חב"דפדיה:עקרונות וקוים מנחים/טיוטה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(העברת כל מה שלא קשור לוועדה הרוחנית ל - חב"דפדיה:עקרונות וקוים מנחים ליצירת ערכים)
שורה 37: שורה 37:


===פסקאות ביקורת ===
===פסקאות ביקורת ===
במספר ערכים הוחלט לכתוב פסקת ביקורת. כאתר יהודי, הביקורת בחב"דפדיה הינה עניינית - בעיקר מסיבות של חוסר היצמדות ל[[הלכה]] או לדברי [[הרבי]] (בכפוף להנחיות ההנהלה הרוחנית), ובשום אופן לא אישית. יש לשים לב שלא לחרוג ממסגרת זו, ובעיקר - '''יש להזהר מכתיבת רכילות ולשון הרע''', במיוחד במסגרת זו.
הכנסתי את עקרי הדברים ל[[חב"דפדיה:עקרונות וקוים מנחים]] ולדף משנה [[חב"דפדיה:עקרונות וקווים מנחים - ביקורת]]. אפשר להמשיך את הדיון על כל פרט בדף השיחה של כל אחד מהערכים הנ"ל. [[משתמש:שיע.ק|שיע]] • [[שיחת משתמש:שיע.ק|שיחה]] ט' באייר ה'תשע"ח 16:04, 24 באפריל 2018 (IST)
 
מטרת הביקורת היא להזהר ממתן 'הכשר' לחוסר הצמדות להלכה ולדברי הרבי, כאמור; ועל כן ביקורת אפשרית היא כזו המושמעת כלפי גופים, מוסדות או אישים בשל סטייתם מההלכה ומדברי הרבי. ומכך, שאין מקום לביקורת מהכיוון ההפוך - ביקורת המושמעת כלפי גופים, מוסדות או אישים בשל היצמדותם להלכה ולדברי הרבי (בכפוף להנחיות ההנהלה הרוחנית). '''גם במקרה''' שהמבקרים מציגים נימוקים תורניים משלהם, ולטענתם, המבוקרים הם אלה החורגים מהקו היהודי/חסידי הנדרש - חב"דפדיה תתייחס נושאים אך ורק מהזוית המוכתבת על ידי הועדה הרוחנית.
** '''לדוגמא''': בערך [[חסידות חב"ד]] לא תכתב ביקורת על כך שלא נוהגים לאכול [[סעודה שלישית]], ובערך [[מטה משיח]] לא תכתב ביקורת על כך שהם מפרסמים כי [[הרבי כמלך המשיח|הרבי הוא מלך המשיח]].
 
על מנת להזהר מלשון הרע יש לשים לב לכללים דלהלן:
*'''עובדות'''. אין מקום לביקורת בסגנון "פלוני נלחם בכך וכך", "פלוני מתייחס בזלזול להוראות הרבי". מה המלחמה? מהם ההוראות? במה זה מתבטא? באיזה תאריך החלה המלחמה/הזלזול? מי הסמכות שקבעה כי מדובר במלחמה?
*'''מקורות'''. למרות שמקורות חשובים בכל משפט בחב"דפדיה, בפסקאות ביקורת הם הכרחיים וללא מקורות אין לביקורת זכות קיום. [הסתייגות: מלבד כאשר מדובר בעובדה ידועה וברורה לכל, ואין חולק עליה. דוגמא: בביקורת על [[שלמה קרליבך]] על כך שלא שמר על הפרדה כהלכה, אין צורך במקורות, כיון שזו עובדה ברורה שגם תומכי קרליבך אינם מכחישים אותה. עם זאת, גם במקרה כזה ישנה עדיפות למקורות, כמובן].
*'''זהירות מכתיבה לגופו של איש'''. לא ייכתב כי "פלוני הינו פרוץ", "פלוני נזרק מחסידות חב"ד" או "מוסד פלוני הינו לוחם ברבי"; אלא "פלוני עשה כך וכך והתבטא בסגנון כזה וכזה, שאינו מתאים עם הלכה פלונית/הוראה מסויימת של  הרבי". כחלק מזה, יש להזהר מכינויים ותוארים ("מחטיא", "קיצוני", "כופר" וכד') ולהתמקד בעובדות היבשות בלבד.
*'''ייחוס''': מי אמר את הביקורת? ביקורת ללא שם האומר כמוה כביקורת אישית של הכותב. יש לייחס את הביקורת למישהו ולא לכתוב באופן סתמי, למשל: "רבני חב"ד{הערה|במכתבם מיום ....} טענו כנגד פלוני שהוא ..." "הרב פלוני יצא כנגד מוסד פלוני בטענה ש..."; ולא "פלוני הוא בעייתי כי ...", '''קל וחומר''' שלא "רבים טוענים" או "משפיעים גינו את" בלי לציין שמות. [הסתייגות: אין צורך לכתוב את שמות המבקרים כאשר: הביקורת הובעה באופן מובהק על ידי קבוצה נרחבת של רבנים וחסידים מוסמכים מקצה לקצה, גם אם אף אחד לא טרח להתייחס לכך במפורש; או במקרה דומה כאשר המבקרים אינם גופים מוסמכים, אלא רבים משדרות הציבור הרחב, וגם זאת באופן מובהק וברור. כאשר ההכרעה בנושא עדינה יש לדון עם ההנהלה הרוחנית].
 
בכתיבת פסקת ביקורת חדשה יש להתייעץ עם כלל המשתמשים בדף השיחה קודם עריכת הערך, ובמקרה הצורך להעביר להנהלה הרוחנית.
19,210

עריכות

תפריט ניווט