חכמה ובינה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 327 בתים ,  28 באוגוסט 2009
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=ספירות חכמה ובינה|אחר=ספירות עצמם|ראו=הערכים [[חכמה]], [[בינה]]}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=ספירות חכמה ובינה|אחר=ספירות עצמם|ראו=הערכים [[חכמה]], [[בינה]]}}
ספירות '''חכמה ובינה''' הם שני הספירות הראשונות ב[[עשר הספירות]], שני ספירות אלו מקושרות בייחוד תמידי ומתמשך, ועל כן נקראו "[[תרין ריעין דלא מתפרשין]]". שני הספירות אלו הם הספירות המרכזיות בספירות המוחין [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], וההשכלה שנולדת ב[[חכמה]], מגיעה לכלל פיתוח ב[[בינה]].  
ספירות '''חכמה ובינה''' הם שני הספירות הראשונות ב[[עשר הספירות]], שני ספירות אלו מקושרות בייחוד תמידי ומתמשך, ועל כן נקראו "[[תרין ריעין דלא מתפרשין]]". שני הספירות אלו הם הספירות המרכזיות בספירות המוחין [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], וההשכלה שנולדת ב[[חכמה]], מגיעה לכלל פיתוח ב[[בינה]].  
==עניינם==
===ספירת החכמה===
ספירת החכמה ספירה זו עניינה נקודה - "ברק המבריק". זאת אומרת שבספירה זו אין עדיין רעיון מוסבר ומפורט כי אם רעיון מופשט חסר פרטים.
===ספירת הבינה===
הרעיון שבספירת החכמה יורד לספירת הבינה ושם מקבל "אורך ורוחב" - דהיינו הסבר רחב, ופרטים.


==החילוק בין חכמה לבינה==
==החילוק בין חכמה לבינה==
[[חכמה]] ו[[בינה]] הם שני הספירות המרכזיות בספירות המוחין, ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]]. בשני ספירות אלו נולדת ההשכלה ומגיעה לכלל תפיסה ופיתוח.
[[חכמה]] ו[[בינה]] הם שני הספירות המרכזיות בספירות המוחין, ספירות [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]]. בשני ספירות אלו נולדת ההשכלה ומגיעה לכלל תפיסה ופיתוח.


הולדת ההשכלה היא בספירת ה[[חכמה]], כענין שנאמר [[והחכמה מאין תמצא]]. ענין ספירת ה[[בינה]] הוא [[מבין דבר מתוך דבר]], והיא להרחיב ולפתח את תמצית ההשכלה של נקודת החכמה. היחס בין ההשכלה כפי שהוא בחכמה לאופן שבו הוא בבינה נקרא  "[[נקודא בהיכלא]]". בספירת החכמה ההשכלה היא בבחינה של נקודה בודדת, במעבר לבינה מקבלת ההשכלה [[אורך רוחב ועומק]].
הולדת ההשכלה היא בספירת ה[[חכמה]], כענין שנאמר [[והחכמה מאין תמצא]]. הולדת ההשכלה נקראת בשם "ברק המבריק", שכן ברגע אחד נתפס השכל כולו ככלל אחד. ענין ספירת ה[[בינה]] הוא [[מבין דבר מתוך דבר]], והיא להרחיב ולפתח את תמצית ההשכלה של נקודת החכמה. היחס בין ההשכלה כפי שהוא בחכמה לאופן שבו הוא בבינה נקרא  "[[נקודא בהיכלא]]". בספירת החכמה ההשכלה היא בבחינה של נקודה בודדת, במעבר לבינה מקבלת ההשכלה [[אורך רוחב ועומק]].


המחשה להגדרת ההבדל בין ספירת החכמה לספירת הבינה ניתן למצוא במקרה בו 'נופל' לאדם רעיון במוחו אך אין לאדם עדיין את המילים להסביר לזולתו וגם לעצמו מה הרעיון בדיוק. רק כאשר הרעיון עובר את ספירת הבינה ניתן לפשטו, להסבירו, וומילא לאחר-מכן גם לבצעו. כאשר הוא עדיין נמצא בספירת החכמה אזי הרעיון עדיין בבחינת 'נעלם', רק הנקודה שלו ישנה. הברקה זו נקראת "חכמה", הורדת הרעיון לכלי השכל נקראת "בינה".
המחשה להגדרת ההבדל בין ספירת החכמה לספירת הבינה ניתן למצוא במקרה בו 'נופל' לאדם רעיון במוחו אך אין לאדם עדיין את המילים להסביר לזולתו וגם לעצמו מה הרעיון בדיוק. רק כאשר הרעיון עובר את ספירת הבינה ניתן לפשטו, להסבירו, וומילא לאחר-מכן גם לבצעו. כאשר הוא עדיין נמצא בספירת החכמה אזי הרעיון עדיין בבחינת 'נעלם', רק הנקודה שלו ישנה. הברקה זו נקראת "חכמה", הורדת הרעיון לכלי השכל נקראת "בינה".
1,323

עריכות

תפריט ניווט