב המקובלים הספירה הראשונה ב[[עשר הספירות]]. לפי [[מנין הספירות|שיטת חב"ד במנין הספירות]] ספירת הכתר לא נמנית בדרך כלל בין הספירות, ובמקומה מונים את [[ספירת הדעת]]. | '''ספירת הכתר''' היא לפי שיטת רוב המקובלים הספירה הראשונה ב[[עשר הספירות]]. לפי [[מנין הספירות|שיטת חב"ד במנין הספירות]] ספירת הכתר לא נמנית בדרך כלל בין הספירות, ובמקומה מונים את [[ספירת הדעת]]. | ||
==ענינה== | ==ענינה== | ||
בתחילת [[המשך תער"ב]] מבאר [[אדמו"ר הרש"ב]], כי אפשר לפרש את המילה כתר בשלוש אופנים | בתחילת [[המשך תער"ב]] מבאר [[אדמו"ר הרש"ב]], כי אפשר לפרש את המילה כתר בשלוש אופנים: | ||
אופן ראשון | *'''אופן ראשון''' - מלשון סיבוב (כמו לכתר את העיר), היות שהאור האלוקי של הכתר הוא [[אור מקיף]] על כל העולמות. | ||
אופן שני | *'''אופן שני''' - מלשון המתנה (מ[[ארמית]], 'כתר לי זעיר' שמשעותו, 'המתן לי מעט'), היות שספירת הכתר עליונה כל כך שהנבראים לא יכולים להבין אותה בשלימות, , ולכן היא קשורה עם ענין הציפיה וההמתנה לדבר שעדיין איננו קיים, היות והוא למעלה מהשגת הנבראים. | ||
אופן שלישי כתר | *'''אופן שלישי''' - כתר במשמעות הרגילה והפשוטה שלו, בדוגמת עטרה שמקפת את הראש ונמצאת מעל לכל האברים והלבושים כולם, היות שהכתר הוא [[אור מקיף]] שלמעלה מכל העולמות. | ||
בניגוד לשאר הספירות | היות שענינו הוא סובב, בניגוד לשאר הספירות שלכל אחת יש אור פנימי מסויים, אור הכתר מקיף מלמעלה ונמצא בשווה בשאר הספירות. המקבילה לספירת הכתר בנפש האדם, הם כוחות ה[[תענוג]] וה[[רצון]] שהן מידות כלליות שאינם מאירות דווקא באיבר מסויים, אלא מאירות בכל האברים בשווה. | ||
להבנת ענין ה'כתר' מובא בחסידות המשל מנפש האדם, שבכללות הנפש שלו קיימים שני עניינים: עצם הנפש{{הערה|שהנפש עצמה זה מה שהיא רוצה, רצון הנפש, כי הרצון אינו אלא המשכת הנפש עצמה.}} וכוחותיה, השכל והרגש. עם זאת, בפרטיות יותר הרי שגם בעצם הנפש המתבטאת ומתגלית ברצון של הנפש ישנם שני עניינים: | |||
*'''חיצוניות הרצון''' - הדבר שאותו רוצים. | |||
*'''פנימיות הרצון''' - הסיבה שבגללה רוצים. | |||
בדומה לכך גם באלוקות שלמעלה מהעולמות יש את הכוחות המתלבשים בסדר השתלשלות ב[[ארבע עולמות|ארבעת העולמות]], ואילו עצם האלוקות מתגלית בספירת הכתר שהוא הרצון הכללי המקיף את העולמות ולמעלה מהם{{הערה|ונקרא כתר דוגמת כתר המלך, שמצד אחד אינו כלל חלק מגוף המלך, אך מצד שני לא זו בלבד שהוא למעלה מהמלך אלא עוד זאת שהוא הדבר שעושה את המלך למלך}}, כאשר בו עצמו קיימות שתי בחינות כלליות: פנימיות הכתר{{הערה|פנימיות הרצון.}} המכונה [[עתיק יומין]], וחיצוניות הכתר{{הערה|חיצוניות הרצון}} המכונה [[אריך אנפין]]. | |||
==פנימיות הכתר וחיצוניות הכתר== | ==פנימיות הכתר וחיצוניות הכתר== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[גולגלתא]]}} | |||
באופן כללי יש בספירת הכתר שני עניינים, פנימיות הכתר וחיצוניות הכתר. פנימיות הכתר הוא הסיבה לרצון ונקרא עולם ה[[תענוג]]{{הערה|או בהקשרים מסויימים פרצוף[[עתיק יומין]]}}, וחיצוניות הכתר הוא ה[[רצון]] עצמו. מאחר וחיצוניות הכתר היא הרצון הכללי בבריאת העולמות {{הערה|ורצון הקב"ה בבריאה הוא כמאמר רז"ל "נתאוה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים", דהיינו, שיהיה עולם ששומרים בו תורה ומצוות}} היא כוללת בתוכה שלושה עניינים: שורש התורה, שורש המצוות ושורש העולמות. שורש התורה כולל שלושה עניינים: מוחא סתימאה, אויר ושערות. שורש המצוות כולל שני עניינים: גולגלתא ותריג ארחין דגולגלתא, ושורש העולמות הוא אריך אנפין. | באופן כללי יש בספירת הכתר שני עניינים, פנימיות הכתר וחיצוניות הכתר. פנימיות הכתר הוא הסיבה לרצון ונקרא עולם ה[[תענוג]]{{הערה|או בהקשרים מסויימים פרצוף[[עתיק יומין]]}}, וחיצוניות הכתר הוא ה[[רצון]] עצמו. מאחר וחיצוניות הכתר היא הרצון הכללי בבריאת העולמות {{הערה|ורצון הקב"ה בבריאה הוא כמאמר רז"ל "נתאוה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים", דהיינו, שיהיה עולם ששומרים בו תורה ומצוות}} היא כוללת בתוכה שלושה עניינים: שורש התורה, שורש המצוות ושורש העולמות. שורש התורה כולל שלושה עניינים: מוחא סתימאה, אויר ושערות. שורש המצוות כולל שני עניינים: גולגלתא ותריג ארחין דגולגלתא, ושורש העולמות הוא אריך אנפין. | ||
שורה 49: | שורה 53: | ||
==השתלשלות הכתרים== | ==השתלשלות הכתרים== | ||
בניגוד להשתלשלות של שאר הספירות, בו כל עולם מקבל מהמלכות של העולם הגבוה ממנו, הרי שהשתלשלות הכתרים היא באופן אחר, ובו הכתר של כל עולם מקבל מהכתר הכללי. | בניגוד להשתלשלות של שאר הספירות, בו כל עולם מקבל מהמלכות של העולם הגבוה ממנו, הרי שהשתלשלות הכתרים היא באופן אחר, ובו הכתר של כל עולם מקבל מהכתר הכללי. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{ספירות}} | {{ספירות}} |