עבודת הבירורים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,268 בתים ,  23 ביוני 2009
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
כל דבר בעולם הזה שאינו שייך לקדושה נקרא בלשון החסידות '[[קליפה]]'. כלומר, יש בו כח של הסתר והעלם על ניצוץ האלוקי שמחיה אותו (כקליפה המכסה את הפרי). תפקיד האדם בעולם הוא לברר את הקליפה, כלומר לגלות את הניצוץ האלוקי שבו ולהעלותו לרובד הקדושה.  
'''עבודת הבירורים''' היא העבודה שהיתה מוטלת על כל יהודי בדורות הקודמים, ומוזכרת רבבות פעמים בתורת החסידות.


ישנם שני אופנים של בירור הקליפות:
==תוכן העבודה==
על פי תורת הקבלה, "נפלו" בעת [[שבירת הכלים]] [[רפ"ח ניצוצים]] אלוקיים לעולם הזה, והם מפוזרים בכל דבר - אם חפץ שנעשה בו שימוש על ידי יהודי או בריה כלשהיא.


[[קליפת נגה]] (שהיא הקליפה העדינה יותר) ניתנת לבירור בשימוש נכון למטרת קדושה.
בגלות מצרים - ביררו על ידי עבודה ר"ב ניצוצות (כמנין וגם ערב 'רב' עלה עימהם), ושאר הניצוצות פוזרו בעולם לבירור במשך גלות אדום, היא ה[[גלות]] האחרונה טרם בניית [[בית המקדש השלישי]].


קליפות טמאות יותר, שבהם נכללים הדברים האסורים באכילה או בהנאה, בעלי חיים טמאים, מעשים שנגד רצון ה' וכדומה. שהניצוץ האלוקי הטמון בקליפה זו הרי הוא קשור בהם ואסור (מלשון אסיר) בתוכם, ולא ניתן להעלאה אלא על ידי דחייתו והתרחקות ממנו. רק במקרים שהאדם בדיעבד כבר השתמש בקליפה הטמאה (לדוגמא אכל מאכל שאינו כשר) הרי יכול להעלותו לקדושה על ידי [[תשובה]] עמוקה מאוד מאהבה ההופכת את הזדונות לזכויות. תשובה שלא כל אחד מסוגל להגיע אליה.  
היות החפץ או הבריה ללא שייכות גלויה לקדושה - משייכת אותו לצד שאינו צד הקדושה, ה"סטרא אחרא". ותפקידו של היהודי הוא, "לברר" ולהעלות את הניצוץ האלוקי החבוי בתוך הדבר, על מנת להחזירו ולהעלותו לקדושה, היות והניצוץ האלוקי מיועד לגילוי, ולא להישאר במקום בו הוא מוסתר ומכוסה.


רק בגאולה העתידה שיתקיים 'ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ' יעלו לקדושה גם הניצוצות האלוקיים הטמונים בקליפות הטמאות.
פעולה זו נקראת "עבודת הבירורים", משום שהיהודי "מברר" ובורר את הפרי מתוך ה"קליפה" המכסה עליו.


על פי הקבלה נפלו ב[[שבירת הכלים]] רפ"ח ניצוצים. בגלות מצרים ביררו על ידי עבודה ר"ב ניצוצות (כמנין וגם ערב 'רב' עלה עימהם), ושאר הניצוצות פוזרו בעולם לבירור במשך גלות אדום.
==אופני הבירור==
ישנם שני אופנים של בירור הקליפות, התלוי בסוגיהם:


בשנת תשנ"ב הכריז [[הרבי]] כי "התסיימה עבודת הבירורים", וכעת עבודתנו היא לקבלת פני משיח.
'''[[קליפת נגה]]''' (שהיא הקליפה העדינה יותר) - ניתנת ל"בירור", כאשר משתמשים בדבר המסויים בצורה נכונה, למטרות קדושות.
 
'''[[ג' קליפות הטמאות]]''' (שהם קליפות טמאות יותר, ובהם נכללים הדברים האסורים באכילה או בהנאה, בעלי חיים טמאים, מעשים שנגד רצון ה' וכדומה) - הניצוץ האלוקי הטמון בקליפה זו "קשור" בהם בקשר חזק, ו"אסור" (מלשון אסיר) בתוכם, ועל כן אינו ניתן להעלאה ו"בירור" אלא רק על ידי דחייתו והתרחקות ממנו.
 
רק במקרים שיהודי השתמש כבר, בדיעבד בלבד, ב"קליפה" הטמאה (לדוגמא: אכל מאכל שאינו כשר) - הרי אז יכול הוא להעלותו לקדושה על ידי [[תשובה]] עמוקה מאוד, הנובעת מתוך אהבת השם, שהיא תשובה ההופכת את הזדונות לזכויות. אולם, זו תשובה שלא כל אחד מסוגל להגיע אליה ונדרש לעמוד במדריגה גבוהה מאוד על מנת לשוב בתשובה זו.
 
רק בגאולה העתידה, כאשר יתקיימו דברי הנבואה 'ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ' - יעלו לקדושה גם הניצוצות האלוקיים הטמונים בקליפות הטמאות.
 
==עבודתנו כיום==
בפרשת ויצא ה'תשנ"ב, הכריז [[אדמו"ר שליט"א]] כי "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", וכעת העבודה הינה "[[עבודה מיוחדת]] להביא את ההתגלות בפועל בעולם".


[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
1,023

עריכות

תפריט ניווט